Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget
Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget
Hej
Eftersom jag är 22 år gammal så kommer jag inte ihåg så mycket från kalla kriget, men jag har fått berättat för mig hur man kunnde se ryska passagerar flygplan som lätt kunde konverteras till bombflygplan...dvs bomb luckor och glas fönster för bombfällaren syndes på pasagerarflygplanen.
Är lite nyfiken på hur pass vanligt det här var, det skulle vara kul och se några bilder på detta, absolut roligast vore en bild från Arlanda med ett sådant plan.
Tackar på förhand.
Eftersom jag är 22 år gammal så kommer jag inte ihåg så mycket från kalla kriget, men jag har fått berättat för mig hur man kunnde se ryska passagerar flygplan som lätt kunde konverteras till bombflygplan...dvs bomb luckor och glas fönster för bombfällaren syndes på pasagerarflygplanen.
Är lite nyfiken på hur pass vanligt det här var, det skulle vara kul och se några bilder på detta, absolut roligast vore en bild från Arlanda med ett sådant plan.
Tackar på förhand.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget
Jag tror inte de var avsedda för bombfällning, att bygga om ett passagerarflygplan till bombplan är lite krångligt.
Dessutom så hade flera svjetiska bombare INTE glasnos.
Härdiskuteras varför de hade glasnos - navigation och spioneri är två teser.
MVH
Hans
Dessutom så hade flera svjetiska bombare INTE glasnos.
Härdiskuteras varför de hade glasnos - navigation och spioneri är två teser.
MVH
Hans
Tror på navigerings behovet. Sedan är det nog svårt att anpassa ett pasagerarplan till bombplan, var är bombrummet/bombluckerna? Du måste bygga om "underredet" de verkar lättare att bygga passagerar planen med "hemliga" bombluckor och ha en solid nos som du byter vid konverteringen.
Däremot kan de säkert vara bra att ha en glas nos när du ska navigera över fientligt land och släppa fallskärmssoldater.
Däremot kan de säkert vara bra att ha en glas nos när du ska navigera över fientligt land och släppa fallskärmssoldater.
Ja77 har helt rätt - glasnosarna fanns för att ryssarna länge använde 'visuell' navigering. Dom kom nog med de första ryska jetpassagerarplanen - Tu 104, vad jag minns. Dessförinnan byggde dom Il-12 och Il-14 (ganska lika Metropolitan som SAS/LIN hade) och Il-18 men dom saknade glasnos. De flesta var rena civilflygplan, även om några typer fanns med samma vingar/motorer - fast med bombplanskropp. Några 'konversioner' från det ena till det andra var inte aktuella. Varjag
Hadde de inte tillräkligt många gamla Tu-4 "Bagger" plan att plocka fram, tror även en gammal Tu-4 är mer efektiv i bombrollen än ett passagerar plan. Jag betvivlar att vingarna var starka nog på passagerar planen för att ta en större last.gunship skrev:dom kanske skulle montera bombställ på vingarna?
För att avrunda det hela lite grann.
1) Ett bombplan från femtiotalet och framåt behöver INTE en glasnos för att fälla bomber.
2) Bevisligen var navigationshjälpmedlen dåligt utbygda i Sovjetuinionen och de behöll en navigatör med bl.a. uppiften att titta på marken längre än vad västerländska flygbolag gjorde.
3) Det finns inget som talar för att de var förberedda för att slänga ut passagerarstolarna, installera bombluckor och bombställ m.m.
4) I många lägen är det en fördel att ha en glasnos, t.ex. vid fällning av matriel eller av fallskärmssoldatereller landning på sämre flygfält.
5) Att Aeroflots flygplan hade uppgifter som transportkärror i krigstid är väl ungefär lika troligt som att ett och ett är två.
6) Sedan är det ju ingen nackdel om en bra fotograf från GRU kan ligga i glasnosen när planet "råkar" göra en liten felnavigering över ett känsligt militärt område.
MVH
Hans
1) Ett bombplan från femtiotalet och framåt behöver INTE en glasnos för att fälla bomber.
2) Bevisligen var navigationshjälpmedlen dåligt utbygda i Sovjetuinionen och de behöll en navigatör med bl.a. uppiften att titta på marken längre än vad västerländska flygbolag gjorde.
3) Det finns inget som talar för att de var förberedda för att slänga ut passagerarstolarna, installera bombluckor och bombställ m.m.
4) I många lägen är det en fördel att ha en glasnos, t.ex. vid fällning av matriel eller av fallskärmssoldatereller landning på sämre flygfält.
5) Att Aeroflots flygplan hade uppgifter som transportkärror i krigstid är väl ungefär lika troligt som att ett och ett är två.
6) Sedan är det ju ingen nackdel om en bra fotograf från GRU kan ligga i glasnosen när planet "råkar" göra en liten felnavigering över ett känsligt militärt område.
MVH
Hans
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Den finns till och med civilt. Sedan 2003 är SAS delat i SA Danmark, SA Sverige, SAS Braathens och SA International.Hans skrev:Hur är det idag? Finns uppdelningen av SAS, i händelse av krig och örlog, i varsin del kvar?J.K Nilsson skrev:
Tja, fråga SAS (scandinavian air o.s.v.)
J.K Nilsson
MVH
Hans
Mvh Petter