Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 januari 2006, 19:55

Enligt Fm så kan ju Hk bort om ett par år

http://www.soldf.com/hkp10.html

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 24 januari 2006, 20:17

leo2 skrev:
Enligt Fm så kan ju Hk bort om ett par år

http://www.soldf.com/hkp10.html

Från sidan du länkade till:
Framtid
Idag flyger Försvarsmaktens Helikopterflottilj med tio Hkp10. De är baserade på flygflottiljer runt om i Sverige. Det planerade året för avskaffningen av helikoptertypen är ej känt.
Var står det att dom ska bort om ett par år? Dessutom så är den här inofficiella(?) sidan inte uppdaterad med det senaste allvarliga tillbudet med en HKP 10:

http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang ... s&id=30048

http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang ... s&id=30050

http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang ... s&id=30057

Jag har för mig att jag sett bilder på den bärgade helikoptern, och det är väl tveksamt om det går att reparera den. Förutom all vatteninträngning överallt så var bl a stjärten avbruten (om jag inte minns helt fel). Jag tror vi kan inrikta oss på att det bara kommer att finnas nio st HKP 10. Möjligen kanske den havererade helikoptern kan användas för att plocka delar från.

/Per

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 januari 2006, 20:23

Använder man flygplan&hk som gått i backen? Låter lite halvsmart. Man vet ju inte riktig va som har pajat på den.

Någon som hört någon från Hk som blåste ner från fjälet för ett tag sen ?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 24 januari 2006, 20:55

leo2 skrev:
Använder man flygplan&hk som gått i backen? Låter lite halvsmart. Man vet ju inte riktig va som har pajat på den.
De som "bara" gått i backen med en inte alltför stor smäll finns det väl hopp för, men däremot en hkp som varit under vatten ett par dar är väl tveksamt. Däremot så kan man nog fortfarande använda många delar som reservdelar.
Någon som hört någon från Hk som blåste ner från fjälet för ett tag sen ?
Det var ju jag som kom med den här uppgiften och tyvärr så har jag inte kunnat hitta någon uppföljning av det hela. Men här är i alla fall en länk till en bild på den nedblåsta EC 135:an:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 07,00.html

Den ser ju inte alltför skadad ut tycker jag så den går förmodligen att reparera, men det blir med all sannolikhet inte billigt.

/Per

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 januari 2006, 21:02

Allt går väll att preparera men som skakt det kostar ju än del. På bilderna så ser ju bara rotorblanet tillknyklat ut. Kanske axen till roton men ser den inte så farligt ut . Fast man vet ju inte. Kan ju ha kommit in snö i hytten och smält och då blir det inte bliigt kan jag lova.

Sen funderar jag på hur man får ner den? Den måste väll väga en del och ingen man tar i ryggsäcken när man är ute och går..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 januari 2006, 21:16

Vet inte hur FM hanterar det, men i den civila världen är det inte bara en fråga om vad som rent tekniskt "går" att reparera.

Jag tror fågeln i fråga är ett totalhaveri i vilket fall. Skrot.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 januari 2006, 21:33

Tror inte dom kommer laga den.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 januari 2006, 22:24

Perman skrev:Fanns det några andra nyheter om HKP 10 Super Puma? Hälften av dom (ja dom som är kvar efter alla krascher i alla fall) skulle ju kunna användas för marina uppgifter var det sagt. Om detta nu inte gäller längre så lär det inte bli många maskiner kvar i framtiden som kan utföra marina uppgifter...

/Per
Alla ändringar som åstundas finns på FMV:s hemsida- kolla appendix 2 till att börja med.

Större nyheter:
- NVG-kompatibel instrumentering
- Medevac/Casevac-inredning (hurra!)
- Diverse nya radiokomm/navsystem
- Filter för inluften till turbinerna, och IR-dämpning av utblåset
- Skydd mot finkalibrig eld
- FLIR/TV
- Dörrmonterade ksp 58 på varje sida
- Varningssystem för robotskott
- Facklor, remsor

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Inlägg av Robert Lindqvist » 9 april 2007, 20:09

Hoppas inte den här tråden har självdött. Ämnet är intressant om än något akademiskt nu när FM har köpt A109 & NH90.

Först några frågor till bättre vetande.
Hkp 15, har den övehuvudtaget någon ytspaningsradar ( den marina versionen )? den är ju rätt liten och har ett av hjulen upphissat där en sån radar i så fall borde sitta. Av andra trådar och inlägg har jag fått uppfattningen att Hkp 15 inte får plats på korvett Visby. Trots att det är en sån liten hkp. Var inte det tanken från början, att den skulle baseras ombord?

Och nu till det lite akademiska. Är verkligen A109 & NH90 det vi borde ha köpt?
Personligen tror jag att försvaret skulle ha fått mycket större förmåga med MH-60X och CH-53X. Båda med nya motorer och rotorer. Fullt digitaliserade, fly-by-vier" och "glas-cocpit" m m.
I marin version är MH-60 betydligt mer kapabel än A109. möjliga utrustnings alternativ på MH-60 "marin": Ytspaningsradar, FLIR, hydrofonbojar, sänkbar hydrofon, ubj-torped, olika robotar för ytattack. Den är uthålligare än A109 och lyfter mer utr / vapen. Men väger mindre tar mindre plats än NH90 på ett fartyg ( tex lämpligt för en framtida svensk fregatt ) Men ändå tillräcklig räckvidd och lyftförmåga som landbaserad ubj / SAR. Den kan också användas för minsvepning.

MH-60 "mark" har också betydlig större och bredare användning än A109. Förutom taktisktrupptransport ( 11 man mot 5-6 på A109? ) och underhåll används den i USA som: Ledningsplatform, Telekrigsplatform, MEDIVAC ( flygande intensiv vårds avdelning och inte bara "bår transport"). CSAR och lite annat. Den går dessutom att hänga på ordentligt med vapen och extra bränsletankar och annat nyttigt. Den klarar 4 ton i hängande last.

Om Sverige sedan menar allvar med luftburna förband måste vi ha en tung helikopter med rejäl lyftförmåga. NH90 är på tok för liten. Den tar visserligen 20 man men det är inte så mycket i Air-Cav konceptet. Det skulle krävas 32 st NH90 bara för att lyfta den enda svenska luftburna battaljonen( utan matriel ! ). Visst kan man ha få hkp och flyga fram å tillbaks. Lyfta en liten del åt gången. men då missar man hela poängen med Air-Cav idén, nämligen operativ överaskning. Man vill lyfta så stor del av förbandet i samma lyft så att allt dimper ner på motståndarens bakgård samtidigt. Framförallt lyfter NH90 för lite last, bara ca 2,5 ton enl tillverkaren NHIndusties. En CH-53 lyfter 16+ ton eller 50+ soldater. Då kan man börja lyfta fram tillräckligt med folk och utrustning så att det gör någon betydelse. USA´s och UK´s luftburna förband med samma operativa grundidé som svenska LLB, lyfter fram både fordon och artilleri. En 10,5 cm haub och 30 granater kan lyftas av en MH-60.

Sverige har i mitt tycke köp fel och för lite

Användarvisningsbild
joppe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 september 2004, 22:36
Ort: Sverige

Inlägg av joppe » 9 april 2007, 20:28

CH-53X är avsevärt större och kostar mycket mer. Dessutom är det en gammal konstruktion jämfört med NH-90.
MH-60X är säkert mer kapabel än A109, tack vare sin storlek bland annat. Men precis som CH-53 så skiljer det ganska mycket i pris mellan en MH-60 och A109.

Att ha en uppsättning utrustning för olika uppdrag kostar också pengar. Att ha robotar för ytattack har aldrig varit aktuellt. FLIR kommer iaf vår A109 att ha.

Att vi köpt för få har en väldigt enkel anledning. Pengar...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 20:33

Pratar man med hkpchaufförerna så menar dom att FM har köpt in Porsche istället för att köpa in Volvo 745.
D.v.s. en dyr hkp med många finesser (många gånger onödiga) istället för en billigare och robustare arbetshäst.
:)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 9 april 2007, 21:04

Robert Lindqvist skrev:Hoppas inte den här tråden har självdött. Ämnet är intressant om än något akademiskt nu när FM har köpt A109 & NH90.

Först några frågor till bättre vetande.
Hkp 15, har den övehuvudtaget någon ytspaningsradar ( den marina versionen )? den är ju rätt liten och har ett av hjulen upphissat där en sån radar i så fall borde sitta. Av andra trådar och inlägg har jag fått uppfattningen att Hkp 15 inte får plats på korvett Visby. Trots att det är en sån liten hkp. Var inte det tanken från början, att den skulle baseras ombord?
Tror inte HKP 15 har ytspaningsradar. I varje fall så står det inget om det i specifikationen på FM:s hemsida: http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027. Huvuduppgifterna för SBO-versionen (till en början i varje fall) kommer att vara ubåtsjakt, SAR och olika typer av personal- och materieltransporter.

Enligt FMV:s hemsida så är stjärten något kortad på den fartygsbaserade versionen så vi får väl förmoda att den kommer att få plats på Visby: http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... c03_04.pdf

/Per

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 10 april 2007, 21:07

Att jämföra A109 med H-60 serien är konstigt då H-60 och NH-90 är av samma storleksklass. A109 betydligt mindre och CH-53 betydligt större. Valet av A109 är i mina ögon lite konstigt, vilken egentlig effekt väntar man sig av denna maskin, och varför fler Hkp 15 än Hkp 14? Sverige har traditionellt haft relativt få helikoptrar, och så verkar det bli även nu. Minst 30 helikoptrar i mellanklassen (H-60 eller NH90) borde vi sikta på, och även ett halvdussin tunga maskiner (chinook, stallion).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 21:20

Ett skäl som har angivits i vissa kretsar var att Mats Westin C Hkpflj hade suttit på dubbla stolar. Dels som sakkunnig och projektansvarig för nytt hkpinköp på FMV och sedan som "kund" på Hkpflj.
D.v.s. han var både säljare och köpare i samma person.

:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 10 april 2007, 21:38

CG skrev:Valet av A109 är i mina ögon lite konstigt, vilken egentlig effekt väntar man sig av denna maskin, och varför fler Hkp 15 än Hkp 14?
Spaning, lätt sambandsflyg, skolflyg etc. Ungefär samma fack som britternas Lynx Mk 9. Jag ser definitivt användbarheten för en visp av hkp 15 storleksklass och typ, inte minst vad gäller insats i områden där läget är "spänt men lugnt" som de senaste årens Kosovo eller Liberia. Tanken är ju bland annat att minska antalet typer inom FM för att dra ner på kostnaderna. Runt år 2000 hade FM hkp 3, 4, 5, 6, 9, 10 och 11 i tjänst, ingen kan inbilla mig att det var en vettig sammansättning.

Skriv svar