Rymdfärjor

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Rymdfärjor

Inlägg av lampros » 22 april 2010, 00:06

OT: USA:s rymdfärjor är alla döpta efter forskningsskepp från 1800-talet. Atlantis, Challenger, Discovery osv.

Även den första rymdfärjan, den som var en dummy som red på ryggen av en jumbojet innan den släpptes och fick glidflyga till marken, hade sådant namn. Det var Enterprise, som förvisso också var ett namn som Star Trek-fans hade lobbat för att farkosten ifråga skulle ha.

Dvs "Enterprise" tycks ursprungligen ha varit ett segelskepp/forskningsskepp på 1800-talet. Att sedan Star Treks skepp hette likadant var väl influerat av AVK- och följande hangarfartyg med detta namn.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Rymdfärjor

Inlägg av Solkungen » 22 april 2010, 00:28

predator skrev:Satt och kolla på nasa.gov nu och "Go" for Deorbit Burn. Vad skulle hända om dom inte får ner farten tillräckligt som dom kommer ner. Gör man som i space cowboys man vänder den om och bromsar med nosen?
Eftersom de innan deorbit har exakt rätt fart för att bibehålla nåvån, behävs det inte mycket broms för att de ska börja sjunka. Men blir det mindre än planerat får ju allt beräknas om med helt nya parametrar, och kanske nödlanda på annan landningsbana. Att bromsa med nosen vet jag inget om, hur skulle det gå till?
Edit: OK, de har ju åtminstone styrraketer på andra ställen men räckar deras kraft till för att åstadkomma ett återinträde inom rimlig tid?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Rymdfärjor

Inlägg av spett » 22 april 2010, 15:30

Om de vanliga bromsraketerna inte fungerar alls torde besättningen vara rökt.
Besättningen skulle kunna sysselsätta sig med att i tur och ordning tömma manöverraketernas tankar. Det finn ju några stycken och sedan hoppas att återinträde kommer att ske innan syret tar slut. Å de kan ju hoppa fallskärm om de kommer ned på ett helt hopplöst ställe.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Rymdfärjor

Inlägg av predator » 22 april 2010, 16:15

Låter som ett mindre roligt sätt att sysselsätta sig med. Mycket som måste stämma för man ska komma ner i ett stycket. Nu är det väll bara 2 turer kvar innan man ställer verksamheten tror jag och Discovery gör den sista.

http://sv.wikipedia.org/wiki/STS-133

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rymdfärjor

Inlägg av Markus Holst » 22 april 2010, 17:22

En tanke slog mig idag. hur går återfärden till? Skytteln är kopplad till rymdstationen och snurrar med samma fart som denna. När man så kopplar loss sig poch skall åka hem, så borde åtgärden vara att bromsa, dvs minska farten i förhållande till jorden. Den minskade farten torde göra att man trillar ner en bit och om man fortsätter att bromsa kommmer man långsamt hemåt.

Är det liksom så man gör, eller måste man accelerera i riktning Jorden för att komma hem i tid?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Rymdfärjor

Inlägg av predator » 22 april 2010, 17:29


Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Rymdfärjor

Inlägg av predator » 31 oktober 2010, 10:37

Hej hopp. I morgon är sista gången Discovery ska upp, 2240 har jag för mig att det var. Kan ju vara värt att kolla på innan dom ställer verksamheten för gott.

Skoja er. Tydligen så är det framflyttat till tisdag. http://www.rymdfart.se/rymdfart/sts/gam ... sts133.htm

Skriv svar