Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 12 januari 2006, 21:13

Bjernevik skrev:
CvD skrev:Det fanns kvar så sent som 2001 iallafall. http://www.mhsk.mil.se/article.php?id=4360
Det finns kvar, och numera genomgår alla kadetter det under sitt första år. YOP03-05 på Karlberg blev dock snuvade på detta eftersom sparkraven slog till redan då. Där fixade man istället en annan uppstart på stresshanteringsutbildningen.
YOP 01-03 hoppade inte heller, brorsan snuvade skolan på hoppet under YOP 02-04 då han hade den goda smaken att bryta nyckelbenet under en rubgymatch på skolan. 8)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 17 januari 2006, 11:28

Antalet soldater i Fallskärmsjägarbataljonen är väl för tusan inte hemligt? Om jag inte helt missminner mig är bataljonen med i AH 1:Förd (kollar ikväll).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 17 januari 2006, 19:31

Hans Engström skrev:Antalet soldater i Fallskärmsjägarbataljonen är väl för tusan inte hemligt? Om jag inte helt missminner mig är bataljonen med i AH 1:Förd (kollar ikväll).
AH:1 Förd från 1982 talar bara om plutonsförband och kompstab så det kanske går att räkna ut hur en bat kunde se ut.
:)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 januari 2006, 12:55

I denna tråd tycker jag det är lämpligt att fråga om den plan "Rädda Danmark" som försvaret höll i beredskap för krigsslutet, nämligen att "Vaerlöse flygplats på Norra Själland (förutom att man skulle göra ett nattligt kuppanfall med några tusen man mot Helsingör) skulle tas genom luftlandsättning".

Ur SMB:s bok "Vårstormar" 1944, sid. 171-173.

Planerna på "luftlandsättning" övergavs senare men jag skulle ändå vilja vet vad som egentligen avsågs. Sverige hade väl vare sig fallskärmstrupper eller lämpliga flygplan vid den tiden?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 januari 2006, 13:11

En bra fråga Stilleben...det kanske gällde buklandningar med våra återstående B 3-plan,
'brödrafolkens väl' och allt det där.....Intressant att man redan då levde i 'Cuckoo-Land!
Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2006, 14:34

Fanns faktiskt ett svenskt glidflygplan för lufttransport: AB Flygindustris Fi 3. Varje plan kunde ta tio man + två besättningsmän, och bogserades av B 5:or som modiefierats för uppgiften. Ett trettiotal var tänkta att anförskaffas, men efter problem med haveri under utprovningen vintern 1944 försenades projektet och endast fem serieflygplan levererades. Programmet avslutates för gott efter krigsslutet. Kan det vara dessa hypotetiska 300 man i sina hypotetiska maskiner som avsågs?

Det fanns ju ett antal Ju-52/3 inhyrda under beteckningen Tp 5 också...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 19 januari 2006, 08:23

Sarvi skrev:Fanns faktiskt ett svenskt glidflygplan för lufttransport: AB Flygindustris Fi 3. Varje plan kunde ta tio man + två besättningsmän, och bogserades av B 5-or som modiefierats för uppgiften. Ett trettiotal var tänkta att anförskaffas, men efter problem med haveri under utprovningen vintern 1944 försenades projektet och endast fem serieflygplan levererades. Programmet avslutates för gott efter krigsslutet. Kan det vara dessa hypotetiska 300 man i sina hypotetiska maskiner som avsågs?

Det fanns ju ett antal Ju-52/3 inhyrda under beteckningen Tp 5 också...
Mycket intressant! Något som jag aldrig tidigare hört talas om! Jag tror det måste vara okänt för andra också, varför jag sammanställt litet uppgifter från webben:

Det en-motoriga bombplanet B 5 var det amerikanska North American NA-16 som i 103 exemplar importerades från USA 1939-40.

Flygvapnet använde B 5 som störtbombare något som inte förutsetts av konstruktörerna, men flygplanet visade i efterhand att det höll för även den uppgiften. Bomblasten var den samma som för Junkers Ju 87 Stuka 1 x 500 kg eller 2 x 250 kg plus 4 x 50 kg bomber.

Maxhastighet 330 km/tim, vid bogsering 250 km/tim.

B 5 drogs bort från fronttjänst när Flygvapnet fick Saab B 17 och modifierades av Saab till skolflygplan (SK 14) och målbogseringsflyplan. Efter modifieringen fördelades flygplanen ut på landets flottiljer.

1944 användes en krokförsedd B 5 vid flygprov av Lastglidaren Lg 105. Planerna var att förse 50 stycken flygplan med krok för bogsering av glidflygplan och luftmål.

Lg 105 var ett lastglidflygplan av typen som utprovades av Flygvapnet 1943-1944.Totalt beställde Flygvapnet sex glidflygplan, varav bara ett utöver prototypflygplanet levererades till F 14 Halmstad i januari 1945.

De övriga fem, som fanns med i krigsplaceringsplanen, bogserades över till Bulltofta flygplats efter att Kockums Flygindustri i Malmö övertagit dem. Tanken var, att förse civila flygbolag med transportkapacitet, men några intressenter fanns inte, eftersom utvecklingen hade gått förbi flygplanstypen.

Intressanta uppgifter om projektet finns på http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/kontakt101.htm . Enligt denna skulle glidflygplanet även kunna användas vid fällning av fallskärmstrupp.

Reflektion till ovanstående: Man måste ju säga att det var tur mot bakgrunden av ovanstående uppgifter att momentet med med luftlandsättning av svensk trupp på Vaerlöse flygplats på Norra Själland senare ströks ur planeringen för "Rädda Danmark"!

Brrr...hur skulle det ha gått?!?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 19 januari 2006, 09:50

Intressanta uppgifter om projektet finns på http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/kontakt101.htm . Enligt denna skulle glidflygplanet även kunna användas vid fällning av fallskärmstrupp.
Jag var på ett föredrag om lastglidaren för en hel del år sedan som jag har för mig anordnades av Svensk Flyghistorisk Förening. Om jag kommer ihåg rätt så var huvuduppgiften för lastglidaren just att fälla fallskärmstrupp, detta då vi inte hade så många lämpliga flygplan för detta och inte ansågs ha råd att inköpa allt för många heller. Därför tänkte man nyttja enmotoriga flygplan att dra lastglidaren.

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 19 januari 2006, 11:01

Hittade det här på Flyghistoriskt forum:
Själv håller jag på att forska om améflygets behov av flygtransporter under det andra världskriget. De tyska framgångarna hade inte lämnat arméstaben någon ro som hoppades få tilstånd uppsättandet av fallskärmsburen trupp, samt ett till armén särskild knuten transportflygorganisation med lämpliga flygplan och lastglidare. Trots starkt motstånd från CFV Nordenskiöld genomdrev Arméstaben med ÖB:s hjälp såväl fortsatta utredningar som praktiska försök. Resultatet blev till slut de av FI utvecklades lastglidarna, framtagandet av emballage i alumoinium eller kartong samt pappersfallskärmar (som jag nämnde i min bok Flyoperation Balchen). F 3 Malmen var avsedd att vara en central flygstation för såväl arméflygets lätta sambands- och spaningsflygplan samt den planerade flygtransportförbandet. Falskärmsjägarna skulle därmed också kaserneras i Linköping. Det i Krigsarkivet i Stockholm befintliga materialet rörande "Beredskapsverket" har en hel del uppgifter om detta. Först med anskaffningen av Tp 84 Hercules - som drevs igenom av Arméstaben snarare än Flygstaben (!) fick armén till slut ett potent transportplan!
http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/470.htm

Varjag lär gå i taket :lol:

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 januari 2006, 11:26

Operativa orden var ....'inte lämnat arméstaben någon ro....', en oro som t.o.m. körde
över Bengt Nordenskjöld (se min tidigare post...) Allt arméstaben lyckades med var
att beundra matsedeln på Grand Hotel - men tvingas av verkligheten nöja sig med 'en smal
urkokt - med torrt bröd och vattnig senap' nere i korvståndet på Gärdet.......Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 januari 2006, 13:18

Stilleben skrev:Mycket intressant! Något som jag aldrig tidigare hört talas om!
Lästips: Finns även en artikel om Lg 105 i 2003 års utgåva av Flygvapenmuseets årsbok "Ikaros".

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 januari 2006, 13:37

Sarvi skrev:
Stilleben skrev:Mycket intressant! Något som jag aldrig tidigare hört talas om!
Lästips: Finns även en artikel om Lg 105 i 2003 års utgåva av Flygvapenmuseets årsbok "Ikaros".
Finns mer info här:
http://www.avrosys.nu/aircraft/Segel/905Lg105.htm

/CvD

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 15 mars 2006, 09:17

Hittade följande intressanta ang. gliflygplansprojektet på http://www.sff.n.se/ "Kronologi över Flyget i Sverige"

"1944, 16 mars: Flygutprovning börjar med Fi-3, ett lastglidplan tillverkat av AFI. Lastförmåga 12 man. Sex
byggdes. Flygprov gav ett positivt resultat men provplanet havererade den 28 april under bogsering nära
Skänninge. Föraren omkom vid ett misslyckat fallskärmshopp medan en medföljande observatör räddade sig.
Flygvapnets krav förändrades också varför i stället ett antal Junkers Ju 86, B 3, byggdes om till transportplan och
”flygande lektionssalar”.

Projektet avbröts alltså efter haveriet och man byggde istället om "gamla" B 3, kanske också med tanken att kunna luftlandsätta trupp.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 17 mars 2006, 16:03

Hans skrev:Fokker F-27 Friendship
http://www.stp-norway.com/STP/Flybilder ... 50%20T.JPG
Lämplig
Liksom Fokkers F-50

Bild

Påfallande lik F-27 (men ett par meter längre) finns dessutom ATR 72. Borde vara lämplig.

Bild

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re:

Inlägg av Psilander » 3 augusti 2008, 21:56

J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:
CvD skrev:Det fanns kvar så sent som 2001 iallafall. http://www.mhsk.mil.se/article.php?id=4360
Det finns kvar, och numera genomgår alla kadetter det under sitt första år. YOP03-05 på Karlberg blev dock snuvade på detta eftersom sparkraven slog till redan då. Där fixade man istället en annan uppstart på stresshanteringsutbildningen.
YOP 01-03 hoppade inte heller, brorsan snuvade skolan på hoppet under YOP 02-04 då han hade den goda smaken att bryta nyckelbenet under en rubgymatch på skolan. 8)

J.K Nilsson
YOP 01-03, 209.e qrzn, på Karlberg där fick arméns kadetter hoppa.
MHSK- hemsida här

Skriv svar