Tyvärr så är inte kalkylen för motorkraften til motoralternativen (PW äller Rolls Royce) så som du säger.J.K Nilsson skrev:Det är ingen egen lyftmotor på F35B utan man har en drivaxel som kan kopplas till lyftpaketet ifrån motorns växellåda och då kan man ta ut dom där 18 000 lb i lyftkraft i lyftfläkten i från dom där 40 000+ lb som motorn genererar.BroderNorbagge skrev:Dom siffrorna för motorprestanda vet du j*kligt godt at gäller för hela totalmotorpaketet til F-35, inklusive liftfanmotorn som norska varianten av F-35 inte ska utrustas med. Dvs. sifran på 40.000+ lbs skyvraft är summan av skyvkraften til båda den horsisontalt riktade jetmotorn och den vertikalt riktade liftfanmotoren, av vilket liftfanmotorens skyvkraft utgör mer än 50% (22.000 lb eller så där om jag kommer i håg artikkeln på Wikipedia rätt). Dvs. vil F-35 i norska utgåvan endast ha en horisontalställd huvudmotor på ungefär 18.000 lb.
J.K Nilsson
Edit: Det ser inte ut som det är motorns växellåda man kopplar lyffläkten mot utan direkt till motorns fläktaxel/Lågtrycksturbin.
Den horisontalställda huvudmotoren har endast 18.000 pund skyvkraft, and that's it! Men genom att ta ut x antal Kw från huvudmotorens turbinaxel, så kan man från detta at generera ytterligare 22.000 pund vertikal skyvkraft i liftfanmotoren.
22.000 pund skyvkraft som til lika endast kan användas vid start och landning. Dvs. at oavsett om man flyger en version av F-35 med eller utan VTOL förmåga, så har man endast 18.000 pund i röven för luftstrid.
Om du inte tror mig, så kan du kolla själv http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_F135 / http://en.wikipedia.org/wiki/General_El ... Royce_F136
Det låter ju bra, men om man läser lite längre ned ....The F135 produces 40,000 lbf (180 kN) of thrust,[1] the most ever in a fighter engine.
The F135 STOVL engine delivers 17,600 lbf (78.3 kN), the LiftFan 18,500 lbf (82.3 kN) cold thrust and the roll posts 3,700 lbf (16.5 kN) for a sum of 39,800 lbf (177 kN) for the entire system. This compares with the a maximum thrust of 23,800 lbf (106 kN) for the Harrier's Rolls-Royce Pegasus engine.
Och samma sak i fråga om motorn från Rolls Royce:
The engine delivers 18,000 lbf (80 kN), the LiftFan 20,000 lbf (89 kN) cold thrust and the roll posts 1,950 lbf (8.7 kN) for a sum of 39,950 lbf (178 kN) for the entire system, placing it in the 40,000 lbf (178 kN) thrust class. This compares with the maximum thrust of 23,800 lbf (106 kN) for the Harrier's Rolls-Royce Pegasus engine.