Ljudbang

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av Wooster » 31 mars 2008, 19:12

Brukar inte israelerna anklagas för att använda ljudbangar som någon slags "terrorvapen" över palestinska områden under oroligheter?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ljudbang

Inlägg av Blixten » 31 mars 2008, 20:05

Jag minns att jag läst om Israeliska plan över Beirut som åkte och bangade för att vara allmänt störiga.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Ljudbang

Inlägg av Stilleben » 2 april 2008, 07:59

dubbelpost
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 6 gånger.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ljudbang

Inlägg av Schwemppa » 2 april 2008, 18:39

Det här hittade jag tyvärr bara på finska trots ivrigt googlande...

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

I mitten av augusti 2007 dånade en av finska försvarsmaktens Hornetar ut mot havet så hårt att det bröt ljudvallen. I trakten av Salo i sydvästra Finland söndrade bangen fönster och skrämde en häst så att den skadade sig,

Försvarsmakten betalade ersättningar åt fem sökanden på 200-500 euro för fönsterskadorna. Hur det gick för hästen framgår inte.

En annan sak som jag inte lyckats hitta på nätet var en stenfot på ett hus som uppgavs ha spruckit i samband med en Hornets ljudbang i slutet av 90-talet (?). Minns skriverierna i tidningarna från detta.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ljudbang

Inlägg av Psilander » 4 april 2008, 00:31

Appråpå Försvarsmakten som betaler ersättning hörde jag en rolig historia för en tid sedan.

Under 90-talet bodde en farbror strax utanför ett av Flygvapnets skjutfält, tror det var nått kring Vänern. Man hade meddelat att det skulle bombas undan under dagen på skjutfältet, varpå farbrorn ringde in och förklarde att tryckvågorna haft sönder hans fönster. Den svarande flygofficeren förklarde för den upprörda herrn att det inte förekommit vare sig flygning eller bombing i området, eftersom övningen blivit inställd. Snoppet, och lite kylslaget för farbrorn som tänkt göra sig en hacka....

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Ljudbang

Inlägg av pandersson2 » 4 april 2008, 06:22

Angående kondensationen kanske jag kan bidraga något. Allmäna gaslagen, PV=nRT ger nog förklaringen. P är tryck, V är volym, n är molmängden, R en konstant samt T den absoluta temperaturen. Omskrivet så blir det då att PV/nT är konstant. Om trycket då sjunker så sjunker följaktligen även temperaturen (eller volymen ökar). Mängden vatten som kan lösas i luft är även det temperaturberoende, desto lägre temperatur desto lägre mängd. Följaktligen så borde fenomenet med ett kondensationsmoln kunna ses då luftfuktigheten är hög och en mindre temperaturskillnad gör att vattenmängden blir för hög. Luft innehållande många stoftpartiklar bör underlätta då de ger en kärnbildningspats för kondensationen.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Ljudbang

Inlägg av Johan Matsson » 9 april 2008, 23:26

Stilleben skrev:Jag undrar: Om ett plan flyger på mycket låg höjd och då, helst vid upprepade tillfällen och inriktat mot samma mål bryter ljudvallen, borde det väl vålla åtskilliga materiella och personella skador?!?
Kanske om flera plan samtidigt med lite avstand fran varandra skulle gora ljudbangar och nar ljudvagorna traffar varandra. 'Superposition' intraffar hela tiden men skulle kanske kunna narma sig sadana skador? Altsa det motsatta till utslackningar, ursakta min kassa svenska i det har fallet.
http://www.kettering.edu/~drussell/Demo ... ition.html

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ljudbang

Inlägg av varjag » 16 april 2008, 09:36

En visuell bild av en ljudbang - med definierad tryckvåg visas klart - när 'Thrust SSC' slog världsrekordet för landfordon 1997 med 1228 km/timmen....Varjag

http://www.andrewgraves.biz/ssc_stuff/SSC_pics.htm
Bilagor
thrustssc.jpg
thrustssc.jpg (72.46 KiB) Visad 513 gånger

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 16 april 2008, 09:58

varjag skrev:En visuell bild av en ljudbang - med definierad tryckvåg visas klart - när 'Thrust SSC' slog världsrekordet för landfordon 1997 med 1228 km/timmen....Varjag

http://www.andrewgraves.biz/ssc_stuff/SSC_pics.htm
Det var en riktigt, riktigt cool bild. Tack. När jag kollade in sajen den kom ifrån kunde jag inte låta bli att tycka att den här bilden från sidan också var riktigt fräck:

Bild

Kolla in ljusbrytningen i chockvågorna..

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ljudbang

Inlägg av Hans » 1 juli 2009, 11:57

What Supersonic Looks Like
http://news.yahoo.com/s/livescience/200 ... clookslike

MVH

Hans
Bilagor
r3626269604.jpg
r3626269604.jpg (5.52 KiB) Visad 400 gånger

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Ljudbang

Inlägg av Terje » 1 juli 2009, 12:29

Att ljudbangen är ett konstant fenomen är klart, men jag funderade lite. Det sägs ju att med samma effekt som krävs för att bryta mach 1 så kommer man upp i en betydligt högre hastighet efter att man väl gjort det. dvs om man behöver 1,0 effektenheter för att passera mach 1 så kommer man när man väl gjort det att kunna komma upp i såg mach 1,3 med 0,95 effektenheter. Vad jag funderar på är att detta för mig låter som att du bygger upp energi någonstans i systemet när du trycker dig igenom din egen chockvåg framför planet. Skulle denna eventuellt kunna frigöras i mer koncentrerad formnär man passerar och då ge upphov till en potentiellt krafigare smäll i ett litet område?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 2 juli 2009, 22:40

Terje skrev:Att ljudbangen är ett konstant fenomen är klart, men jag funderade lite. Det sägs ju att med samma effekt som krävs för att bryta mach 1 så kommer man upp i en betydligt högre hastighet efter att man väl gjort det. dvs om man behöver 1,0 effektenheter för att passera mach 1 så kommer man när man väl gjort det att kunna komma upp i såg mach 1,3 med 0,95 effektenheter. Vad jag funderar på är att detta för mig låter som att du bygger upp energi någonstans i systemet när du trycker dig igenom din egen chockvåg framför planet. Skulle denna eventuellt kunna frigöras i mer koncentrerad formnär man passerar och då ge upphov till en potentiellt krafigare smäll i ett litet område?
Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror det är en ganska försumbar effekt i så fall. Däremot kanske det förtjänar att nämnas att ljudbangen blir högre ju fortare planet flyger. Det är helt enkelt mer energi i chockvågen.

Det sägs så mycket fånigt i diskussioner kring detta, förresten (inte alls riktat mot Terje, dock). Bland det roligaste jag läst var någon på ett forum som med en dåres envishet hävdade att det blev en till ljudbang för varje "helt mach-nummer" man kom förbi. :-)

Mythbusters gjorde ett avsnitt om ljudbangar alldeles nyligen. De försökte krossa olika typer av glas nere på marken genom upprepade överljudsöverflygningar på lägre och lägre nivå. Rätt kul.

http://www.youtube.com/watch?v=Cc4jw_3RE4E

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av Wooster » 19 juli 2009, 00:02

Engan skrev:Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror det är en ganska försumbar effekt i så fall. Däremot kanske det förtjänar att nämnas att ljudbangen blir högre ju fortare planet flyger. Det är helt enkelt mer energi i chockvågen.
Ljudbangen uppträder ju när ett föremål passerar ljudets hastighet - och den hastigheten är ju konstant - varför planets hastighet knappast kan variera i relation till ljudbangen (och därmed inte heller påverka hur hög ljudbangen blir). Däremot blir ljudbangen kanske högre ju snabbare flygplanet accelererar? :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av predator » 19 juli 2009, 09:58

Någon som vet hur långt man kan höra en ljudsmäll då?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ljudbang

Inlägg av varjag » 19 juli 2009, 13:46

Wooster skrev:Ljudbangen uppträder ju när ett föremål passerar ljudets hastighet - och den hastigheten är ju konstant
Inte helt riktigt - det beror på en massa faktorer - bl.a. flygplanets höjd - där Mach 1 - är lägre än vid jordytan. Om ljudvallen nås på mycket hög höjd - når nästan ingen 'bang' jordytan t.ex.
Bangen har även att skaffa med flygplanets 'massa' - ett stort och tungt flygplan, t. ex. Concorde - hade en mycket hög signatur (och förbjöds flyga över civiliserade omgivningar...) medan t.ex. SR-71 'bangade' jorden runt utan att någon märkte något - den flög på omkring 24000 meters höjd och i närheten av Mach 3 = 3600 kilometer/timmen, Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird

Skriv svar