Störa ut radar

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Stanniolblad en masse

Inlägg av hans lindquist » 4 september 2006, 00:21

När jag var barn i Stockholm åren närmast efter kriget dök det upp julgransdekorationer, oftast stjärnor, gjorda av tunn aluminiumfolie. Folk påstod att det var tyska surplus. Tyskarna försökte störa de allierades radar genom att släppa ut stora mängder aluminiumblad fron luften omedelbart före bombangreppen mot England.
Vet ngn ngt om detta? Fungerar metoden

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 september 2006, 01:10

Metoden fungerar, kruxet är att foilieremsorna måste anpassas till radarns våglängd. Systemet kallas "CHAFF" på engelska och ingår i de flesta fartygs och flygplans motmedelssystem. I Sverige används "BOL" från SAAB mfl på flygplanen och MASS från Rheinmetal på fartygen.

Bild
Nya Zeelänsk fregatt skjuter motmedel

Bild
Verkan av rems,

Bild
MASS på HMS Stockholm

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 4 september 2006, 06:49

Vete tusan om tyskarna använde sig av den metoden under vk2. Det gjorde däremot britterna, som lustigt nog gav metoden täcknamnet "Window". Så om det var surplus-remsor i stjärnorna så var det förmodligen från Storbritannien, inte Tyskland.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 september 2006, 07:28

Tyskarna hade samma idé, och kallade sin version Düppel. Konceptet utvecklades f.ö. parallellt både på den allierade och den tyska sidan, men britterna var först med att sätta in det i strid och blev då förstås mest kända. Så helt omöjligt att det skulle vara tyska remsor är det inte.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 september 2006, 11:08

Hur går man då om man måste anpassa storleken på remsorna? Kör man med olika Storlekar på dom eller har man olika behållar för olika radar?

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 4 september 2006, 20:00

I de modernaste remskastarna kan man välja remsor utifrån vilken radarvåglängd som man vill verka mot. Vet je riktigt hur det funkar, om remsorna på något vis kan "kapas" innan de skjuts av eller om man laddar med olika remsladdningar.

Användarvisningsbild
joppe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 september 2004, 22:36
Ort: Sverige

Inlägg av joppe » 4 september 2006, 21:40

Beroende på vilka hot som motståndaren förfogar över samt vilka hot man bedöms möta, vilket är underrättelsefolkets uppgift att ta reda på, så laddas rems- och fackelfällarna med olika "modeller" av dito.



Bild på remspatroner.
Bild
Senast redigerad av 1 joppe, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 september 2006, 22:01

Det finns också fällare som skär till den behövda längden på remsorna, det går också att ladda en mängd remslängder i en laddning som skall fällas. Att undvika att störas av remsor är förhållandevis enkelt med remsor. Om de fälls ifrån flygplan tappar de rätt så fort hastighet och en dopplerradar ser inte dessa remsor.

>>Joppe,
Var har du fått tag på bilden av dessa remsor?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
joppe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 september 2004, 22:36
Ort: Sverige

Inlägg av joppe » 5 september 2006, 16:55


S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 6 september 2006, 12:50

Lite om andra världskrigets "katt och råtta" spel vad gäller radaranvändning:
26 June 1943
Since the German Air Force is pushed into a defense position and the American aircraft search
radar “AI Mark X” (l=3cm) is available, Churchill decides the time to deploy Windows (L42.2) is
here and on 26 June 1943 places an order to mass produce Windows with a wave length of 54cm.
25 July 1943
Window is first used during the night of 24/25 July 1943 at a massive attack of 800 bombers
on Hamburg. Since the “Würzburg” devices are almost completely blinded by 92 million
windows, the flak is powerless. Even the night fighter planes cannot attack because neither the
“Würzburg” radar nor the “Freya” radar disabled by jamming transmitters on board the bombers
can guide them to the bomber convoys. The “Lichtenstein” radar does not help them either since it
is also compromised by the Window smoke screen. This is why the English lose only three
airplanes at the devastating attack at Hamburg. At the three further attacks in July 1943 the losses
remain below 3 percent.
Tysklands motdrag:
To recognize airplanes in a cloud of chaff, the “Nürzburg” devices get an ancillary device,
“Würzlaus.” It has a steering transmitter forcing the pulse transmitter to operate on the same phase
level. The chaff cloud appears on the screen as a slightly wavy deflection because of its small
movements, while a fast moving airplane creates a different deflection with each pulse because of the Doppler effect thus resulting in an image resembling a washed-out louse. To create the same
smoke screen effect as with devices without “Würzlaus,” the amount of dropped chaff would have
to be tripled.
September 1943
The first “Würzlaus” ad-ons are delivered in the middle of September 1943.
Och så vidare...
http://www.radarworld.org/radarwar.pdf
"Det egentliga "chaffavsnittet" börjar fr. o. m. sidan 30:

Kan inte så mycket om radar men det är fascinerande att läsa om den allt snabbare teknikutvecklingen, "du gör si, då gör jag så...".

Mvh, Sören

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 17 september 2006, 01:20

En av de mest framgångsrika störningarna av radar torde ha skett under revolutionen i Rumänien 1989. De flesta tänker sannolikt på striderna mellan Securitatea och arméförband som ställde sig på folket sida, samt avrättningen av Ceausescu i första hand.

Men även det rumänska flygvapnet samt luftvärnsförband var mycket aktivt under dessa kaotiska revolutionsdagar. Orsaken var det mycket stora antalet "inkräktare" i rumänskt luftrum under dessa dagar. Ett stort antal gånger sköt luftvärnsförband robotar som rapporterades ha träffat dessa mål, men sökpatruller som skickades ut hittade aldrig några vrakdelar. Samma sak med stridsflyg som skickades upp, de kunde visuellt inte bekräfta det som fanns på deras radarskärmar. Radarskärmarna var dock fullspäckade med inkräktare.

Förvirringen ökade dock bara av att rumänska flygbaser verkligen anfölls, samt att det förekom att okända helikoptrar visuellt kunde konfirmeras. Vid åtminstone ett tillfälle angrep rumänskt stridsflyg "en formation med okända helikoptrar och män". Kaoset ledde dock till att allt som syntes på radarskärmarna ansågs vara giltiga mål, vilket ledde till en del tråkiga händelser där flera rumänska helikoptrar från flygvapnet sköts ner av dels eget stridsflyg, samt luftvärnseld.

Vem var det då som jävlades med rumänerna? Förmodligen ryssarna, i och med att rumänerna var med i WP visste ryssarna det mesta om rumänernas luftförsvarsförband, och givetvis om deras utrustning då det mesta var ryskt. Ryssarna visste allt, allt om alla frekvenser, etc. Varför ryssarna ville skapa än mer kaos kan man dock enbart spekulera kring.

Mer om ämnet här.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Re:

Inlägg av Stilleben » 13 februari 2011, 22:02

Sarvi skrev:Tyskarna hade samma idé, och kallade sin version Düppel. Konceptet utvecklades f.ö. parallellt både på den allierade och den tyska sidan, men britterna var först med att sätta in det i strid och blev då förstås mest kända. Så helt omöjligt att det skulle vara tyska remsor är det inte.
Påståendet ovan om att tyskarna fällt aluminiumremsor redan 1940 torde vara felaktigt.

I boken "Teknikkriget som förändrade världen" av Gunnar Dahllöf läses att såväl britterna som tyskarna sedan en tid tillbaka hade verkningarna med fällandet av aluminiumremsor klara för sig, dock att vardera sidan tydligen hoppades att fienden inte kände till det! De ville i varje fall inte tipsa honom genom att börja använda det.

Första gången aluminumremsor fälldes var under britternas stora bombräder mot Hamburg i juli 1943, vilket nästan lamslog det tyska luftförsvaret. Det fick i all hast försöka utveckla radar som kunde bemästra problemet, vilket de så småningom åtminstone delvis lyckades med.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Störa ut radar

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2011, 19:06

Eh, var påstår jag att tyskarna skulle fällt remsor redan 1940? Tyskarna använde det först 1943, såvitt jag vet ett par månader efter britternas första användning.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Störa ut radar

Inlägg av Der Löwe » 15 februari 2011, 10:51

Ett problem med remsor mot dagens radarsystem är ett de snabbt tappar sin effekt när de tappar farten. En metod är att belysa remsorna man kastar med störsändare, alternativt att hälla ut så mycket remsor att man skapar en "vägg" som det är svårt att tränga igenom med radarvågor. Remsorna skapar "dipoler" som hellst skall vara halva våglängden av den radarvåg som skall störas ut. Remsorna måsste även vara så gjorda att de inte förstör en jetmotor när egna flygplan skall köra igen "väggen".

Skriv svar