Bröderna Wright, HA, Pucktvåa!

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Bröderna Wright, HA, Pucktvåa!

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 10:11

Bröderna Wright genomförde den första flygningen (farkost tyngre än luft som startar med egen kraft för att vara lite petiga) det vet ju alla - men icke sade Nicke!

1890 så flög Clément Ader 50 meter på upp till den svindlande höjden av 20cm i det här flygplanet!
Bild

Nu hävdar en del att flygningen aldrig skedde men det är få som ifrågasätter hans flygtur 1897 i den här.
Bild

Mycket man kan göra med en ångmaskin!

Vidare läsning:

Svenska!!! http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=530
http://www.herodote.net/18901009.htm
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/ader.html
http://www.idsia.ch/~juergen/planetruth.html

MVH

Hans

Ps - Faktoid?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 januari 2006, 10:28

Spontan kommentar: Va fan?

Lite mer genomtänkt: På den övre bilden ser den ut som nåt från tidningen MAD (den där ångdrivna flygmaskinsballongen med hjul, ni minns), på den undre som något från stumfilmsversionen av Jurassic Park. Är det ett skämt? Jasså inte? OK.

Om Orville och Wilbur har jag nämnt något tidigare - de var inte först med att flyga (ballongen med Montgolfiére eller hur det stavas), de var inte först med flygplan tyngre än luften (Lilienthal gledflög), de var inte först med motordrivet plan (nån Harvey? hade en mindre modell med maskin) - men de var först med alla tre, och så folk ombord då. Det är den version jag lärt mig, en bra bit från "Wright uppfann flygplanet" eller hur man nu tänker sig det.

Den här Ader var en fullkomlig nyhet, trots att jag vart någorlunda intresserad av ämnet så länge jag minns. Varför tjafsar fransmännen om Blériot när de har den här stjärnan?
Ny Teknik skrev:Adèrs första flygmaskin, Eole, var sex meter lång, hade ett vingspann om 14 meter och vägde ungefär 300 kilo, inklusive föraren. Den var försedd med en ångmaskin som utvecklade 20 hästkrafter samt en fyrbladiga propeller som mest påminde om en kvast jättelika gåspennor. Aders stora bedrift är att han över huvud taget lyckades få denna märkliga maskin att lätta från marken - även om det bara var för ett ögonblick och helt utan kontroll från förarens sida.
Vet inte vad jag ska tro om det här: "Vad bröderna Wright gjorde var något så simpelt som att komma på att man kunde sätta roder på flygmaskinen!"
Skillnaden mellan en farkost man kan styra och en man inte kan styra är ju... Fullständig. En bil som körs ut från en ramp flyger också, en liten stund.

Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 10:53

Jag misstänkte väl att det skulle glädja Herrn :lol: :wink:

Detalj Clément Ader inte Adèr.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2006, 10:57

Br. Wright brukar ju få hedern av "the first manned, heavier-than-air, powered and controlled flight" (i den ordningen) i den sorts litteratur som föredrar precision framför slående rubriker...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 11:20

Sarvi är nog på rätt spår man får nog lägga upp det som i sista länken jag gav:

1783 First flight
(de Rozier and d'Arlandes, 9 km)
1852 First powered flight
(Giffard, 27 km)
1890 First powered heavier-than-air flight
(Ader, steam engine, 50 m)
1894 First controlled heavier-than-air flight
(Lilienthal, 300 m)
1901 First controlled powered rigid-body flight;
later first passenger flights
(Zeppelin, many km)
1903-1906 1st photo of controlled powered heavier-than-air flight (Wright bros, 260 m). Earlier flights by Pearse , Jatho . 1st official self-powered flight (no catapult or headwind): Santos-Dumont (1906).


MVH

Hans

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 januari 2006, 16:19

På discovery går det ju nån sorts sponsrade "infomercials", eller vad man nu ska kalla dom för om flygpionjärer från europa. Där talas det om någon Weisskopf/Whitehead, som skulle enevuellt varit före Wright-bröderna. Är dte nån som har lite mer fakta om denna kille?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 januari 2006, 16:36


Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 25 januari 2006, 14:29

Tackar. Intressant läsning.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 26 januari 2006, 18:42

Bara ett tillägg till myten om att Bröderna Wright var först med en kontrollerad motoriserad flygning 1903, de hade en fotograf och filmmakare som förevigade det hela.

Men det fanns en som flög innan dess, en tysk vid namn Weisskopf (antog efternamnet Whitehead i USA). Han flög redan 1901, men hade bara en tecknare som förevigade det hela. Därför blev det inte "bevisat" att han var först!

Det är iallafall var jag har lärt mig nu på senare tid.

Morgan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 26 januari 2006, 18:58

Hexamster, börjar inte det är bli en faktoid för din sida??

/CvD

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2006, 19:19

Jovisst:
Hexmaster skrev:Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.
...Eller åtminstone den petiga definitionen av vad bröderna W egentligen var först med - inte att flyga sådär i största allmänhet, utan...

Utan att förringa dem på något sätt, de var ju först med att få upp ett flygplan värt namnet eller hur man ska säga, som gick att använda och utveckla. Men rätt ska vara rätt.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 januari 2006, 09:49

Man brukar säga att Bröderna Wright var först med KONTROLERAD motor flygning tyngre än luft. Whitehead var säkert en av de första med motor flygning tyngre än luft.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 januari 2006, 14:47

Ja77 skrev:Man brukar säga att Bröderna Wright var först med KONTROLERAD motor flygning tyngre än luft. Whitehead var säkert en av de första med motor flygning tyngre än luft.
Man kanske borde tala om kontrollerad flygning vs. kontrollerad krasch i dessa sammanhang...? 8)

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 30 januari 2006, 10:58

Ang Wright: De var ju inte ens först med att ha en kontrollerad, självgående, start, flygning och landning, då de höll på med katapulter, motvind och de där vagnarna som de startade från/med hjälp av. I min mening var det Santos-Dumont som skapade et första riktiga flygplanet, och släppte dessutom patenten fria.

mitt förslag på lista av bemannade (av människor) flygningar:

ca 852-875 - Glidflygplan, Armen Firman, Abbas Ibn Firnas

ca 1200 - första flygningen utan förlust av höjd (obekräftat). Kinesiska varmluftsballonger för spaning, fjättrat till marken med rep.

1783 - första fria flygningen. Halmeldad varmluftsballong skapad av Montgolfier, flygare: Pilâtre de Rozier och Markis d’Arlandes

1853 - första dokumenterade kontrollerade flygningen i modern tid med farkost tyngre än luften. Glidflygplan konstruerat av George Cayley, flygare: Medhjälpare vars namn inte bevarats

1856 - första flygningen med kraftkälla - Glidflygplan dragen av två hästar, Jean-Marie Le Bris

1903 - första fotografiet av pågående flygning. Utan möjlighet till start av egen kraft. Wright Flyer, Bröderna Wright.

1906 - Första flygningen med komplett flygplan med start, kontrolled flygning och landning av egen kraft. Santos-Dumont.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 28 maj 2007, 02:55

För någon eller några veckor sen läste eller hörde jag om ett program som skulle visas (eller var det radio) nånstans om Armen Firman och Abbas Ibn Firnas kring månadsskiftet maj/juni - kan nån komma ihåg var/när/hur?

Skriv svar