Rymdfärjor
Det är ju lite intressant det här med rymdfärjans värmeisolering. Det fanns designförslag i början av projektet med aktiv kylning av undersidan. Och även den sprödaste, mjukaste metall med den värmetålighet som hade behövts för de temperaturer kylsystemet lyckats fått ner utsidan till skulle ändå vara oändligt mycket mer tålig än RCC-plattorna.
Sen det här med hjältedöden, vid bägge SST olyckorna så finns det ju en "myt" om att döden skulle varit plötslig och omedelbar. Det är ju naturligt att man vill att det ska vara så. Men i själva verket så finns det indikationer på att den var varken eller. Det är intressant att notera hur högrisk och högstatus yrken ofta får dessa
myter, är den ett PR-trick bland de rekryteringsansvariga för att trygga återväxten?
Sen det här med hjältedöden, vid bägge SST olyckorna så finns det ju en "myt" om att döden skulle varit plötslig och omedelbar. Det är ju naturligt att man vill att det ska vara så. Men i själva verket så finns det indikationer på att den var varken eller. Det är intressant att notera hur högrisk och högstatus yrken ofta får dessa
myter, är den ett PR-trick bland de rekryteringsansvariga för att trygga återväxten?
Jag har för mig att dom tidigt visste att vingen blev för varm, och att dom på flight deck var väl medvetna om betydelsen av detta. Det skedde också ett antal styrkommandon till styrraketerna som iallafall vissa troligen kom från piloten, de andra från datorer. Det har också spekulerats hur nära dom var att kunna hoppa, i och med att kabinen och kropparna hittades på ett såpass begränsat område så höll den nog ihop länge. Detta beror naturligtvis på hur pass G-påverkad och stabil kabindelen var.
Ska ta och tanka ner rapporten igen och läsa igenom den helt tror jag.
Ska ta och tanka ner rapporten igen och läsa igenom den helt tror jag.
Här har du länken: http://www.nasa.gov/columbia/caib/html/start.html
Tyvärr sitter jag på en X2'a mellan Gävle och Göteborg nu så det lär inte bli nå nedladdningar förens ikväll.
Sen så var jag visst trött tidigare i morse, det heter STS och inte SST.
Tyvärr sitter jag på en X2'a mellan Gävle och Göteborg nu så det lär inte bli nå nedladdningar förens ikväll.
Sen så var jag visst trött tidigare i morse, det heter STS och inte SST.
Läste på gp.se att om dom skulle hitta spikor eller skador på skölden så kan dom gå tillbaka till iss och där vänta på att atlantis kommer och hämtar dom...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=315368
Det är väll så att en färja kan ta 10 personer eller hur är det? 7 ifrån D och sen en pilot och ett befäll på atlantis? Tror inte någon klagar på att det är ont om plats då.
Sen såg jag detta med
**Men en astronaut kan aldrig vara säker på att komma iväg ens när rymdfärjans tre huvudmotorer har startat. Det vet Christer Fuglesangs kollega, tysken Hans Schlegel, som har flugit med Columbia och nästa år ska upp till den internationella rymdstationen ISS med det europeiska forskningslaboratoriet Columbus.
Tre sekunder efter motorstarten avslöjade datorerna ett fel och uppskjutningen avbröts. Tre sekunder senare, när de båda hjälpraketerna skulle ha tänts, hade det varit för sent.
- Plötsligt hördes en varningssignal, en siren, och vi satt där och visste inte om det var en farligt situation. När man är med om en sådan situation har man två känslor, den första är lättnad över att nödsystemen fungerar, den andra är besvikelse över att man inte kommer upp i omloppsbana**
Någon som vet om det finns film på det?http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=312754
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=315368
Det är väll så att en färja kan ta 10 personer eller hur är det? 7 ifrån D och sen en pilot och ett befäll på atlantis? Tror inte någon klagar på att det är ont om plats då.
Sen såg jag detta med
**Men en astronaut kan aldrig vara säker på att komma iväg ens när rymdfärjans tre huvudmotorer har startat. Det vet Christer Fuglesangs kollega, tysken Hans Schlegel, som har flugit med Columbia och nästa år ska upp till den internationella rymdstationen ISS med det europeiska forskningslaboratoriet Columbus.
Tre sekunder efter motorstarten avslöjade datorerna ett fel och uppskjutningen avbröts. Tre sekunder senare, när de båda hjälpraketerna skulle ha tänts, hade det varit för sent.
- Plötsligt hördes en varningssignal, en siren, och vi satt där och visste inte om det var en farligt situation. När man är med om en sådan situation har man två känslor, den första är lättnad över att nödsystemen fungerar, den andra är besvikelse över att man inte kommer upp i omloppsbana**
Någon som vet om det finns film på det?http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=312754
Det torde vara STS-55 där huvuddatorn avbröt uppskjutningen vid T-3 sekunder när den inte fick rätt mätvärden från en eller flera av SSME (Space Shuttle Main Engine) under deras uppstart. Har försökt hitta videos lite snabbt med ingen lycka.
Detta var alltså en så kallad "Pad Abort" och det har hänt 5 gånger: STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55 och STS-68.
För att läsa mer om de olika abort cenarier som finns kolla denna sida:
STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55, and STS-68.
Detta var alltså en så kallad "Pad Abort" och det har hänt 5 gånger: STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55 och STS-68.
För att läsa mer om de olika abort cenarier som finns kolla denna sida:
STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55, and STS-68.
Vädret igen
nu är det kris igen om man ska tre Af och EP . Vädret ställer till problem med landningen. Och nu kanske man får flytta landningen..vilket förstår julen för alla på nasa
D har bara soppa kvar för ett dygn i omloppsbarna. Sen måste den ner. Varken den vill eller inte.
D har bara soppa kvar för ett dygn i omloppsbarna. Sen måste den ner. Varken den vill eller inte.
Frågan är ju om det är så mycket roligare att tvärvända när SBR brunnit ut och släppts och sen brassa på med SSME som bromsraket modell STOR och vända tillbaka till Florida och landa efter man dumpat tanken i Atlanten.predator skrev:Det va ju ingan roliga sätt att ta sig ut på .- Att skjuta ut sig med kataultsol på 90,000 fot och mach tre är nog inte många som har gjort.-