Störa ut radar
-
- Medlem
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
- Ort: hans lindquist
Stanniolblad en masse
När jag var barn i Stockholm åren närmast efter kriget dök det upp julgransdekorationer, oftast stjärnor, gjorda av tunn aluminiumfolie. Folk påstod att det var tyska surplus. Tyskarna försökte störa de allierades radar genom att släppa ut stora mängder aluminiumblad fron luften omedelbart före bombangreppen mot England.
Vet ngn ngt om detta? Fungerar metoden
Vet ngn ngt om detta? Fungerar metoden
Metoden fungerar, kruxet är att foilieremsorna måste anpassas till radarns våglängd. Systemet kallas "CHAFF" på engelska och ingår i de flesta fartygs och flygplans motmedelssystem. I Sverige används "BOL" från SAAB mfl på flygplanen och MASS från Rheinmetal på fartygen.
Nya Zeelänsk fregatt skjuter motmedel
Verkan av rems,
MASS på HMS Stockholm
Nya Zeelänsk fregatt skjuter motmedel
Verkan av rems,
MASS på HMS Stockholm
Beroende på vilka hot som motståndaren förfogar över samt vilka hot man bedöms möta, vilket är underrättelsefolkets uppgift att ta reda på, så laddas rems- och fackelfällarna med olika "modeller" av dito.
Bild på remspatroner.
Bild på remspatroner.
Senast redigerad av 1 joppe, redigerad totalt 5 gånger.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Det finns också fällare som skär till den behövda längden på remsorna, det går också att ladda en mängd remslängder i en laddning som skall fällas. Att undvika att störas av remsor är förhållandevis enkelt med remsor. Om de fälls ifrån flygplan tappar de rätt så fort hastighet och en dopplerradar ser inte dessa remsor.
>>Joppe,
Var har du fått tag på bilden av dessa remsor?
J.K Nilsson
>>Joppe,
Var har du fått tag på bilden av dessa remsor?
J.K Nilsson
Lite om andra världskrigets "katt och råtta" spel vad gäller radaranvändning:
http://www.radarworld.org/radarwar.pdf
"Det egentliga "chaffavsnittet" börjar fr. o. m. sidan 30:
Kan inte så mycket om radar men det är fascinerande att läsa om den allt snabbare teknikutvecklingen, "du gör si, då gör jag så...".
Mvh, Sören
Tysklands motdrag:26 June 1943
Since the German Air Force is pushed into a defense position and the American aircraft search
radar “AI Mark X” (l=3cm) is available, Churchill decides the time to deploy Windows (L42.2) is
here and on 26 June 1943 places an order to mass produce Windows with a wave length of 54cm.
25 July 1943
Window is first used during the night of 24/25 July 1943 at a massive attack of 800 bombers
on Hamburg. Since the “Würzburg” devices are almost completely blinded by 92 million
windows, the flak is powerless. Even the night fighter planes cannot attack because neither the
“Würzburg” radar nor the “Freya” radar disabled by jamming transmitters on board the bombers
can guide them to the bomber convoys. The “Lichtenstein” radar does not help them either since it
is also compromised by the Window smoke screen. This is why the English lose only three
airplanes at the devastating attack at Hamburg. At the three further attacks in July 1943 the losses
remain below 3 percent.
Och så vidare...To recognize airplanes in a cloud of chaff, the “Nürzburg” devices get an ancillary device,
“Würzlaus.” It has a steering transmitter forcing the pulse transmitter to operate on the same phase
level. The chaff cloud appears on the screen as a slightly wavy deflection because of its small
movements, while a fast moving airplane creates a different deflection with each pulse because of the Doppler effect thus resulting in an image resembling a washed-out louse. To create the same
smoke screen effect as with devices without “Würzlaus,” the amount of dropped chaff would have
to be tripled.
September 1943
The first “Würzlaus” ad-ons are delivered in the middle of September 1943.
http://www.radarworld.org/radarwar.pdf
"Det egentliga "chaffavsnittet" börjar fr. o. m. sidan 30:
Kan inte så mycket om radar men det är fascinerande att läsa om den allt snabbare teknikutvecklingen, "du gör si, då gör jag så...".
Mvh, Sören
En av de mest framgångsrika störningarna av radar torde ha skett under revolutionen i Rumänien 1989. De flesta tänker sannolikt på striderna mellan Securitatea och arméförband som ställde sig på folket sida, samt avrättningen av Ceausescu i första hand.
Men även det rumänska flygvapnet samt luftvärnsförband var mycket aktivt under dessa kaotiska revolutionsdagar. Orsaken var det mycket stora antalet "inkräktare" i rumänskt luftrum under dessa dagar. Ett stort antal gånger sköt luftvärnsförband robotar som rapporterades ha träffat dessa mål, men sökpatruller som skickades ut hittade aldrig några vrakdelar. Samma sak med stridsflyg som skickades upp, de kunde visuellt inte bekräfta det som fanns på deras radarskärmar. Radarskärmarna var dock fullspäckade med inkräktare.
Förvirringen ökade dock bara av att rumänska flygbaser verkligen anfölls, samt att det förekom att okända helikoptrar visuellt kunde konfirmeras. Vid åtminstone ett tillfälle angrep rumänskt stridsflyg "en formation med okända helikoptrar och män". Kaoset ledde dock till att allt som syntes på radarskärmarna ansågs vara giltiga mål, vilket ledde till en del tråkiga händelser där flera rumänska helikoptrar från flygvapnet sköts ner av dels eget stridsflyg, samt luftvärnseld.
Vem var det då som jävlades med rumänerna? Förmodligen ryssarna, i och med att rumänerna var med i WP visste ryssarna det mesta om rumänernas luftförsvarsförband, och givetvis om deras utrustning då det mesta var ryskt. Ryssarna visste allt, allt om alla frekvenser, etc. Varför ryssarna ville skapa än mer kaos kan man dock enbart spekulera kring.
Mer om ämnet här.
Men även det rumänska flygvapnet samt luftvärnsförband var mycket aktivt under dessa kaotiska revolutionsdagar. Orsaken var det mycket stora antalet "inkräktare" i rumänskt luftrum under dessa dagar. Ett stort antal gånger sköt luftvärnsförband robotar som rapporterades ha träffat dessa mål, men sökpatruller som skickades ut hittade aldrig några vrakdelar. Samma sak med stridsflyg som skickades upp, de kunde visuellt inte bekräfta det som fanns på deras radarskärmar. Radarskärmarna var dock fullspäckade med inkräktare.
Förvirringen ökade dock bara av att rumänska flygbaser verkligen anfölls, samt att det förekom att okända helikoptrar visuellt kunde konfirmeras. Vid åtminstone ett tillfälle angrep rumänskt stridsflyg "en formation med okända helikoptrar och män". Kaoset ledde dock till att allt som syntes på radarskärmarna ansågs vara giltiga mål, vilket ledde till en del tråkiga händelser där flera rumänska helikoptrar från flygvapnet sköts ner av dels eget stridsflyg, samt luftvärnseld.
Vem var det då som jävlades med rumänerna? Förmodligen ryssarna, i och med att rumänerna var med i WP visste ryssarna det mesta om rumänernas luftförsvarsförband, och givetvis om deras utrustning då det mesta var ryskt. Ryssarna visste allt, allt om alla frekvenser, etc. Varför ryssarna ville skapa än mer kaos kan man dock enbart spekulera kring.
Mer om ämnet här.
Re: Re:
Påståendet ovan om att tyskarna fällt aluminiumremsor redan 1940 torde vara felaktigt.Sarvi skrev:Tyskarna hade samma idé, och kallade sin version Düppel. Konceptet utvecklades f.ö. parallellt både på den allierade och den tyska sidan, men britterna var först med att sätta in det i strid och blev då förstås mest kända. Så helt omöjligt att det skulle vara tyska remsor är det inte.
I boken "Teknikkriget som förändrade världen" av Gunnar Dahllöf läses att såväl britterna som tyskarna sedan en tid tillbaka hade verkningarna med fällandet av aluminiumremsor klara för sig, dock att vardera sidan tydligen hoppades att fienden inte kände till det! De ville i varje fall inte tipsa honom genom att börja använda det.
Första gången aluminumremsor fälldes var under britternas stora bombräder mot Hamburg i juli 1943, vilket nästan lamslog det tyska luftförsvaret. Det fick i all hast försöka utveckla radar som kunde bemästra problemet, vilket de så småningom åtminstone delvis lyckades med.
Re: Störa ut radar
Eh, var påstår jag att tyskarna skulle fällt remsor redan 1940? Tyskarna använde det först 1943, såvitt jag vet ett par månader efter britternas första användning.
Re: Störa ut radar
Ett problem med remsor mot dagens radarsystem är ett de snabbt tappar sin effekt när de tappar farten. En metod är att belysa remsorna man kastar med störsändare, alternativt att hälla ut så mycket remsor att man skapar en "vägg" som det är svårt att tränga igenom med radarvågor. Remsorna skapar "dipoler" som hellst skall vara halva våglängden av den radarvåg som skall störas ut. Remsorna måsste även vara så gjorda att de inte förstör en jetmotor när egna flygplan skall köra igen "väggen".