Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 8 maj 2007, 02:41

Här är i alla fall en artikel från dagens nt.se som motsäger lite grand att HKP 15 skulle vara en dålig helikopter:

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp ... eid=350952
Gullig krigsmaskin
Helikopter 15 har visat sig vara så bra att man bestämt sig för att den ska transportera speciella elitförband. Kanske i krigsområden.
/Per

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 8 maj 2007, 08:28

Färdtekniker Joakim skrev: En kollegas mormor tyckte den såg gullig ut häromdagen.
Artikeln var verkligen rar. Men det är säkert en bra hiss.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Torbjörn J » 13 juli 2009, 11:45

Att Hkp 14 är rejält försenad har nog ingen missat och nu undersöks möjligheter till skadestånd från NHI.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2961975

/Torbjörn

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av MD650 » 13 juli 2009, 13:15

....men nu är de så försenade att det inte kommer att vara fullt användbara förrän 2020.
Kan det verkligen stämma?????
:)

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Terje » 13 juli 2009, 14:46

Jag tycker att det låter otroligt märkligt, jag har svårt att tänka mig att produktionstakten kan vara såpass låg att det skall krävas ~10 år att leverera 18 vispar, rimligtvis måste om denna tidsram stämmer den långa tidsramen bero på annat? problem med specifika Svenska modifieringar? Sverige kanske heltenkelt är extremt lågt prioriterat att få beställda vispar och med eventuella problem med produktionen får "viktiga" kunder sina vispar snabbare och vi får enbart ströexemplar.

Om vi räknar med en betydande spridning i tid för leveranserna från nu och tio år frammåt eller så så leder ju detta till att man kan befara att de tidiga exemplaren kommer att drabbas av ett oproportionerligt antal flygtimmar jämfört med om dom levererats enligt plan, hur kan detta påverka driftskostnaden?

Hur påverkar en såpass lång spridning den tekniska homogeniteten, dvs hur mycket kommer att skilja mellan de tidiga respektive sena visparna, om dom är identiska känns det lite som att 2020 det rimligtvis borde finnas bättre och modernare modeller tillgängliga, kan detta leda till extra kostnader för uppdateringar på äldre exemplar för att förenkla underhållet?

Vad är den beräknade livslängden på systemet / enskilda hkp?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av MD650 » 13 juli 2009, 15:52

Kan det vara nåt tyrckfel? Kanske det är 2012 som avses?
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Bjernevik » 13 juli 2009, 16:28

Jag tror att man måste göra skillnad mellan "leverans av sista individen till Försvarsmakten" och "datum när systemet är fullt operativt".

Bara för att alla 18 helikoptrar står i hangar hos Helikopterflottiljen så betyder det inte att förbanden helt plötsligt att fullt utbildade och användbara. Jag misstänker att det senare kommer att ta flera år efter att den sista helikoptern är levererad.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Terje » 13 juli 2009, 19:18

Jag tror att man måste göra skillnad mellan "leverans av sista individen till Försvarsmakten" och "datum när systemet är fullt operativt".
Givetvis är det så, dock tycker jag att det verkar vara enn otroligt lång tid, framförallt som det rimligtvis finns utrustning att utbilda på innan sista hkp är levererad, dvs rimligtvis bör utbildningen på nya systemet kunna klaras på en betydligt rimligare tid än dena, jag har inga kunskaper alls i hur lång tid utbildning på ett nytt helikoptersystem tar så jag skjuter villt från höften med mina tidsuppskattningar härunder.

Antag att första enheten levereras om ett år dvs 2010 om första omgången utbildning på denna tar två år för att uppnå full kompetens skulle då första enheten vara fullt operativt funktionell 2012. om utbildningen sköts på ett effektivt vis så bör de personer som skall underhålla och hantera det sist levererade exemplaret redan ha denna kompetens innan denna är levererad, eller har jag missat någonting grundläggande i hur utbildningen för dylika funktioner sköts i försvaret?

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Torbjörn J » 13 juli 2009, 20:26

Saxat från senaste numret av PROTEC angående Hkp14:
För närvarande äger
Sverige två helikoptrar varav den
ena är kvar i Frankrike för utbildning
av svenska besättningar och
den andra finns vid fmv t&e i
Linköping.
Artikel i sin helhet här (pdf, ca 2mb)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Bjernevik » 13 juli 2009, 22:58

Terje skrev:.Antag att första enheten levereras om ett år dvs 2010 om första omgången utbildning på denna tar två år för att uppnå full kompetens skulle då första enheten vara fullt operativt funktionell 2012. om utbildningen sköts på ett effektivt vis så bör de personer som skall underhålla och hantera det sist levererade exemplaret redan ha denna kompetens innan denna är levererad, eller har jag missat någonting grundläggande i hur utbildningen för dylika funktioner sköts i försvaret?
Till saken hör att hkp 14 ska kunna uppträda i flera olika roller med delvis olika utrustning såsom ubåtsjakt, trupptransport osv. Så det är inte bara en helikopter som besättningarna ska utbildas på, utan även olika konfigurationer. Så att det kommer att ta så pass lång tid att få alla helikoptrar färdiga, med kompletta besättningar som är utbildade för de olika rollerna, är nog inte orimligt. Jämför med hur pass lång tid det tog innan den första Gripendivisionen var färdigutbildad.

Det orimliga är att det har gått så pass lång tid utan att helikoptrar har levererats.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Psilander » 13 juli 2009, 23:39

Har inte denna helikopter affär varit fruktansvärt illa skött redan från början? Men mutbråk, spionerihärvor och att vi aldrig riktigt kommit överrens med våra sammarbetspartners.

Ur FMs synvinkel bör följande göras/ gjorts inom hkp skråt.
- Alla taktiska helikoptrar organiseras organiskt inom resp försvarsgren dvs PV hkp i armén, ubj hkp inom marinen osv. Helst minst en division per "BG" eller ytstridsflottiljDärutöver samlas de generella helikoptrarna i en flottilj. En inspektör för hkp verksamheten tillsätts istället för dagens hkp flottilj för att samordna utbildning, logistik mm.
-
Vi borde hållit oss till kända typer, tex uppdaterat/ köpt nya/ bättre begangnade 4or (Boeing Seaknight) från USA, loåtit HKP 11 fortsätta flyga och fylla rollen som hkp 15 gör, och kanske komplettera med fler maskiner och uppdatera till en modernare standard. Anses den för tung bör möjligheten att utveckla, köpa fler hkp 9 göras.

- Hade det inte gått att utveckla sig ur den befintliga flottan så borde beprövade men nyttillverkade maskiner införskaffas som tex Lynx, Black/ Seahawk, (Superpuma), Chinook mfl som fortfarande utvecklas men alla barnskjukdomar är borta.

Det viktigaste för hkp är hög tillgänglighet, inte coolast och nyast.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Battler » 9 mars 2010, 13:36

Det svenska försvaret vill skaffa nya helikoptrar i väntan på den försenade Helikopter 14 som beställdes för flera år sedan. Ett alternativ är amerikanska Black Hawk-helikoptrar....

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3494222
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av Per Andersson » 9 mars 2010, 20:07

Innebär detta att vi får Hkp 16 i drift före Hkp 14 och 15, eller är Hkp 13 ledigt?
Som om man skulle tordas använda det nummret, då det gått troll i helikoptrandet redan innan...

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Inlägg av dc » 11 mars 2010, 17:09

Per Andersson skrev:Innebär detta att vi får Hkp 16 i drift före Hkp 14 och 15, eller är Hkp 13 ledigt?
Som om man skulle tordas använda det nummret, då det gått troll i helikoptrandet redan innan...
Hkp 12... Det skulle väl UH-60 hetat om affären hade genomförts förra gången.. Jag röstar för Black Hawk...

Mer läsning http://wisemanswisdoms.blogspot.com/200 ... opter.html
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar