Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av JohnT » 3 augusti 2008, 22:08

Stilleben skrev:I denna tråd tycker jag det är lämpligt att fråga om den plan "Rädda Danmark" som försvaret höll i beredskap för krigsslutet, nämligen att "Vaerlöse flygplats på Norra Själland (förutom att man skulle göra ett nattligt kuppanfall med några tusen man mot Helsingör) skulle tas genom luftlandsättning".

Ur SMB:s bok "Vårstormar" 1944, sid. 171-173.

Planerna på "luftlandsättning" övergavs senare men jag skulle ändå vilja vet vad som egentligen avsågs. Sverige hade väl vare sig fallskärmstrupper eller lämpliga flygplan vid den tiden?
FIck en tanke -
Det fanns ju operativa lufttransportförband ur USAF i LULEÅ (Det du Varjag!) 1945.
Och antalet Allierade starter/ landningar på Bromma var mer än en per dag så om det gällde Rädda Danmark kunde man få hjälp av de allierade. Fast risken var förståss att de inte lät Svenskarna göra jobbet.


Mvh
/John T.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Inlägg av varjag » 3 augusti 2008, 23:58

Det fanns ju operativa lufttransportförband ur USAF i LULEÅ (Det du Varjag!) 1945.
Jodå, och Varjag är så ohyggligt gammal så han såg C-47:orna brumma över Luleå, det du JohnT! 'Operation Balchen' hade som mest omkring 10 stycken på Kallax. Den huvudsakliga lasten tycks ha bestått av nylonstrumpor då luleåflickorna våren 1945 'visade ben' som aldrig förr :D

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re:

Inlägg av Ola Häggström » 6 augusti 2008, 20:08

Hans skrev:
CvD skrev:De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?
Jag är också inne på mobiliserade mindre plan om inte arméns och flyvapnets småplan skulle räcka till.
Det låter helt rimligt med tanke på försvarsmaktens kolll på alla "terränggående" fordon; svärfars Land Rover var krigsplacerad ända fram till 1994. Flygplansentusiasterna känner kanske bättre till om fritidsflygplan var krigsplacerade?
/Ola Häggström

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Re:

Inlägg av Hans » 6 augusti 2008, 22:00

Det var de väl mer eller minder med FFK, tror jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2008, 22:06

"Civila" plan ingick i FFK och ev. vissa flygförband inom armén men knappast för att fälla fskj.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Inlägg av J.K Nilsson » 30 september 2008, 20:03

varjag skrev:Den huvudsakliga lasten tycks ha bestått av nylonstrumpor då luleåflickorna våren 1945 'visade ben' som aldrig förr :D
Och inte senare heller. :roll:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Re:

Inlägg av J.K Nilsson » 30 september 2008, 20:14

Psilander skrev:YOP 01-03, 209.e qrzn, på Karlberg där fick arméns kadetter hoppa.
MHSK- hemsida här
Lokalt avsteg ifrån skolchefernas överenskommelse att kadetter inte skulle få hoppa det året. Tydligen tog det hus i landet bredvid Varjag hos arméledningen för detta. :roll: Så armékadetterna på Karlberg var tvugna att hoppa samtidigt som armékadetterna i Östersund inte hoppade.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Re:

Inlägg av Hans » 30 september 2008, 21:35

Du menar inte att du inte har;

"Hur tusan kan man kliva av ett fullt fungerande flygplan 8O :roll: "

Citat min salig Far när jag gjort mina hopp - onödigt att säga att han tillhörde FV som tillhör de paramilitära organen såsom brukshundsklubben, lottakåren, marinen och hemvärnet. Rikets försvar sköts av Armén.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Re:

Inlägg av J.K Nilsson » 1 oktober 2008, 09:48

Hans skrev:"Hur tusan kan man kliva av ett fullt fungerande flygplan 8O :roll: "
Fallskärm är räddningsutrustning och den leker man inte med hur som helst.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av lampros » 15 oktober 2008, 17:36

Hans skrev:... han tillhörde FV som tillhör de paramilitära organen såsom brukshundsklubben, lottakåren, marinen och hemvärnet. Rikets försvar sköts av Armén.
Stämmer bra, trots allt, med flygarnas självbild. Enligt boken "Biggles i folkhemmet":

Stridsflygare ser sig inte som militärer i första hand, utan piloter.

Och detta med viss rätt: för en FV-pilot är det stora momentet under utbildning att klara flygningen. Kuggas man är man off. Någon liknande stötesten finns inte i armékadettens utbildning.

Allt enligt "Biggles i folkhemmet", skriven av jag-minns-inte-vem.

(Mer ur sagda bok... FV-piloternas stil är att ta lätt på militära former, kommandoord etc; " sånt armétjafs". Exempel på det finns i boken. Liksom någon FV-pilot (uniformerad) som tillfrågades av ett barn, "Är du militär?" - "Nej, jag är pilot" kunde denne svara, inte så lite belåten...)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av Hans » 15 oktober 2008, 19:36

lampros skrev: "Biggles i folkhemmet"
Ny bok på inköpslistan.

Nar salig far min gick någon högre utbildning så kom han hem och berättade hade fått motsvarande MVG i att flytta kuvert :lol:

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av J.K Nilsson » 15 oktober 2008, 21:03

lampros skrev:Stämmer bra, trots allt, med flygarnas självbild. Enligt boken "Biggles i folkhemmet":

Stridsflygare ser sig inte som militärer i första hand, utan piloter.

Och detta med viss rätt: för en FV-pilot är det stora momentet under utbildning att klara flygningen. Kuggas man är man off. Någon liknande stötesten finns inte i armékadettens utbildning.

Allt enligt "Biggles i folkhemmet", skriven av jag-minns-inte-vem.

(Mer ur sagda bok... FV-piloternas stil är att ta lätt på militära former, kommandoord etc; " sånt armétjafs". Exempel på det finns i boken. Liksom någon FV-pilot (uniformerad) som tillfrågades av ett barn, "Är du militär?" - "Nej, jag är pilot" kunde denne svara, inte så lite belåten...)
Och skillnaden mellan en pilot och flygtekniker är titeln på yrket. :wink:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av J.K Nilsson » 15 oktober 2008, 21:09

Hans skrev:
lampros skrev: "Biggles i folkhemmet"
Ny bok på inköpslistan.

Nar salig far min gick någon högre utbildning så kom han hem och berättade hade fått motsvarande MVG i att flytta kuvert :lol:

Bild

MVH

Hans
Då är vi häftigare, vi flyttar pyramider. 8-)

Hittade tyvärr ingen bild genom google.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av Hans » 15 oktober 2008, 22:49

J.K Nilsson skrev:Då är vi häftigare, vi flyttar pyramider.
Det var det som var pudelns kärna - han flyttade också pyramider eller spakade till vardags men var smart nog att förstå också hur man flyttade kuvert (och förmodligen ringar). Det gick inte i arv för jag klarar bara kuvert :cry: :lol: :wink:

MVH

Hans

Kanske någon hugad tar och fixar en delning?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: FV-piloten som militär eller inte

Inlägg av Hans » 15 oktober 2008, 23:33

Satt och läste en s.k. bok, till, istället för att skalmanna - den rekommenderas. Einar Lyth har skrivit "Klart Bakåt" ISBN 978-91-85789-10-8

Citat från sidan 53:

...väl insmord med Arméns hudsalva (detta var innan den på 1970-talet parfymerades för att kunna användas i flottan och flygvapnet och döptes om till försvarets hudsalva).
...

I rest my case.

MVH

Hans

Skriv svar