Ljudbang
Re: Ljudbang
Brukar inte israelerna anklagas för att använda ljudbangar som någon slags "terrorvapen" över palestinska områden under oroligheter?
Re: Ljudbang
Jag minns att jag läst om Israeliska plan över Beirut som åkte och bangade för att vara allmänt störiga.
Re: Ljudbang
Det här hittade jag tyvärr bara på finska trots ivrigt googlande...
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
I mitten av augusti 2007 dånade en av finska försvarsmaktens Hornetar ut mot havet så hårt att det bröt ljudvallen. I trakten av Salo i sydvästra Finland söndrade bangen fönster och skrämde en häst så att den skadade sig,
Försvarsmakten betalade ersättningar åt fem sökanden på 200-500 euro för fönsterskadorna. Hur det gick för hästen framgår inte.
En annan sak som jag inte lyckats hitta på nätet var en stenfot på ett hus som uppgavs ha spruckit i samband med en Hornets ljudbang i slutet av 90-talet (?). Minns skriverierna i tidningarna från detta.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
I mitten av augusti 2007 dånade en av finska försvarsmaktens Hornetar ut mot havet så hårt att det bröt ljudvallen. I trakten av Salo i sydvästra Finland söndrade bangen fönster och skrämde en häst så att den skadade sig,
Försvarsmakten betalade ersättningar åt fem sökanden på 200-500 euro för fönsterskadorna. Hur det gick för hästen framgår inte.
En annan sak som jag inte lyckats hitta på nätet var en stenfot på ett hus som uppgavs ha spruckit i samband med en Hornets ljudbang i slutet av 90-talet (?). Minns skriverierna i tidningarna från detta.
Re: Ljudbang
Appråpå Försvarsmakten som betaler ersättning hörde jag en rolig historia för en tid sedan.
Under 90-talet bodde en farbror strax utanför ett av Flygvapnets skjutfält, tror det var nått kring Vänern. Man hade meddelat att det skulle bombas undan under dagen på skjutfältet, varpå farbrorn ringde in och förklarde att tryckvågorna haft sönder hans fönster. Den svarande flygofficeren förklarde för den upprörda herrn att det inte förekommit vare sig flygning eller bombing i området, eftersom övningen blivit inställd. Snoppet, och lite kylslaget för farbrorn som tänkt göra sig en hacka....
Under 90-talet bodde en farbror strax utanför ett av Flygvapnets skjutfält, tror det var nått kring Vänern. Man hade meddelat att det skulle bombas undan under dagen på skjutfältet, varpå farbrorn ringde in och förklarde att tryckvågorna haft sönder hans fönster. Den svarande flygofficeren förklarde för den upprörda herrn att det inte förekommit vare sig flygning eller bombing i området, eftersom övningen blivit inställd. Snoppet, och lite kylslaget för farbrorn som tänkt göra sig en hacka....
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Ljudbang
Angående kondensationen kanske jag kan bidraga något. Allmäna gaslagen, PV=nRT ger nog förklaringen. P är tryck, V är volym, n är molmängden, R en konstant samt T den absoluta temperaturen. Omskrivet så blir det då att PV/nT är konstant. Om trycket då sjunker så sjunker följaktligen även temperaturen (eller volymen ökar). Mängden vatten som kan lösas i luft är även det temperaturberoende, desto lägre temperatur desto lägre mängd. Följaktligen så borde fenomenet med ett kondensationsmoln kunna ses då luftfuktigheten är hög och en mindre temperaturskillnad gör att vattenmängden blir för hög. Luft innehållande många stoftpartiklar bör underlätta då de ger en kärnbildningspats för kondensationen.
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Re: Ljudbang
Kanske om flera plan samtidigt med lite avstand fran varandra skulle gora ljudbangar och nar ljudvagorna traffar varandra. 'Superposition' intraffar hela tiden men skulle kanske kunna narma sig sadana skador? Altsa det motsatta till utslackningar, ursakta min kassa svenska i det har fallet.Stilleben skrev:Jag undrar: Om ett plan flyger på mycket låg höjd och då, helst vid upprepade tillfällen och inriktat mot samma mål bryter ljudvallen, borde det väl vålla åtskilliga materiella och personella skador?!?
http://www.kettering.edu/~drussell/Demo ... ition.html
Re: Ljudbang
En visuell bild av en ljudbang - med definierad tryckvåg visas klart - när 'Thrust SSC' slog världsrekordet för landfordon 1997 med 1228 km/timmen....Varjag
http://www.andrewgraves.biz/ssc_stuff/SSC_pics.htm
http://www.andrewgraves.biz/ssc_stuff/SSC_pics.htm
- Bilagor
-
- thrustssc.jpg (72.46 KiB) Visad 513 gånger
Re: Ljudbang
Det var en riktigt, riktigt cool bild. Tack. När jag kollade in sajen den kom ifrån kunde jag inte låta bli att tycka att den här bilden från sidan också var riktigt fräck:varjag skrev:En visuell bild av en ljudbang - med definierad tryckvåg visas klart - när 'Thrust SSC' slog världsrekordet för landfordon 1997 med 1228 km/timmen....Varjag
http://www.andrewgraves.biz/ssc_stuff/SSC_pics.htm
Kolla in ljusbrytningen i chockvågorna..
Re: Ljudbang
- Bilagor
-
- r3626269604.jpg (5.52 KiB) Visad 400 gånger
Re: Ljudbang
Att ljudbangen är ett konstant fenomen är klart, men jag funderade lite. Det sägs ju att med samma effekt som krävs för att bryta mach 1 så kommer man upp i en betydligt högre hastighet efter att man väl gjort det. dvs om man behöver 1,0 effektenheter för att passera mach 1 så kommer man när man väl gjort det att kunna komma upp i såg mach 1,3 med 0,95 effektenheter. Vad jag funderar på är att detta för mig låter som att du bygger upp energi någonstans i systemet när du trycker dig igenom din egen chockvåg framför planet. Skulle denna eventuellt kunna frigöras i mer koncentrerad formnär man passerar och då ge upphov till en potentiellt krafigare smäll i ett litet område?
Re: Ljudbang
Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror det är en ganska försumbar effekt i så fall. Däremot kanske det förtjänar att nämnas att ljudbangen blir högre ju fortare planet flyger. Det är helt enkelt mer energi i chockvågen.Terje skrev:Att ljudbangen är ett konstant fenomen är klart, men jag funderade lite. Det sägs ju att med samma effekt som krävs för att bryta mach 1 så kommer man upp i en betydligt högre hastighet efter att man väl gjort det. dvs om man behöver 1,0 effektenheter för att passera mach 1 så kommer man när man väl gjort det att kunna komma upp i såg mach 1,3 med 0,95 effektenheter. Vad jag funderar på är att detta för mig låter som att du bygger upp energi någonstans i systemet när du trycker dig igenom din egen chockvåg framför planet. Skulle denna eventuellt kunna frigöras i mer koncentrerad formnär man passerar och då ge upphov till en potentiellt krafigare smäll i ett litet område?
Det sägs så mycket fånigt i diskussioner kring detta, förresten (inte alls riktat mot Terje, dock). Bland det roligaste jag läst var någon på ett forum som med en dåres envishet hävdade att det blev en till ljudbang för varje "helt mach-nummer" man kom förbi.
Mythbusters gjorde ett avsnitt om ljudbangar alldeles nyligen. De försökte krossa olika typer av glas nere på marken genom upprepade överljudsöverflygningar på lägre och lägre nivå. Rätt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=Cc4jw_3RE4E
Re: Ljudbang
Ljudbangen uppträder ju när ett föremål passerar ljudets hastighet - och den hastigheten är ju konstant - varför planets hastighet knappast kan variera i relation till ljudbangen (och därmed inte heller påverka hur hög ljudbangen blir). Däremot blir ljudbangen kanske högre ju snabbare flygplanet accelererar?Engan skrev:Det är väl inte helt omöjligt, men jag tror det är en ganska försumbar effekt i så fall. Däremot kanske det förtjänar att nämnas att ljudbangen blir högre ju fortare planet flyger. Det är helt enkelt mer energi i chockvågen.
Re: Ljudbang
Någon som vet hur långt man kan höra en ljudsmäll då?
Re: Ljudbang
Inte helt riktigt - det beror på en massa faktorer - bl.a. flygplanets höjd - där Mach 1 - är lägre än vid jordytan. Om ljudvallen nås på mycket hög höjd - når nästan ingen 'bang' jordytan t.ex.Wooster skrev:Ljudbangen uppträder ju när ett föremål passerar ljudets hastighet - och den hastigheten är ju konstant
Bangen har även att skaffa med flygplanets 'massa' - ett stort och tungt flygplan, t. ex. Concorde - hade en mycket hög signatur (och förbjöds flyga över civiliserade omgivningar...) medan t.ex. SR-71 'bangade' jorden runt utan att någon märkte något - den flög på omkring 24000 meters höjd och i närheten av Mach 3 = 3600 kilometer/timmen, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/SR-71_Blackbird