Ljudbang

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av predator » 19 juli 2009, 20:17

Hörde att när rymdfärjan kommer ner så smäller det på bra har jag hört.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 19 juli 2009, 20:25

Wooster skrev:
Engan skrev: Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror det är en ganska försumbar effekt i så fall. Däremot kanske det förtjänar att nämnas att ljudbangen blir högre ju fortare planet flyger. Det är helt enkelt mer energi i chockvågen.
Ljudbangen uppträder ju när ett föremål passerar ljudets hastighet - och den hastigheten är ju konstant - varför planets hastighet knappast kan variera i relation till ljudbangen (och därmed inte heller påverka hur hög ljudbangen blir). Däremot blir ljudbangen kanske högre ju snabbare flygplanet accelererar? :)
Nej. Läs resten av tråden. Det är totalt, fullständigt fel att ljudbangen bara uppträder just när ett föremål PASSERAR ljudets hastighet. Ljudbangen är ett kontinuerligt fenomen som pågår hela tiden så länge föremålet färdas snabbare än så. Jag orkar inte förklara det en gång till, gå tillbaka i tråden istället.

[Edit: Jag skrev visst tidigare i tråden att ljudbangen "inte blir mycket högre" när hastigheten ökar. Det är en sanning med modifikation, det beror väl på vad man menar med "mycket" högre :-) Högre blir den i vart fall, och som Varjag säger varierar det också mycket med planets konstruktion. Det går, som tidigare nämnts i tråden, att konstruera plan som ger upphov till en mycket mild, nästan försumbar ljudbang.]

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 20 juli 2009, 13:08

predator skrev:Hörde att när rymdfärjan kommer ner så smäller det på bra har jag hört.
Ja, den är ju
1) väldigt stor
2) absolut inte optimerad för att minimera ljudbangar utan optimerad för helt andra saker (typ att överleva återinträde i atmosfären)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av predator » 20 juli 2009, 16:42

Ja dom säger ju att den är som vedspis så. Så det ska låta om den.

Skriv svar