Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 25 december 2006, 19:46
Den måste väl funka när noshjulet kommer ner runt 300km .Annas så kan ju färjar börja driva av barnan.. Mindre bra
-
gunship
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
- Ort: Stockholm
Inlägg
av gunship » 25 december 2006, 20:26
jag skulle tro run 150-300km/h eftersom att det är ungefär vad ett flygplan landar i...
-
myom
- Medlem
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
- Ort: Gävle
Inlägg
av myom » 25 december 2006, 21:49
Om ni såg på tv-sändningen av Discoverys landing häromdagen så löstes första delen av skärmen ut vid kanske 250 km/t, efter att den bromsats ned en stund vecklades en yttre ring ut på skärmen, såg det ut som, vid kanske 150-200, och den var på tills den släpptes loss när den var nere på kanske 50km/t. Det såg ut som de hade hjulbromsarna på från ca 150km/t. Alla hastigheter heslt efter min uppskattning, och beräknat på en ca. linjär inbromsning av farten och hur många sekunder det gått efter att hjulen slog i marken.
-
Frogman
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Frogman » 26 december 2006, 00:10
Lite korrektion, MH, bromsskärm inte fallskärm, skillnad på det. Blir ett visst "ryck" i farkosten som bromsas med skärm, så det är nog det som begränsningen, har ni förresten sett att rodret delar sig och fungerar som broms också, helhäftigt, vet inte om det finns på nån annan flygfarkost?
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 26 december 2006, 10:45
Måste väll gå att se på nasa.gov har inte tid skälv att kolla. Ska spela hugo med tjejens barn
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13574
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
-
Kontakt:
Inlägg
av Markus Holst » 26 december 2006, 15:48
Frogman skrev:Lite korrektion, MH, bromsskärm inte fallskärm, skillnad på det.
Självklart! Slarv av mig! Härligt med miljöer där besserwisserkommentarer är tillåtna, sådana brukar även jag sprida omkring mig!
Den delade stjärten på färjan har jag inte sett, och ser fram mot bild.
-
cocteau
- Medlem
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
- Ort: Gävle
-
Kontakt:
Inlägg
av cocteau » 26 december 2006, 19:37
Markus Holst skrev:Den delade stjärten på färjan har jag inte sett, och ser fram mot bild.
Här ser man hur "styrytan" på fenan på Endeavour är delad för att fungera som luftbroms.
-
Bilagor
-
- Space_Shuttle_landing.jpg (53.08 KiB) Visad 1403 gånger
-
Frogman
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Frogman » 27 december 2006, 11:27
MH, jag är en besserwisser oavsett miljö, dom flesta gör faktiskt fel där och skriver fallskärm. Visst är det häftig lösning, undrar varför inte flygplan har den, kostnaden för dyr att tillverka och underhålla (sjunga en sång kanske för rodret)....
-
Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Belisarius » 27 december 2006, 11:49
Frogman skrev:MH, jag är en besserwisser oavsett miljö, dom flesta gör faktiskt fel där och skriver fallskärm. Visst är det häftig lösning, undrar varför inte flygplan har den, kostnaden för dyr att tillverka och underhålla (sjunga en sång kanske för rodret)....
Skulle tippa på att det har att göra med klargöringstider - flygplan ska ju bara lastas om och tankas innan det bär iväg igen. Blir en väldig logistisk apparat om man dessutom ska hålla alla med bromsskärmar, bulta fast dem och tillse att de fungerar innan man släpper iväg fågeln. Dessutom blir det ju ett väldigt plockande på hårt trafikerade runways om man måste ut och plocka upp alla skärmar som blir liggande när planen landat.
Färjorna går ju ner i ensamt majestät och sedan har man ju minst ett halvår på sig att hämta skärmen, kolla den och packa ihop enligt reglemente för ny användning..
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 27 december 2006, 12:50
Sen är det väll så att flygplan har motorer att bromsa med s¨man slipper skärmen. Men som vi säjer den massa pengar om man ska hämta skärm och packa och lasa.
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 28 december 2006, 17:28
Så att Saturn raketerna vad tänkt att använda till sammans med färjerna.
Att dom stora saturn raketerna skulle man använda till att frakta upp saker och färjorna till andra saker och fixa och dona..
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Inlägg
av Gutekrigaren » 28 december 2006, 21:18
Som en parentes hade 35 Draken bromsskärm, och de klargjordes rätt pronto vad jag vet.
Mvh Petter
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 30 december 2006, 12:59
Det är väll lite skillnad på en skärm som sitter på ett jaktplan och en rymdfärja. Lite skillnad på att den ska klaga 1300 grader och -200 och och lite annat
-
Frogman
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
- Ort: Sverige
Inlägg
av Frogman » 30 december 2006, 13:03
Bel, ursäkta att jag skrev slarvigt, jag syftade på det delade rodret. Bromsskärm det är gårdagens teknologi, blir tydligen ett rejält ryck när man använder den också.
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 30 december 2006, 13:17
Det måste väll vad samma som när hoppas fallskärm. Det känns ju med när man drar i snöret..