J30, DH Mosquito

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

J30, DH Mosquito

Inlägg av Psilander » 29 oktober 2006, 12:38

För nu länge sedan (80/90-tal) bytte flygvapenmuseum till sig en Mosquito med renoveringspotential så att säga. Jag besökte FVM förra året och då kärran var ännu inte utställd, men den Spitfire som köptes samtidgt har stått där länge nu. Nån som känner till statusen på J30 projektet?

När vi ändå är i museie frågan, hur ser planerna ut för DC3 hallen eller vad blir som byggs för Hugin (eller var det Munin).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 oktober 2006, 12:41

Inte mycket - men som alla flygplan byggda av trä - är J 30 knepig och dyr att restaurera om man inte har ngrlunda kompletta delar att arbeta med. Denna post från SFF's forum av 2004 ger en del av bilden....

"""Skrivet av / Written by Sven Scheiderbauer at 19. Jun 2004 09:40:30:

Som svar till / As an answer to: J 30 Mosquito skrivet av / written by Sonny at 19. Jun 2004 01:32:24:

Tack för din fråga om hur det går med Mosquitoprojektet. Jag kan som ordförande i insamlingsstiftelsen berätta något om läget.

Vi har fått tillbaka de delar som skeppades från Sverige till USA för ett antal år sedan. Det blev mycket dyrt att ta tillbaka dem, ca. 50 000 kronor. En del av de pengarna kom från stiftelsen. Kvar i USA finns en vinge som är 75 % komplett. Den kan vi förvärva om vissa legala frågor löses samt att det finns pengar att ta hem den.

Det har talats om Hässlö (F1) som en lämplig plats för restaurering. Om det blir det eller inte är för tidigt att säga. Man har aldrig tillverkat Mosquito på F 1, bara underhållit och reparerat. Med det vill jag säga att sonderingar på plats har visat ett lågt intresse för restaureingsverksamheten av J 30. Det finns kompetens på restaureringar på andra ställen i landet. Men frågan är mycket tidigt väckt. När vi bestämmer oss för en restaurering har vi också organiserat det arbetet.

På Flygvapenmuseum finns idag delar från en svensk havererad J 30, delar från australisk Mosquito och lite till, men inte tillräckligt mycket för att idag bestämma att restaureringen skall sätta igång. Det finns också delar i Norge som vi kan förvärva genom lämpliga byten.

I veckan som gick fick vi ett erbjudande om en i stort sett komplett Mosquito Mk.6 som finns i Kanada. Man vill ha USD 800 000 för denna. Oerhört mycket för ett icke flygande flygplan. Men det är intressant och diskussionerna har just startat och kan vi göra en bytesaffär skulle det vara fantastiskt.

Hälsningar
Sven Scheiderbauer, ordf i Mosquitostiftelsen och chef för Flygvapenmuseum"""

Jag vill tillägga att av 'havererade' J 30:or blev ofta inte mycket kvar. Jag hade en gång tillfälle traska igenom haveriplatsen för en sån på Sandgrundens skjutfält. Bortsett från en motor och ett hjul såg hela 'nejden' ut som om man spritt en vagnslast av kolstybb.
Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 30 oktober 2006, 17:44

ok, intressant.

Jag skulle gärna vilja se skönheten snart...

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 31 oktober 2006, 05:26

Känns lite halvt som att Flygvapnet borde bekosta byggandet av en replika för utställningssyfte om de nu tidigare har beordrat skrotande av samtliga äldre flygplanstyper. Visst, förr i tiden hade man inte samma värderingar om att bevara något till eftervärlden, men de kan ju göra det som en gest av "good will".

En enkel icke-flygande replika, det vill säga ett träskal kan väl omöjligtvis vara särskilt dyrt om man låter några glada amatörer under ledning av en duktig snickare göra det? Ungefär som serberna gjorde med denna MiG-29:a av trä (som sedermera bombades av NATO-flyg);
Bilagor
mig29kit7.jpg
mig29kit7.jpg (49.88 KiB) Visad 7870 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 31 oktober 2006, 11:27

Psilander skrev:ok, intressant.

Jag skulle gärna vilja se skönheten snart...
Medan jag förstår önskningen att se en J 30 Mosquito 'komplettera' FV-Muséums samlingar, så var väl J 30 ett mindre populärt flygplan i FV. Den hade många haverier och kasseringar då flygplanen köptes 'bättre begagnade' och trä som bekant ruttnar fort utan 'tender loving care'. Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 31 oktober 2006, 11:43

Apropå repliker så är väl Flygvapenmuseets Caproni ett scratchbygge (för någon film) från start.

Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 31 oktober 2006, 11:53

Det är helt rätt - FV-muséums S 16 byggdes för TV-serien 'Tre Kärlekar' och donerades till muséet efteråt. Jag har för mig att replikan inte är fullskala, utan ngt mindre - än orginalet. Varjag

http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/211S16.htm

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 31 oktober 2006, 20:11

Det är väl inte FVs budget som bekostar FVM, utan budgeten hos Sveriges Försvar Historiska Museer, dvs pengarna kommer ur kultur påsen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 31 oktober 2006, 20:16

Flygmateriell som kommer i från FV försöker museét ta emot med förbehåll om finansiering av donatorn.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 31 oktober 2006, 20:35

Jag vet att FV ställde upp med bytes kärror vid förvärvet, men jag kan inte tänka mig att de även bekostar en rekonstruktion, det brukar väl äldre gentlemen stå för?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 31 oktober 2006, 23:25

Psilander skrev:Det är väl inte FVs budget som bekostar FVM, utan budgeten hos Sveriges Försvar Historiska Museer, dvs pengarna kommer ur kultur påsen.
Så pengarna som går till kulturen är alltså inte bara till poeter på Söder, låter ju hoppfullt... :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: J30, DH Mosquito

Inlägg av Psilander » 19 april 2011, 14:20

Hade möjlighet att se det nya fina museet nyligen. Mycket imponerad, särskilt av Kalla Krigsutställningen. JAg hade nog tagit mer fasta på FVs utveckling i de äldre delarna med en liknade del om 2.Vk och F22 i finlan

Men ingen Mosquito......Hur går det? En uppdatering vare trevligt

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: J30, DH Mosquito

Inlägg av Hans » 19 april 2011, 15:19

Kör en Hex, ta och skriv och fråga.

http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Besok-oss/Personal/
http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Forema ... tflygplan/

De kan säkert få tips från Belgien hur man gör.

http://www.bamfbamrs.be/Bamrs/mosquito-en.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: J30, DH Mosquito

Inlägg av Psilander » 19 maj 2012, 12:32

Bumpar tråden för jag tycker den är spännade, dessutom kan vi bredda den till de övriga flygplanen som saknas på Flygvapenmuseum.

Inget nytt om J30, mailade för nått år sedan och har inte hört nått. Länken till Belgarnas projekt var helt klart intressant. På Svensk Flyghistorisk Förenings Forum kan man läsa att projektet är lagt på is - Här.

Det finns lite andra damer som saknas i samlingarna bla marinflygetstrotjänare S2, S3, S4, S5 Hansa-Brandenburg W.29 &W.33 vilket torde vara lika viktigt för 1920-talets marinflyg som HKP 4 var på 80-talet likesom den udda damen S9 Hawker Osprey. Har läst att det finns ungefär 70% bevarat av detta flygplan hos Flygvapen museum så en restauration torde vara möjligt. Finns även Gotlands katapult kvar hos SSHM vore detta guld!!?!

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: J30, DH Mosquito

Inlägg av Psilander » 26 oktober 2015, 09:20

Britterna renoverar ett par stycken länk

Nya Zeeland har en flygande!
Hur går det för vår J30?

Skriv svar