Högsta flyghöjd för helikoptrar
Högsta flyghöjd för helikoptrar
Hej!
Jag har några undringar över det här med höga flyghöjder och helikoptrar.
Hur högt kan dagens helikoptrar ta sig i skyn?
Jag har hört och läst om helikoptrar som gjort landningar och avlämningar av människor och materiel på ex vis Mount Everest och K 2 (M Goodwin Austen).
Som sagt är jag totalt rudis på teknik, men tänkte att forumet är en någorlunda lämplig plats för spörsmål av denna karaktär.
Tack på förhand.
/Björn
Jag har några undringar över det här med höga flyghöjder och helikoptrar.
Hur högt kan dagens helikoptrar ta sig i skyn?
Jag har hört och läst om helikoptrar som gjort landningar och avlämningar av människor och materiel på ex vis Mount Everest och K 2 (M Goodwin Austen).
Som sagt är jag totalt rudis på teknik, men tänkte att forumet är en någorlunda lämplig plats för spörsmål av denna karaktär.
Tack på förhand.
/Björn
Högsta höjd som uppnåtts med en helikopter är 12442 m, av en viss Jean Boulet i en fransk SA 315 Lama år 1972. Högsta höjden som någon landat med en helikopter är faktiskt från i år, då Didier Delsalle landade en Ecureuil AS 350B3 på toppen av Everest (och det rekordet lär ju vara rätt svårslaget, såtillvida ingen bygger på Everest). Dessutom är det svårare att hovra (och därmet starta och landa kontrollerat) på hög höjd, varför man måste ha en horisontell rörelse på helikoptern för att nå högre.
http://records.fai.org/rotorcraft/absolute.asp
http://www.eurocopter.com/publications/ ... ews_id=317
Har jag sagt något felaktigt kommer hr Nilsson säkert att sätta dit mig.
http://records.fai.org/rotorcraft/absolute.asp
http://www.eurocopter.com/publications/ ... ews_id=317
Har jag sagt något felaktigt kommer hr Nilsson säkert att sätta dit mig.
Tack!
JA 77, Sarvi: Mycket intressant. Tack också för länkarna jag nu ska kolla in.
Tack!
/Björn
Tack!
/Björn
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Sarvi har rätt, en parantes är att flygräddningen för ev. utskjutna flygförare över de Afghanska bergen inte sker med helikoptrar. Ju tunnare luft desto större relativ hastighet måste de lyftkraftsgenererande ytorna ha och rotorbladens spetsar får inte gå med överljudsströmmning än. Därför blir hovring knepigt på tunn luft. Vid lite horisontell hastighet genererar helikopterkroppen lyftkraft också.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Läs senaste upplagan av Flygvapennytt. Kan sammanfatta om jag får lite mer tid på mig.varjag skrev:Båda är 'flygplan' - men inte speciellt framgångsrika varianter av......VarjagTomas Ibsen skrev:Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?
J.K Nilsson
Är inte Flygvapennytt nerlagd tillsammans med de andra försvarsgrenstidningarna och ersatt med Insats & Försvar?J.K Nilsson skrev:Läs senaste upplagan av Flygvapennytt. Kan sammanfatta om jag får lite mer tid på mig.varjag skrev:Båda är 'flygplan' - men inte speciellt framgångsrika varianter av......VarjagTomas Ibsen skrev:Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?
J.K Nilsson
/CvD
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön