Hkp 14, hkp 15 och alternativ

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 17 januari 2006, 19:41

Olof Larsson skrev.
För försvaret gemensamt och för det civila samhället behövs dessutom SAR-helikoptrar.
Det civila samhällets behov av räddningshelikoptrar skall lösas med hjälp av (och håller på att lösas med hjälp av) civila helikoptrar (läs: Norrlandsflyg). Försvarets behov måste anses vara kraftigt reducerat med tanke på nedskärningarna inom flygvapnet.
För underhåll av jägarförband och transport av specialförband ser jag Blackhawken som mest lämplig.
Det som talar för den är f.f.a. priset och att den redan finns i en uppsjö av specialiserade versioner.
Det måste väl vid det här laget finnas gott om begagnade exemplar av ursprungsversionerna.
Markbaserad ubåtsjakt och spaning/målinvisning för flottan borde då av standardiseringsskäl lösas av Seahawk.
Sett till kostnaden vid inköp fanns det kanske inte så starka argument för Seahawk över NH90
då ubåtsjaktutrustningen, radar m.m. är så dyra jämfört med en "ren" helikopter.
Även SAR-rollen borde lösas av Blackhawk/Seahawk.
Vad jag vet så kan SH-60 Seahawk inte bära dopphydrofon (eng. "dipping sonar" eller "dunking sonar") utan endast använda hydrofonbojar. Med andra ord så har den inte samma mångsidighet, snabbhet och uthållighet som NH-90 vid ubåtsjakt, och kräver dessutom förmodligen mer i form av samverkan med kvalificerade ubåtsjaktfartyg (något vi knappast har gott om precis). Om du kritiserar HKP 15 för att vara oduglig vid ubåtsjakt (den kan ju bara använda hydrofonbojar), hur kan du då vilja ha SH-60 Seahawk som har samma system (fast väsentligt bättre kapacitet måste erkännas)?

Tveksamt om Marinen i framtiden behöver några dedicerade räddningshelikoptrar. Det behov som kan finnas kan nog lösas med hjälp av befintlig helikopterpark.

Jag är ingen beundrare av Agusta A109 heller (den verkar ganska ålderstigen och bräcklig), men kanske ändå var det bästa alternativet för just Visby. Hade vi haft större fartyg så hade vi nog valt en bättre helikopter också. Frågan är vilken helikopter som kan finnas tillgänglig för YtStridsfartyg NYtt när dessa förhoppningsvis levereras i mitten på nästa decennium. Agusta A109 är väl i minsta laget, och NH-90 blir väl för stor för ett fartyg på bara 110 meter??

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 januari 2006, 18:21

Seahawkens syster Oceanhawk har doppsonar.

YSNY (borde heta YSNU!!) kommer väl förhoppningsvis redan 2015-2020. Lämplig hkp borde där vara Hkp 14, eller Lynx. HKP 15 ser alldeles för bräcklig ut.

SAR (och CSAR)bör kunna lösas med marinens hkp, som en naturlig tilläggsuppgift, annars har man missat nått på FMV.

Sonarbojar är bra, men dyra, de ger visserligen helikoptern möjlighet att täcka ett stort område samtidigt. Det vikta är dock att hkp kan bära vapenlast så ubåten kan bekämpas utanför dess torpedporté, annars ärnästan en hkp med ubj funktion överflödig.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 18 januari 2006, 18:43

Köpte inte irak nåra Mi-26 Hind från ryssarna

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 januari 2006, 15:32

jo vill minnas det, en lär ha blivit nedskjuten av akan från en A-10, som piloten kommenterade händelsen i dokumentären om irakkriget 1991 "I fired a couple of hundred rounds and it wasn't much left after that".

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 19 januari 2006, 16:27

Psilander skrev:Är det av kostnads eller taktiska skäl.

Personligen tycker jag svenska helikoptara alltid hamnat i bakvattnet gentemot flyget. I norrland med stora avstånd och glest befolkat är hkpn utomordentligt transport och stridsmedel. Varför sattsades inte mer under kalla kriget, trodde vi inte att vi skulle få behålla luftherraväldet?
En flyktig tanke jag fick var att norrland under krig fullkomligen skulle svämmas över av ryska helikoptrar (har för mig att helikopterlandsätta trupp och överflygla försvaret var ryssarnas tanke i norrland), därför satsade vi mycket på RBS-70 förband i norr och att dessa då lätt skulle vådaskjuta svenska helikoptrar. Men den tanken är väl ett snedsteg eftersom RBS-70 är ett system som borde vara idiotsäkert mot "friendly-fire" (nog kan väl den svenska värnpliktige soldaten se skillnaden mellan en Mi-8 och en SuperPuma?).
Man trodde kanske helt enkelt att luftherravälde i norra sverige skulle vara svårt att erhålla då ryssarna där uppe kunde använda jaktplan med kortare räckvidd baserade på framskjutna baser.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 januari 2006, 17:27

Det är inte alltid lätt att se vän från fienden. Om det är dåligt väder eller mycke i luften. Finns det något system i robotara som känner av vän och bekämpar fienden?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 19 januari 2006, 18:02

leo2 skrev: Finns det något system i robotara som känner av vän och bekämpar fienden?
Inte i roboten, men väl i lavetten till RBS70 så finns IK-utrustning för att skytten inte ska bekämpa eget flyg. Den lär dock inte fungera med 39C/D som har NATO-standard istället för vår inhemska IK-variant som tidigare flygplansgenerationer haft. Jag vet inte om våra helikoptrar någonsin haft IK.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 januari 2006, 18:15

De betyer med andra ord att lavetten känner av att det är ett eget men hjälp av en chip eller något då? Hur bra funkar de och p vilket håll man kan läsa??

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 19 januari 2006, 18:56

Googla lite på IFF, Identification Friend or Foe, så hittar du hur IK fungerar. Vilken räckvidd den har ska vi nog låta vara osagt, men den lär i alla fall vara betydligt längre än RBS70s.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

A-10

Inlägg av Perman » 19 januari 2006, 20:38

Psilander skrev:
jo vill minnas det, en lär ha blivit nedskjuten av akan från en A-10, som piloten kommenterade händelsen i dokumentären om irakkriget 1991 "I fired a couple of hundred rounds and it wasn't much left after that".
Men A-10:an kan väl bara skjuta i korta skurar för att inte överhetta kanonen? "A couple of hundred rounds" måste väl ta en viss tid, eller? Dessutom undrar jag om det inte finns inbyggt i systemet en viss spridning av elden för att öka effekten mot markmål. Kanonen är ju inte precis optimerad för luftmål. Nån som vet?

/Per

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: A-10

Inlägg av Per Andersson » 19 januari 2006, 21:22

Perman skrev: Men A-10:an kan väl bara skjuta i korta skurar för att inte överhetta kanonen? "A couple of hundred rounds" måste väl ta en viss tid, eller?
Max eldhastighet 4200 rpm. Alltså 3 sekunder för 210 skott...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: A-10

Inlägg av Belisarius » 19 januari 2006, 22:55

Perman skrev:Psilander skrev:
jo vill minnas det, en lär ha blivit nedskjuten av akan från en A-10, som piloten kommenterade händelsen i dokumentären om irakkriget 1991 "I fired a couple of hundred rounds and it wasn't much left after that".
Men A-10:an kan väl bara skjuta i korta skurar för att inte överhetta kanonen? "A couple of hundred rounds" måste väl ta en viss tid, eller? Dessutom undrar jag om det inte finns inbyggt i systemet en viss spridning av elden för att öka effekten mot markmål. Kanonen är ju inte precis optimerad för luftmål. Nån som vet?

/Per
Jo men om det ÄR spridning så verkar det ju bara bättre mot helikoptrar. Kan du tänka dig ett par hundra 30mm-granater komma i en svärm med bra spridning i sisådär dubbla ljudhastigheten? Man vill nog inte vara i en helikopter i vägen för den... En träff räcker.

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 20 januari 2006, 17:57

Bjernevik skrev:
leo2 skrev: Finns det något system i robotara som känner av vän och bekämpar fienden?
Inte i roboten, men väl i lavetten till RBS70 så finns IK-utrustning för att skytten inte ska bekämpa eget flyg. Den lär dock inte fungera med 39C/D som har NATO-standard istället för vår inhemska IK-variant som tidigare flygplansgenerationer haft. Jag vet inte om våra helikoptrar någonsin haft IK.
:oops: Tänkte inte ens på IK-utrustningen. Snarare på att roboten är kommandostyrd och att lavetten har ett ganska bra optiskt sikte. Till skillnad från Stinger/Redeye och ryska motsvarigheter som är "fire and forget" och väl saknar ett riktigt sikte? När det kommer till RBS-90 och skjuta i mörker är det nog dock svårare, vad man har sett så kan jag tänka mig att det är rätt svårt att se skillnad på lede fi och vän på skärmen om man inte har IK.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2006, 23:35

Angående luftgevär och hkp 14 såg jag just att man avser att ge hkp 10 skydd upp till 7,62mm NATO i kabingolvet.. så det vore väl inte omöjligt att ge hkp 14 liknande skyddsnivå.

Ändrat eftersom jag inte är helt läskunnig såhär på kvällskvisten.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 24 januari 2006, 19:50

Sarvi skrev:
Angående luftgevär och hkp 14 såg jag just att man avser att ge hkp 10 skydd upp till 7,62mm NATO i kabingolvet..
Fanns det några andra nyheter om HKP 10 Super Puma? Hälften av dom (ja dom som är kvar efter alla krascher i alla fall) skulle ju kunna användas för marina uppgifter var det sagt. Om detta nu inte gäller längre så lär det inte bli många maskiner kvar i framtiden som kan utföra marina uppgifter...

/Per

Skriv svar