Rymdfärjor
Rymdfärjor
Hej
NASA sköt iväg en färja i veckan. Lite svårt att missa kanske. Men hur kommer det sig att du hittar en massa fel på den hela tiden? Kollar dom noggrannade nu eller är det dåligare matrial?
Nu va det igen att skum lossa ifrån den stora tanken. Men dom påstår ju att dom inte träffa något. /predator
NASA sköt iväg en färja i veckan. Lite svårt att missa kanske. Men hur kommer det sig att du hittar en massa fel på den hela tiden? Kollar dom noggrannade nu eller är det dåligare matrial?
Nu va det igen att skum lossa ifrån den stora tanken. Men dom påstår ju att dom inte träffa något. /predator
- Bilagor
-
- shuttle2-300.jpg (10.35 KiB) Visad 5520 gånger
Tycker mig minnas filmbilder från Apollo och så, i den här stilen
http://www.spaceevent.com/images/deskto ... ollo11.jpg
där man ser en j-a massa skräp som virvlar omkring. På åtminstone den här bilden syns inget sådant, kanske minns fel...
En tänkbar orsak till att fler fel hittas är deras ålder. Sen är det ju rimligt att tänka sig att de blivit petigare med åren; blir lätt så när man förlorat två stycken.
http://www.spaceevent.com/images/deskto ... ollo11.jpg
där man ser en j-a massa skräp som virvlar omkring. På åtminstone den här bilden syns inget sådant, kanske minns fel...
En tänkbar orsak till att fler fel hittas är deras ålder. Sen är det ju rimligt att tänka sig att de blivit petigare med åren; blir lätt så när man förlorat två stycken.
Det är dom stora vingarna på färjan som är problemet. Detta tillsammans med den relativt tvärställda vinkeln gör ju att en större del av anslagsenergin kommer att överföras in i vingen istället för att studsa av.
Samma princip som en KE projektil studsar av ett sluttande pansar lättare än ett rätvinkligt ställt pansar.
Även om den faktiska orsaken till de två totalhaverier som skett med Rymdfärjan har vait helt skild så var det ju, om man vill hårddra det, slarv som var grundorsak vid bägge olyckorna.
Vid den första tätade inte o-ringarna mellan segmenten i SRBn pga. kyla. Ammonium Perklorat, Aluminium, Järnoxid och bindemedelsblandningen brinner ju så hett att det inte tog många sekunder tills den hade bränt igenom bränsletanken, och den efterföljande explosionen har vi väl alla sett på bild. SRB-tillverkaren Tihokols ingenjörer ville ju inte att rymdfärjan skulle starta. Men grupptryck och NASAs "risky business" attityd gjorde att överliggande management på Tihokol klev in och sa "Kör" ändå.
Vid den andra släppte isoleringen som bekant från bränsletanken och träffade vingen. Detta var NASA och besättningen på rymdfärjan på det klara med alldeles efter att dom var i omloppsbana. Det bedömdes dock som att dom skulle landa ändå. Men här bör man ta i beräkning att det inte fanns någon utrustning på rymdfärjan för att genomföra en inspektion eller lagning. Heller fanns inte bränsle för att ta sig till ISS. Så här i efterhand är det bara att konstatera att man underskattade kraften hos det fogskummsliknande materialet bränsletanken är isolerad med.
Det är bara att hoppas att dom små bitar av isolering som sågs lossna från tanken inte skadat vingarna denna gången. För denna gång gick ju NASA-chefen in och beordrade uppskjutningen trots att ingengörerna ville ställa in och bygga om isoleringen på bränsletanken då man hittat sprickor där igen.
Bilder och filmer på isolering och skräp som lossnar: http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... llery.html
Bilder på lossnad isoleringsbit innan uppskjutning: http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... llery.html
Samma princip som en KE projektil studsar av ett sluttande pansar lättare än ett rätvinkligt ställt pansar.
Även om den faktiska orsaken till de två totalhaverier som skett med Rymdfärjan har vait helt skild så var det ju, om man vill hårddra det, slarv som var grundorsak vid bägge olyckorna.
Vid den första tätade inte o-ringarna mellan segmenten i SRBn pga. kyla. Ammonium Perklorat, Aluminium, Järnoxid och bindemedelsblandningen brinner ju så hett att det inte tog många sekunder tills den hade bränt igenom bränsletanken, och den efterföljande explosionen har vi väl alla sett på bild. SRB-tillverkaren Tihokols ingenjörer ville ju inte att rymdfärjan skulle starta. Men grupptryck och NASAs "risky business" attityd gjorde att överliggande management på Tihokol klev in och sa "Kör" ändå.
Vid den andra släppte isoleringen som bekant från bränsletanken och träffade vingen. Detta var NASA och besättningen på rymdfärjan på det klara med alldeles efter att dom var i omloppsbana. Det bedömdes dock som att dom skulle landa ändå. Men här bör man ta i beräkning att det inte fanns någon utrustning på rymdfärjan för att genomföra en inspektion eller lagning. Heller fanns inte bränsle för att ta sig till ISS. Så här i efterhand är det bara att konstatera att man underskattade kraften hos det fogskummsliknande materialet bränsletanken är isolerad med.
Det är bara att hoppas att dom små bitar av isolering som sågs lossna från tanken inte skadat vingarna denna gången. För denna gång gick ju NASA-chefen in och beordrade uppskjutningen trots att ingengörerna ville ställa in och bygga om isoleringen på bränsletanken då man hittat sprickor där igen.
Bilder och filmer på isolering och skräp som lossnar: http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... llery.html
Bilder på lossnad isoleringsbit innan uppskjutning: http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... llery.html
Den minituösa övervakningen som NASA har haft på rymdfärjan har ju gett oss intresserade en mängd med ögongodis. Här harn i några länkar att titta på:
Väldigt häftig animering på separationen av SRB. (GIF-animation)
Väldigt intressant film, följ med en SRB från start till plums i atlanten. (Windows Media)
Mvh,
/C.
Väldigt häftig animering på separationen av SRB. (GIF-animation)
Väldigt intressant film, följ med en SRB från start till plums i atlanten. (Windows Media)
Mvh,
/C.
Jag läste en utredning om det där en gång. Där hävdades att det varken var temperaturen eller kvaliteten på O-ringen som var det egentliga problemet, utan att olyckan berodde på en vanlig simpel konstruktionsmiss. Spåret för O-ringen var felaktigt utformat, har för mig att det var för djupt, så ringen kunde inte täta ordentligt.cocteau skrev:Vid den första tätade inte o-ringarna mellan segmenten i SRBn pga. kyla. Ammonium Perklorat, Aluminium, Järnoxid och bindemedelsblandningen brinner ju så hett att det inte tog många sekunder tills den hade bränt igenom bränsletanken, och den efterföljande explosionen har vi väl alla sett på bild. SRB-tillverkaren Tihokols ingenjörer ville ju inte att rymdfärjan skulle starta. Men grupptryck och NASAs "risky business" attityd gjorde att överliggande management på Tihokol klev in och sa "Kör" ändå.
Jo det kan mycket väl vara jag som minns någon spekulation från Discovery. Det är väl med spektakulära händelser i USA som denna så att diverse konspirationsteorier dyker upp. Men jag minns helt klart hur en kille som intervjuades som hävdade att han var ingenjör på tihokol och berättade det händelseförlopp som jag beskrev. Sant eller ej vet jag inte.map358 skrev:Jag läste en utredning om det där en gång. Där hävdades att det varken var temperaturen eller kvaliteten på O-ringen som var det egentliga problemet, utan att olyckan berodde på en vanlig simpel konstruktionsmiss. Spåret för O-ringen var felaktigt utformat, har för mig att det var för djupt, så ringen kunde inte täta ordentligt.cocteau skrev:Vid den första tätade inte o-ringarna mellan segmenten i SRBn pga. kyla. Ammonium Perklorat, Aluminium, Järnoxid och bindemedelsblandningen brinner ju så hett att det inte tog många sekunder tills den hade bränt igenom bränsletanken, och den efterföljande explosionen har vi väl alla sett på bild. SRB-tillverkaren Tihokols ingenjörer ville ju inte att rymdfärjan skulle starta. Men grupptryck och NASAs "risky business" attityd gjorde att överliggande management på Tihokol klev in och sa "Kör" ändå.
Bara ett till exempel på att rymdfärjan är en konstruktion för en helt annan tid med andra förutsättningar. NASA måste bli bättre på att göra bättre saker billigare utan massa en gammalt tekniskt arv och kalla-krigstänkande, och följande nutida priser, resurser, förutsättningar och teknik, men framförallt målet med uppskjutningen.Frogman skrev:Fel, andra uppskjutningen efter Columbia katastrofen. Har hört påståenden att problemet med bränsletanken och kylningen var obefintligt ända tills man förbjöd användandet av freon, sen började problemen som ledde till Columbia-katastrofen.
Varför inte låta progress och sojuz sköta ISS och låta rymdfärjorna göra de begränsade saker som de är bättre på än ryssarnas alternativ, tills NASA gjort en ny färja?
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Därför att många av ISS moduler är för stora för sojuz och progress. Programmet är beroende av färjorna för att byggnationen ska bli klar. Att göra som du föreslår skulle nog ses av både ryssarna och ESA som ett stort svek av NASA, vilket de själva också vet om. De är pressade att få upp grejerna.myom skrev:Varför inte låta progress och sojuz sköta ISS och låta rymdfärjorna göra de begränsade saker som de är bättre på än ryssarnas alternativ, tills NASA gjort en ny färja?
Dessutom måste man ha rymdfärjan för att "knuffa" upp ISS så att den håller sig i omloppsbana. Nej, vi får leva med dom 3 återstående rymdfärjorna länge till, 115 uppskjutningar och 2 krascher är inte så imponerande, men det finns inget bättre alternativ? Pengar till en bättre farkost tror jag saknas...