Det civila samhällets behov av räddningshelikoptrar skall lösas med hjälp av (och håller på att lösas med hjälp av) civila helikoptrar (läs: Norrlandsflyg). Försvarets behov måste anses vara kraftigt reducerat med tanke på nedskärningarna inom flygvapnet.För försvaret gemensamt och för det civila samhället behövs dessutom SAR-helikoptrar.
Det måste väl vid det här laget finnas gott om begagnade exemplar av ursprungsversionerna.För underhåll av jägarförband och transport av specialförband ser jag Blackhawken som mest lämplig.
Det som talar för den är f.f.a. priset och att den redan finns i en uppsjö av specialiserade versioner.
Vad jag vet så kan SH-60 Seahawk inte bära dopphydrofon (eng. "dipping sonar" eller "dunking sonar") utan endast använda hydrofonbojar. Med andra ord så har den inte samma mångsidighet, snabbhet och uthållighet som NH-90 vid ubåtsjakt, och kräver dessutom förmodligen mer i form av samverkan med kvalificerade ubåtsjaktfartyg (något vi knappast har gott om precis). Om du kritiserar HKP 15 för att vara oduglig vid ubåtsjakt (den kan ju bara använda hydrofonbojar), hur kan du då vilja ha SH-60 Seahawk som har samma system (fast väsentligt bättre kapacitet måste erkännas)?Markbaserad ubåtsjakt och spaning/målinvisning för flottan borde då av standardiseringsskäl lösas av Seahawk.
Sett till kostnaden vid inköp fanns det kanske inte så starka argument för Seahawk över NH90
då ubåtsjaktutrustningen, radar m.m. är så dyra jämfört med en "ren" helikopter.
Även SAR-rollen borde lösas av Blackhawk/Seahawk.
Tveksamt om Marinen i framtiden behöver några dedicerade räddningshelikoptrar. Det behov som kan finnas kan nog lösas med hjälp av befintlig helikopterpark.
Jag är ingen beundrare av Agusta A109 heller (den verkar ganska ålderstigen och bräcklig), men kanske ändå var det bästa alternativet för just Visby. Hade vi haft större fartyg så hade vi nog valt en bättre helikopter också. Frågan är vilken helikopter som kan finnas tillgänglig för YtStridsfartyg NYtt när dessa förhoppningsvis levereras i mitten på nästa decennium. Agusta A109 är väl i minsta laget, och NH-90 blir väl för stor för ett fartyg på bara 110 meter??
/Per