Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Inlägg av Ja77 » 11 januari 2006, 10:15

Satt och funderade lite på svenska fallskärmsjägare, vilka plan ska transportera dem, Herkules är självklart, men tanke på att försvaret endast har 6-7st? käns antalet plan som kan öronmärkas för fallskärmsjägare väldigt få, eller har försvaret gammla DC-3 stående i föråden, eller tänkte använda civila SAS plan....

Tänker främst på 80 och 90 talet...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: svenska fallskärmsjägare, vilket plan skulle bära dem?

Inlägg av varjag » 11 januari 2006, 10:59

Ja77 skrev:Satt och funderade lite på svenska fallskärmsjägare, vilka plan ska transportera dem, Herkules är självklart, men tanke på att försvaret endast har 6-7st? käns antalet plan som kan öronmärkas för fallskärmsjägare väldigt få, eller har försvaret gammla DC-3 stående i föråden, eller tänkte använda civila SAS plan....

Tänker främst på 80 och 90 talet...
En bra fråga! Hercules var den enda typ som var lämpad.....att använda 'inkallade' SAS-flygplan var ju drömmerier -
hur hoppar man ur en DC-9:a? Den centrala frågan är nog - 'tänkte dom alls?' mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 11 januari 2006, 11:01

De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 11:15

CvD skrev:De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?

/CvD
Jag är också inne på mobiliserade mindre plan om inte arméns och flyvapnets småplan skulle räcka till. Ytterst sällan var väl det tänkt att släppa mer än åtta på en gång och då räcker ju två-tre mindre kärror utmärkt. Att man skulle använda tp 84 eller större civila kärror över fiendeland får ändock hållas som osanolikt.

Att man sedan i fredstid tog det mest ekonomiska att öva med, tp 84 där man kunde släppa hela kullen mer eller mindre i ett svep, det är en annan sak.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 januari 2006, 11:20

Nej, de stora jetflygplanen var nog inte påtänkta för transport av fallskärmsjägare - de skulle gjort mycket större nytta för transport av mobiliserad personal till Gotland och Norrland.

Det finns massor med plan som är lämpade för den relativt enkla uppgiften att kasta ut några fallskärmshoppare - de stora flaskhalsarna är dörren (som kan monteras bort) och farten (planet får inte flyga för fort) i kombination med hur stabilisatorn sitter. Jag inbillar mig att alla flygfän större än hängglidare fanns noggrannt bokfört i div. mobiliseringstabeller. Skyways Fokker F 27 Friendship verkar t.ex. utomordentligt lämpat för fällning av trupp upp till plutons storlek, liksom de flesta turbopropplanen i samma klass. Att smyga in en grupp medelst hkp borde också varit påtänkt.

EDIT: Såg Hans inlägg, och kom att tänka på en sak;
Enligt en herre som utbildades till fj i början av 70-talet, och som hoppade både från Tp 79 och Tp 84, så fick dom aldrig hoppa från bakrampen på Herkan. Detta eftersom dom skulle lära sig ett korrekt sätt att ta sig genom den lilla dörren. Tp 84 ansågs därmed svårare att hoppa från än Tp 79, då Tp 84 hade mycket högre fart och värre "sidvind" för den hoppande. Tyder ju på att man inte var inställd på att hoppa Hercules i ett skarpt läge precis, utan siktade på mindre och trängre flygplan.

Ändrat efter Messerschmittens påpekande... tusan också, jag kollade upp numren på F28/27 (jag lovar!) men skrev fel ändå. :)
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 11:34

[Petvarning på]

Fokker F-27 Friendship
Bild
Lämplig

Fokker F-28
Bild
Mindre lämplig

:P :wink:
[Petvarning av]

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 11:41

Fanns det några mindre matarflygplan, att flyga till större flygplatser i Sverige från mindre, med sådär dussinet passagerare? Ett sådant torde ha varit mycket lämpat för att släppa en grupp fallskärmsjägare.

MVH

Hans

Edit: Typ Beech Queen Air eller Cessna 40*

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 januari 2006, 12:07

CvD skrev:De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?

/CvD
Jag tycker att CvD fann 'det operativa ordet'.....Fallskärmsklubb! En liten grupp
entusiaster fick på skattebetalarnas drömma om Fallskärmstrupp - långt efter detta
ofog borde ha stävjats.......Varjag

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 11 januari 2006, 12:14

Hans skrev:Fanns det några mindre matarflygplan, att flyga till större flygplatser i Sverige från mindre, med sådär dussinet passagerare? Ett sådant torde ha varit mycket lämpat för att släppa en grupp fallskärmsjägare.

MVH

Hans

Edit: Typ Beech Queen Air eller Cessna 40*

Short Sherpa:
Bild

Jestream 21:
Bild

Dornier Do. 228:
Bild

Är flygplan jag stött på under resor till mindre flygplatser. De borde funka bra att hoppa ifrån (bekväma är
de iaf inte). Do. 228 och Sherpa användes iaf flitigt i slutet av 80-talet och framåt.

/Otto

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 12:24

varjag skrev:
CvD skrev:De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?

/CvD
Jag tycker att CvD fann 'det operativa ordet'.....Fallskärmsklubb! En liten grupp
entusiaster fick på skattebetalarnas drömma om Fallskärmstrupp - långt efter detta
ofog borde ha stävjats.......Varjag
Seså Varjag - nu måste jag allt säga emot :lol: :wink: Efter det man övergav idén om "Lufttruppen" och övergick till Fallskärmsjägare* så var väl insatsen i pengar och övriga resurser inte orimliga för att få en operativt/strategisk spaningsresurs. Fallskärmsjägarnas huvuduppgift var ju att ligga längs viktiga vägar och kolla vad som rullade fram. Vadan denna aversion mot de små fallskärmsburna förbanden svenskarna verkligen kom att anskaffa?

MVH

Hans

*Personligen ogillar jag svenskt språkbruk där ALLA soldater som fälls med fallskärm automatiskt blir jägare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 12:26

Tack Otto,

Har någon tillgång till vilka civila flygplan som var registrerade i Sverige sådär 1985?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 11 januari 2006, 12:40

Under kalla kriget fanns det 2 st fallskärmsjägarbataljoner, och efter FB 2004 1 st. Antalet jägare i en bataljon är hemligtstämplat, men är under 100 st.
Ett av transportsätten för fallskärmsjägarna är just fallskärm, men det betyder inte att det är det enda transportsättet.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 11 januari 2006, 12:52

KA skrev:Under kalla kriget fanns det 2 st fallskärmsjägarbataljoner, och efter FB 2004 1 st. Antalet jägare i en bataljon är hemligtstämplat, men är under 100 st.
Ett av transportsätten för fallskärmsjägarna är just fallskärm, men det betyder inte att det är det enda transportsättet.
Enligt prepositionen skulle den enda bataljon också läggas ner:
Fallskärmsjägarbataljonen avvecklas och delar av bataljonen
läggs till grund för den fortsatta utvecklingen av specialförbanden.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 3342fb.pdf

/CvD
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 11 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 januari 2006, 12:52

Hans skrev:
varjag skrev:
CvD skrev:De flygplan som användes av diverse fallskärmsklubbar kanske?

/CvD
Jag tycker att CvD fann 'det operativa ordet'.....Fallskärmsklubb! En liten grupp
entusiaster fick på skattebetalarnas drömma om Fallskärmstrupp - långt efter detta
ofog borde ha stävjats.......Varjag
Seså Varjag - nu måste jag allt säga emot :lol: :wink: Efter det man övergav idén om "Lufttruppen" och övergick till Fallskärmsjägare* så var väl insatsen i pengar och övriga resurser inte orimliga för att få en operativt/strategisk spaningsresurs. Fallskärmsjägarnas huvuduppgift var ju att ligga längs viktiga vägar och kolla vad som rullade fram. Vadan denna aversion mot de små fallskärmsburna förbanden svenskarna verkligen kom att anskaffa?

MVH

Hans

*Personligen ogillar jag svenskt språkbruk där ALLA soldater som fälls med fallskärm automatiskt blir jägare.
Magistern..jag kanske förtjänade pekpinnen där (momentant) men finner på det Kalla Krigets bördiga ängar - många
små svenska Imperiebyggare - som hungrigt betade 'den fetaste klövern'. Och många av dessa - befanns hafva 'hoppat'
- men vad de hoppats på, förblev i djupt dunkel - ett dunkel som t.o.m. de lärda på Skalman - tydligen inte helt kan
skingra.....m.d. allra varmaste hälsningar....Tropikens Sammetsnatt sig Sänker - och Södra Korset - Som ett Smycke
Blänker......Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 15:01

varjag skrev: Magistern..jag kanske förtjänade pekpinnen där (momentant) men finner på det Kalla Krigets bördiga ängar - många
små svenska Imperiebyggare - som hungrigt betade 'den fetaste klövern'. Och många av dessa - befanns hafva 'hoppat'
- men vad de hoppats på, förblev i djupt dunkel - ett dunkel som t.o.m. de lärda på Skalman - tydligen inte helt kan
skingra.....m.d. allra varmaste hälsningar....Tropikens Sammetsnatt sig Sänker - och Södra Korset - Som ett Smycke
Blänker......Varjag
Vi har tidigare berört kampen mellan vapenslagen i Krigsmakten och i mindre mån kampen mellan truppslagen i hären. Jag tror dock aldrig att fallskärmstyrkorna blev någon "gökunge" i den svenska stolta kallakrigsmakten. Du får (imorgon?) gärna viderautveckla dig då jag inte är 100% säker på att jag följer dig.

Hur mycket får av den australieniska turistbyrån för din vackra poesi?

MVH från det dimmiga och råkalla storhertigdömet djupt täckt i två centimeter snö där eftermiddagens gråbleka dis sakta men säkert övergår i ett lika kallt om inte ännu kallare mörker (28F°).

Hans

Skriv svar