Sista flygningen för Y891
Sista flygningen för Y891
http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang ... s&id=30648
http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=4975
http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/222SH89.htm
Ännu en användbar resurs som går i graven utan ersättning. Hur är det tänkt att morgondagens ytattack ska kunna hitta några mål i en ev. konflikt, och få användning för den långa räckvidden hos RBS-15 när Vertolhelikoptrarna väl har tjänat ut? SH 89 har kompletterat Vertolhelikoptrarna genom sin högre fart och längre operationstid i luften, och har dessutom haft möjligheten att använda hydrofonbojar. Nästan 20 års operationstid för ett begagnat flygplan måste väl sägas vara mer än tillräckligt, men faktum är att det finns ändå en möjlighet för Marinen att fortsätta operera med liknande flygplan. Kustbevakningsflygets tre CASA 212 skall nämligen ersättas om ett par år, men chansen att Marinen får överta dessa lär ha minskat väsentligt när nu SH 89 systemet läggs ner i sin helhet. De tre exemplaren i kustbevakningsflyget har väsentligt färre flygtimmar ackumulerade än vad SH 89 har. Även om SH 89 har tillhört Marinen hela tiden så har piloterna kommit från Flygvapnet.
/Per
http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=4975
http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/222SH89.htm
Ännu en användbar resurs som går i graven utan ersättning. Hur är det tänkt att morgondagens ytattack ska kunna hitta några mål i en ev. konflikt, och få användning för den långa räckvidden hos RBS-15 när Vertolhelikoptrarna väl har tjänat ut? SH 89 har kompletterat Vertolhelikoptrarna genom sin högre fart och längre operationstid i luften, och har dessutom haft möjligheten att använda hydrofonbojar. Nästan 20 års operationstid för ett begagnat flygplan måste väl sägas vara mer än tillräckligt, men faktum är att det finns ändå en möjlighet för Marinen att fortsätta operera med liknande flygplan. Kustbevakningsflygets tre CASA 212 skall nämligen ersättas om ett par år, men chansen att Marinen får överta dessa lär ha minskat väsentligt när nu SH 89 systemet läggs ner i sin helhet. De tre exemplaren i kustbevakningsflyget har väsentligt färre flygtimmar ackumulerade än vad SH 89 har. Även om SH 89 har tillhört Marinen hela tiden så har piloterna kommit från Flygvapnet.
/Per
- Bilagor
-
- Foto 3. hkpskv / Johan Melin
- Färdmekanikern Anders Ödfalk tankar sitt skötebarn för sista gången_reduced.JPG (68.39 KiB) Visad 6451 gånger
-
- Foto 3. hkpskv / Johan Melin
- Y891 med sitt karakteristiska nosparti_reduced.JPG (45.91 KiB) Visad 6453 gånger
-
- Foto Malmen / Lena Holmgren
- y891_svang_280.jpg (62.66 KiB) Visad 6453 gånger
Senast redigerad av 1 Perman, redigerad totalt 15 gånger.
Re: Sista flygningen för Y891
Om man nu ska ta NBF på allvar, så är det ju inget som säger att sensorerna måste tillhöra Marinen. Det kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.Perman skrev:Hur är det tänkt att morgondagens ytattack ska kunna hitta några mål i en ev. konflikt, och få användning för den långa räckvidden hos RBS-15 när Vertolhelikoptrarna väl har tjänat ut?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Sista flygningen för Y891
Som skall fasas ut enligt FB 04.Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
J.K Nilsson
Re: Sista flygningen för Y891
Vad skall fasas ut, RBS15 eller FSR 890???J.K Nilsson skrev:Som skall fasas ut enligt FB 04.Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
J.K Nilsson
/CvD
Re: Sista flygningen för Y891
Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.J.K Nilsson skrev:Som skall fasas ut enligt FB 04.Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Sista flygningen för Y891
Det var i en kopia av propositionen som jag läste tidigare. Men: http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 2ac515.pdf anger regeringens vilja till två flyggrupper med FSR 890. Skall forska vidare.Bjernevik skrev:Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.J.K Nilsson skrev:Som skall fasas ut enligt FB 04.Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
Tja, man ansåg väl helt enkelt att kostymen inte tillåter sådant. Och FSR 890 kan ju i o f s inte jaga ubåt, men om det gäller att dirigera in Gripen för insats med sjörobot så fungerar det nog tillräckligt bra...Psilander skrev:FSR 890 i all ära, jäkligt schysst plan men...
Vi saknar en riktig MPA dvs maritime patrol aircraft, när KBV köpte sina nya kärror nyligen borde FM hoppat på, stoppat in ledningsystem från HKP14 och tex lätta torpeder, sjömålsrobot mm.
Det skall ju finnas ett antal NH90 i sjömod också.
Psilander skrev:
/Per
Ja det hade kanske varit en bra idé. Nu vet jag inte vad en Dash 8-Q300 hade kunnat bära i form av vapen, men som sensorplattform hade de nog funkat även åt Marinen: http://web.telia.com/~u15505733/501/Utrustning.htmVi saknar en riktig MPA dvs maritime patrol aircraft, när KBV köpte sina nya kärror nyligen borde FM hoppat på, stoppat in ledningsystem från HKP14 och tex lätta torpeder, sjömålsrobot mm.
5 stycken NH 90 ska väl levereras i Naval Multirole Helicopter variant. Sedan så är ju även Super Pumorna utrustade med ytradar, men vad dom har för kapacitet i fråga om spaning och målinvisning för ytattacken har jag ingen aning om.Det skall ju finnas ett antal NH90 i sjömod också.
/Per
En MPA passar bra in i nya försvaret också, vore kanon att ha som stöd resurs åt IKSn. Borde inte marinen kunna konfiskera ett par av KBV planen, för rikets bästa.
Sjörobot från MPA är mer ett vapen för kunna hindra/ stoppa ett fartyg under långa patruller, roboten behöver inte bara rb15 även hellfire eller Pingvin är intressant. Att kunna ha ett effektivt patrullplan vore förbaskat effektivt för både hemmaplan och utlandsstyrkan.
Sjörobot från MPA är mer ett vapen för kunna hindra/ stoppa ett fartyg under långa patruller, roboten behöver inte bara rb15 även hellfire eller Pingvin är intressant. Att kunna ha ett effektivt patrullplan vore förbaskat effektivt för både hemmaplan och utlandsstyrkan.
Psilander skrev:
Marinen hade väl egentligen en gyllene chans när nu holländarna sålde av med alla sina P-3C Orion, men det är klart att andra NATO länder lär väl haft förtur. De flesta har väl vid det här laget gått till tyska marinen tror jag som ersättning för de gamla Brequet Atlantic. T.o.m. Finland med en förhållandevis begränsad försvarsbudget och kust har flugit med ett Fokker 27 MPA sedan 1984.
/Per
Personligen skulle jag nöja mig om de fick de gamla planen.En MPA passar bra in i nya försvaret också, vore kanon att ha som stöd resurs åt IKSn. Borde inte marinen kunna konfiskera ett par av KBV planen, för rikets bästa.
Marinen hade väl egentligen en gyllene chans när nu holländarna sålde av med alla sina P-3C Orion, men det är klart att andra NATO länder lär väl haft förtur. De flesta har väl vid det här laget gått till tyska marinen tror jag som ersättning för de gamla Brequet Atlantic. T.o.m. Finland med en förhållandevis begränsad försvarsbudget och kust har flugit med ett Fokker 27 MPA sedan 1984.
/Per
Re: Sista flygningen för Y891
I och för sig, men operatörerna var från Marinen.Perman skrev: De tre exemplaren i kustbevakningsflyget har väsentligt färre flygtimmar ackumulerade än vad SH 89 har. Även om SH 89 har tillhört Marinen hela tiden så har piloterna kommit från Flygvapnet.
/Per
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Sista flygningen för Y891
Enligt det senaste regleringsbrevet skall flyggruppen avvecklas och några individer skall behållas som demomaskiner för flygande flygstridsledare. Länge leve.... (inte slå... jag skall hålla mig, ingen politik, jag lovar )J.K Nilsson skrev:Det var i en kopia av propositionen som jag läste tidigare. Men: http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 2ac515.pdf anger regeringens vilja till två flyggrupper med FSR 890. Skall forska vidare.Bjernevik skrev:Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.J.K Nilsson skrev:Som skall fasas ut enligt FB 04.Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
Sid 2 och 3 i bilaga 10, http://www.mil.se/attachments/fm_rb_06_med_bilagor.pdf
J.K Nilsson
Re: Sista flygningen för Y891
Någon som vet vilken signalspaningsutrustning Sh 89 hade?
SH 89 – CASA C-212 Aviocar (1986-2005)Other equipment includes a SLAR (Side-Looking Airborne Radar), camera equipment and microwave radiometer.