Sista flygningen för Y891

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Sista flygningen för Y891

Inlägg av Perman » 14 december 2005, 12:24

http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang ... s&id=30648

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=4975

http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/222SH89.htm

Ännu en användbar resurs som går i graven utan ersättning. Hur är det tänkt att morgondagens ytattack ska kunna hitta några mål i en ev. konflikt, och få användning för den långa räckvidden hos RBS-15 när Vertolhelikoptrarna väl har tjänat ut? SH 89 har kompletterat Vertolhelikoptrarna genom sin högre fart och längre operationstid i luften, och har dessutom haft möjligheten att använda hydrofonbojar. Nästan 20 års operationstid för ett begagnat flygplan måste väl sägas vara mer än tillräckligt, men faktum är att det finns ändå en möjlighet för Marinen att fortsätta operera med liknande flygplan. Kustbevakningsflygets tre CASA 212 skall nämligen ersättas om ett par år, men chansen att Marinen får överta dessa lär ha minskat väsentligt när nu SH 89 systemet läggs ner i sin helhet. De tre exemplaren i kustbevakningsflyget har väsentligt färre flygtimmar ackumulerade än vad SH 89 har. Även om SH 89 har tillhört Marinen hela tiden så har piloterna kommit från Flygvapnet.

/Per
Bilagor
Färdmekanikern Anders Ödfalk tankar sitt skötebarn för sista gången_reduced.JPG
Foto 3. hkpskv / Johan Melin
Färdmekanikern Anders Ödfalk tankar sitt skötebarn för sista gången_reduced.JPG (68.39 KiB) Visad 6451 gånger
Y891 med sitt karakteristiska nosparti_reduced.JPG
Foto 3. hkpskv / Johan Melin
Y891 med sitt karakteristiska nosparti_reduced.JPG (45.91 KiB) Visad 6453 gånger
y891_svang_280.jpg
Foto Malmen / Lena Holmgren
y891_svang_280.jpg (62.66 KiB) Visad 6453 gånger
Senast redigerad av 1 Perman, redigerad totalt 15 gånger.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av Bjernevik » 14 december 2005, 13:45

Perman skrev:Hur är det tänkt att morgondagens ytattack ska kunna hitta några mål i en ev. konflikt, och få användning för den långa räckvidden hos RBS-15 när Vertolhelikoptrarna väl har tjänat ut?
Om man nu ska ta NBF på allvar, så är det ju inget som säger att sensorerna måste tillhöra Marinen. Det kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av J.K Nilsson » 14 december 2005, 16:04

Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
Som skall fasas ut enligt FB 04.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av CvD » 14 december 2005, 16:21

J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
Som skall fasas ut enligt FB 04.

J.K Nilsson
Vad skall fasas ut, RBS15 eller FSR 890???

/CvD

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av Bjernevik » 14 december 2005, 16:37

J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
Som skall fasas ut enligt FB 04.

J.K Nilsson
Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av J.K Nilsson » 14 december 2005, 19:15

Bjernevik skrev:
J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
Som skall fasas ut enligt FB 04.

J.K Nilsson
Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.
Det var i en kopia av propositionen som jag läste tidigare. Men: http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 2ac515.pdf anger regeringens vilja till två flyggrupper med FSR 890. Skall forska vidare.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 december 2005, 17:42

FSR 890 i all ära, jäkligt schysst plan men...

Vi saknar en riktig MPA dvs maritime patrol aircraft, när KBV köpte sina nya kärror nyligen borde FM hoppat på, stoppat in ledningsystem från HKP14 och tex lätta torpeder, sjömålsrobot mm.

Det skall ju finnas ett antal NH90 i sjömod också.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 15 december 2005, 17:58

Psilander skrev:FSR 890 i all ära, jäkligt schysst plan men...

Vi saknar en riktig MPA dvs maritime patrol aircraft, när KBV köpte sina nya kärror nyligen borde FM hoppat på, stoppat in ledningsystem från HKP14 och tex lätta torpeder, sjömålsrobot mm.

Det skall ju finnas ett antal NH90 i sjömod också.
Tja, man ansåg väl helt enkelt att kostymen inte tillåter sådant. Och FSR 890 kan ju i o f s inte jaga ubåt, men om det gäller att dirigera in Gripen för insats med sjörobot så fungerar det nog tillräckligt bra...

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 15 december 2005, 18:20

Psilander skrev:
Vi saknar en riktig MPA dvs maritime patrol aircraft, när KBV köpte sina nya kärror nyligen borde FM hoppat på, stoppat in ledningsystem från HKP14 och tex lätta torpeder, sjömålsrobot mm.
Ja det hade kanske varit en bra idé. Nu vet jag inte vad en Dash 8-Q300 hade kunnat bära i form av vapen, men som sensorplattform hade de nog funkat även åt Marinen: http://web.telia.com/~u15505733/501/Utrustning.htm

Det skall ju finnas ett antal NH90 i sjömod också.
5 stycken NH 90 ska väl levereras i Naval Multirole Helicopter variant. Sedan så är ju även Super Pumorna utrustade med ytradar, men vad dom har för kapacitet i fråga om spaning och målinvisning för ytattacken har jag ingen aning om.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 december 2005, 23:07

En MPA passar bra in i nya försvaret också, vore kanon att ha som stöd resurs åt IKSn. Borde inte marinen kunna konfiskera ett par av KBV planen, för rikets bästa.

Sjörobot från MPA är mer ett vapen för kunna hindra/ stoppa ett fartyg under långa patruller, roboten behöver inte bara rb15 även hellfire eller Pingvin är intressant. Att kunna ha ett effektivt patrullplan vore förbaskat effektivt för både hemmaplan och utlandsstyrkan.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 15 december 2005, 23:50

Psilander skrev:
En MPA passar bra in i nya försvaret också, vore kanon att ha som stöd resurs åt IKSn. Borde inte marinen kunna konfiskera ett par av KBV planen, för rikets bästa.
Personligen skulle jag nöja mig om de fick de gamla planen. :D

Marinen hade väl egentligen en gyllene chans när nu holländarna sålde av med alla sina P-3C Orion, men det är klart att andra NATO länder lär väl haft förtur. De flesta har väl vid det här laget gått till tyska marinen tror jag som ersättning för de gamla Brequet Atlantic. T.o.m. Finland med en förhållandevis begränsad försvarsbudget och kust har flugit med ett Fokker 27 MPA sedan 1984.

/Per

Användarvisningsbild
JHS
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 december 2004, 12:31
Ort: Uppsala

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av JHS » 27 december 2005, 18:49

Perman skrev: De tre exemplaren i kustbevakningsflyget har väsentligt färre flygtimmar ackumulerade än vad SH 89 har. Även om SH 89 har tillhört Marinen hela tiden så har piloterna kommit från Flygvapnet.

/Per
I och för sig, men operatörerna var från Marinen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av J.K Nilsson » 18 januari 2006, 20:21

J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:
J.K Nilsson skrev:
Bjernevik skrev:kan ju mycket väl vara så att det är FSR 890 som svarar för målupptäckten medan fartyg svarar för verkan med RBS15.
Som skall fasas ut enligt FB 04.

J.K Nilsson
Blev det så? Jag vet att det var ett alternativ som ÖB ville ha utrett inför nya besparingsrundor, men jag har inte sett något beslut om att så blev fallet.
Det var i en kopia av propositionen som jag läste tidigare. Men: http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 2ac515.pdf anger regeringens vilja till två flyggrupper med FSR 890. Skall forska vidare.

J.K Nilsson
Enligt det senaste regleringsbrevet skall flyggruppen avvecklas och några individer skall behållas som demomaskiner för flygande flygstridsledare. Länge leve.... (inte slå... jag skall hålla mig, ingen politik, jag lovar :wink: )

Sid 2 och 3 i bilaga 10, http://www.mil.se/attachments/fm_rb_06_med_bilagor.pdf

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Sista flygningen för Y891

Inlägg av Wedman » 18 juni 2011, 12:07

Någon som vet vilken signalspaningsutrustning Sh 89 hade?
Other equipment includes a SLAR (Side-Looking Airborne Radar), camera equipment and microwave radiometer.
SH 89 – CASA C-212 Aviocar (1986-2005)

Skriv svar