Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 4 augusti 2008, 17:40

Hej,

jag skriver här då det går in i militär teknikhistoria.

Jag köpte en modellbyggsats med en Fw 190 A-8/ Fw 190 A-8/R2, beroende på vilka delar man använder. Jag har också upptäckt att det också går att bygga en F-8 med hjälp av delar "som inte ska användas". Och det är just vad jag funderar på att göra, bygga mig en Fw 190 F-8 istället.

Jag vet att huven var större och sedan tror jag att F-8an bara hade två automatkanoner istället för fyra som A-8an, men sedan står det still i mitt huvud vilka ytterligare skillnader det egentligen fanns mellan de här två versionerna.

Är det någon som vet mer vilka skillnader det fanns mellan de här två versionerna?

Jag funderar på att bygga ett plan som används på Östfronten.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Urban » 4 augusti 2008, 18:21

Markattack versionerna av 190 samt i stort sett alla versioner från 1944 och framåt hade en cockpit med en så kallad "Blown hood" på engelska samt ett annorlunda bepansrat nackstöd.

F-8 hade 2st 20mm MG151 i varje vingrot och samma motorkåpa och propeller spinner som övriga A och tidiga F versioner. En skillnad på både A-8 samt F-8 är att ETC-501 bombstället under flygkroppen är flyttat framåt 8 tum jämfört med andra versioner för att balansera den 115 L bränsletanken som sattes in bakom piloten.

Den har även 2st ETC 50 bombställ under varje vinge.

Vingen är också likadan som på A-8 förutom att det finns en upphöjning på ovanssidan för att rymma slutstycket för kanonerna. Pitottuben sitter även längre ut på vingen jämfört med äldre fw190 och är monterad på yttersta vingkanten.

F-8 har även en större lucka för radion på höger sidan jämfört med tidigare fw190s.

Källa: SSP - Walk Around 022 - Focke-Wulf Fw 190 A,F

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 6 augusti 2008, 15:56

Tackar för informationen, Urban! :D

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 7 augusti 2008, 16:17

Hej Urban,

hade bara två korta frågor till:

I byggsatsen följer två propellrar med, en med normala propellerblad och en med lite bredare propellerblad. Vilken är att använda i F.8:an?

Du skrev att F-8:an bara hade två automatkanoner. Vad hände då med hålen för de två yttre? Var de hålen kvar eller täcktes de över med en metallplatta av något slag, för aerodynamikens skull?

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 26 augusti 2008, 11:33

Hej,

jag läste i en bok jag har hemma att sent producerade A-8:or hade samma rymliga huv som F-serien samt även de lite större, mer paddelformade, propellrarna av trä. Tror de hade serienummer 380XXX och framåt, vet ej säkert.

Problemet med att tillverka en F-8 av A-8:an är att hålen till de yttre automatkanonerna inte går att täppa till, sedan vet jag inte heller hur jag ska täppa till det utrymme som blir under bakdelen till de dubbla bombfästena under vingarna - ingen sån del finns.

Någon som vet?

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av steben » 26 augusti 2008, 12:41

Morgan skrev:Hej,

jag läste i en bok jag har hemma att sent producerade A-8:or hade samma rymliga huv som F-serien samt även de lite större, mer paddelformade, propellrarna av trä. Tror de hade serienummer 380XXX och framåt, vet ej säkert.

Problemet med att tillverka en F-8 av A-8:an är att hålen till de yttre automatkanonerna inte går att täppa till, sedan vet jag inte heller hur jag ska täppa till det utrymme som blir under bakdelen till de dubbla bombfästena under vingarna - ingen sån del finns.

Någon som vet?

Morgan
Det är en plasmodell antar jag? Såfall en tändare och en fil så är grejen biff. :wink: Annars finns det en form av cement, har jag för mig det kallas.

MvH Steben

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 28 augusti 2008, 10:37

Okej, kan jag prova.

Men den första frågan, om sena exemplar av A-8:an hade rymliga huvar (precis som D-9:or) och paddelformade träpropellrar, stämmer det?

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av millgard » 28 augusti 2008, 11:12

Ursäkta en liten med ändå viktig detalj:

Flyttades verkligen bombstället 8 TUM? Millimetersystemet var väl det rådande i Tyskland, eller har jag fått alldeles fel för mig? Det låter som ett översättnings-"fel" på någon amerikansk sida. Det kanske är betydelselöst i praktiken, men i modellbygge är väl autenticiteten viktig. Avrundningfel är vanliga, var det 200mm eller 203mm? Tre millimeter är mycket i en komplicerad konstruktion som flygplan.

Skit i mitt inlägg om det befinns vara helt offside. Jag bara slogs av paradoxen "tum" på ett tyskt flygplan. Eller, om det nu ÄR så att de använde tum, varför gjorde de det?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 2 september 2008, 12:50

Har beslutat mig för att bygga en fiktiv Fw 190A-8/R2 ur IV(Sturm)/JG3, närmare bestämt ur 12./JG3.

Tack för ni som har varit hjälpsamma med information! :-)

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Urban » 2 september 2008, 19:53

Ber om ursäkt, hade totalt glömt bort denna tråd.

Har lagt upp några bilder om A-8/F-8 på http://www.spatial.se/images/misc/fw190/ som beskriver skillnaderna ganska bra. (OBS! Bilderna kommer att tas bort om några veckor!)

Tydligen så hade F-versionerna den bredare propellern för att kunna "ta sig fram" bättre i luften

Det ser också ut som om ev. öppningar för icke monterade kanoner är stängda.

Sedan verkar det finnas en hel del F-8 som inte har en så kallad "blown hood" utan har den vanliga, beroende på om det fanns sådana tillgängliga vid byggandet eller inte.

Millgard, det står faktiskt 8 tum i boken men den är som du säger skriven av en amerikan för det icke-metriska systemet. Måtten i boken fanns även i mm och cm dock så dessa 8 tum ska vara 20,3 cm enligt boken

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 3 september 2008, 12:11

Urban,

förekom det också att A-8:or utrustades med de bredare propellerarna samt den rymligare huven? Jag har läst det någonstans vill jag minnas.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Urban » 4 september 2008, 09:00

Huven ja, osäker om propellern dock.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 5 september 2008, 11:33

Hittade den här hemsidan:

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2 ... 190_02.htm

Där står det att F-9an, som var baserad på A-9an, hade de bredare propellerbladen av trä.

Är det då tänkbart att sena exemplar av A-8:an också hade de bredare propellerbladen, på samma sätt som att sena Me 109G hade gemensamma drag med den efterföljande Me 109K-serien?

En till fråga, finns det någon bra källa på vilka serienummerserier som fanns på de tillverkade A-8:orna? I såna fall skulle jag kunna "uppfinna" en "sent tillverkad" A-8 med "autentiska" serienummer som är utrustad med både de rymligare huvarna samt de bredare propellerbladen av trä.

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Morgan » 15 september 2008, 15:39

Kollade i Il2 1946 "dataarkiv" och där står följande om Fw 190A-8 och Fw 190A-9:

A-8an utrustades med BMW 801TS-motorn, samma som senare sattes i A-9an, i juni 1944, och eftersom A-9an av det skälet utrustades med de paddelformade propellerbladen av trä så borde också A-8an från och med juni 1944 ha gjort det. Men finns det något som styrker detta?

Någon som har någon källa?

Också, hur vanligt var det att A-8an utrustades med den lite större huven? Enligt en källa jag har hemma ska det nämligen ha ägt rum.

Och till sist, finns det någon hemsida eller något motsvarande, eller rentav en bok, där det står vilka Werkenummer som förekom för just A-8an?

Vänligen svara...

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-8 och F-8

Inlägg av Urban » 15 september 2008, 16:54

Werknummer finns en partiell lista på
http://fw190.hobbyvista.com/werkn.htm

I stort sett alla fw190 hade den stora huven från 1944, se tidigare inlägg.

Finns en hel del info på nätet så Google is your friend...

Skriv svar