Högsta flyghöjd för helikoptrar

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 apr 2004 14:27
Ort: Helsingborg

Högsta flyghöjd för helikoptrar

Inlägg av Confident » 21 aug 2005 14:41

Hej!

Jag har några undringar över det här med höga flyghöjder och helikoptrar.
Hur högt kan dagens helikoptrar ta sig i skyn?

Jag har hört och läst om helikoptrar som gjort landningar och avlämningar av människor och materiel på ex vis Mount Everest och K 2 (M Goodwin Austen).

Som sagt är jag totalt rudis på teknik, men tänkte att forumet är en någorlunda lämplig plats för spörsmål av denna karaktär. :)


Tack på förhand.


/Björn

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 21 aug 2005 16:04

Luften blir tunnare på högre höjd, vilket gör att rotorn fungerar mindre efektivt. Så taket ligger på ca 6000 meter. Man använder helikoptrar för att flyg upp utrustning/folk till ett såkalat basläger som brukar ligga på omkring 6000 meter, vid tex vid en Mount Everest expiditon.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5740
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 aug 2005 16:20

Högsta höjd som uppnåtts med en helikopter är 12442 m, av en viss Jean Boulet i en fransk SA 315 Lama år 1972. Högsta höjden som någon landat med en helikopter är faktiskt från i år, då Didier Delsalle landade en Ecureuil AS 350B3 på toppen av Everest (och det rekordet lär ju vara rätt svårslaget, såtillvida ingen bygger på Everest). Dessutom är det svårare att hovra (och därmet starta och landa kontrollerat) på hög höjd, varför man måste ha en horisontell rörelse på helikoptern för att nå högre.

http://records.fai.org/rotorcraft/absolute.asp
http://www.eurocopter.com/publications/ ... ews_id=317

Har jag sagt något felaktigt kommer hr Nilsson säkert att sätta dit mig. :)

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 apr 2004 14:27
Ort: Helsingborg

Tack!

Inlägg av Confident » 21 aug 2005 18:41

JA 77, Sarvi: Mycket intressant. Tack också för länkarna jag nu ska kolla in.
Tack! :)


/Björn

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3611
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 11 dec 2005 12:38

Finns det någon bild när den landar på bärget??

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 11 dec 2005 13:31

Sarvi har rätt, en parantes är att flygräddningen för ev. utskjutna flygförare över de Afghanska bergen inte sker med helikoptrar. Ju tunnare luft desto större relativ hastighet måste de lyftkraftsgenererande ytorna ha och rotorbladens spetsar får inte gå med överljudsströmmning än. Därför blir hovring knepigt på tunn luft. Vid lite horisontell hastighet genererar helikopterkroppen lyftkraft också.

J.K Nilsson

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 jul 2003 14:41

Inlägg av Johan Matsson » 11 dec 2005 21:48

Hur är det med jetströmmen? Föreställer mig att det skulle gå med helikoptern som med en mygga om man blåste med full kraft på den.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 jul 2003 14:41

Inlägg av Johan Matsson » 13 dec 2005 14:10

Jag menar alltså de starka vindströmmar som snuddar vid Everests topp ibland.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 13 dec 2005 17:27

Det räcker med lite vindkytt vid Kebenekajse, tyvärr.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 05 mar 2003 15:27
Ort: Gotland.

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 dec 2005 11:36

Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?

varjag
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 47859
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 dec 2005 13:03

Tomas Ibsen skrev:Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?
Båda är 'flygplan' - men inte speciellt framgångsrika varianter av......Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 19 dec 2005 18:05

varjag skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?
Båda är 'flygplan' - men inte speciellt framgångsrika varianter av......Varjag
Läs senaste upplagan av Flygvapennytt. Kan sammanfatta om jag får lite mer tid på mig.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5284
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 19 dec 2005 19:02

J.K Nilsson skrev:
varjag skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hur är det med ett autogyro eller tiltrotor då? Är det fusk, eller räknas dessa som flygplan?
Båda är 'flygplan' - men inte speciellt framgångsrika varianter av......Varjag
Läs senaste upplagan av Flygvapennytt. Kan sammanfatta om jag får lite mer tid på mig.

J.K Nilsson
Är inte Flygvapennytt nerlagd tillsammans med de andra försvarsgrenstidningarna och ersatt med Insats & Försvar?

/CvD

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 19 dec 2005 20:04

Det var det självaste vad ni märker ord....

Förstod ni inte att jag menade Flygrevyn? ;)

J.K Nilsson