Folkliga små flygfarkoster, inte praktiska men roliga

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
Ort: Lite här och där

Folkliga små flygfarkoster, inte praktiska men roliga

Inlägg av mustamato » 02 jul 2005 00:38

Att kunna flyga är ju en av de drömmar människan har haft länge, och det är ju onekligen
tillhörande vardagen numera. Vi flyger på semester till andra sidan jordklotet och uppe
i skyarna skyddar Flygvapnet oss från allehanda faror. Det är ju dock ett professionaliserat
sätt att flyga. Även amatörflygandet har ju de senaste decennierna fått luft under vingarna,
och numera kostar det visst "endast" 15 000 kr att få ett segelflygarcertifikat, och 60 000
kronor för en motordriven liten Cessna eller motsvarande. Dyrt men överkomligt.

Men sen finns det ju också de pionjärer som har gnuggat geniknölarna och försökt ge oss
något som väl kanske mest är att betrakta som leksaker men som ändå säkerligen är väldigt
roliga, och framförallt ger bra rekreation. Dansken Vincent Seremet (f. 1930) är en av dem.
Seremet byggde (han lever visst fortfarande men har lagt ner konstruerandet) 29 flygmaskiner
av varierande effektivitet och tillförlitlighet.

Bild
Vincent Seremet

Bild
Seremet WS-1, rygghelikopter (1958)
I 1958 kom så den første ryghelikopter på bare 40 kg. Det var dengang at Seremet opdagede hvorfor der er bagrotor på helikoptere. Seremet kom i luften, propellen stod stille og Seremet snurrede rund, og mere end 30 cm blev det ikke til.
Man kan inte lyckas alltid :lol: Seremet var dock en sådan som inte gav upp. Han började sin
flygkarriär när han var barn, han tog sin mammas parasoll och hoppade ner från taket. Den
kunde dock inte hålla vikten och vek sig uppåt varav han fick väldigt ont när han slog i marken.
Nästa försök utförde han med parasollet modifierat, genom att han hade knutit trådar från ytter-
kanten av parasollet ner till "handtaget" och det kunde nu hålla hans vikt. Han kom senare också
att vara en av autogyronas och glidflygens pionjärer.

Bild
WS-9 från 1968

http://www.tekniskmuseum.dk/mod_inc/?p= ... 338&kind=9
Modellutbudet

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 08 jul 2005 07:34

Ultra-lätta flyget är på fram-marsch, en fördel med detta är lägre bränsle-kostnad och att man får serva själv (kan också vara en nackdel om man klantar sig).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10196
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 08 jul 2005 08:23

Har ni nåt om han som kom flygandes under invigningen av OS i Los Angeles 1984? Med en "jet pac" på ryggen?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5462
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 08 jul 2005 08:23

Största framgången i kategorin "folkliga små flygfarkoster" måste väl ändå fransmannen Henri Mignets Flygande Loppa vara? Kom 1934, kunde byggas hemma i uthuset, drevs med vad man hade till hands och höll sig uppe med Guds hjälp. Blev ganska populär i flygentusiastkretsar - med betoning på entusiast - under trettio- och fyrtiotalen, men eftersom den var opålitlig och kraschbenägen minskade populariteten snabbt efter några ruggiga olyckor.

Artikel om en Loppa i Hofors, som får sägas vara typisk för hur loppan spred sig över världen. Det finns en artikel i en gammal Flygets Årsbok också, men mina FÅ ligger nerpackade i en låda för tillfället.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23180
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 08 jul 2005 15:55

Bild

In 1970 California based inventor Nelson Tyler built his own version of the rocket belt. The craft flew in the opening ceremonies of the 1984 Olympics and was operated by one of the original test pilots, William Suitor. From what I've read, Tyler sold his vehicle to a Swedish investment group.
http://www.internetage.com/rotorcraft/b ... _belt.html
och http://www.rocketbelt.nl/site.html

Häftiga grejor.

MVH

Hans

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 09 jul 2005 03:33

Bild
Alla minns vi ju det lilla jetflyget från Bondfilmen "Octopussy"
The Acrostar was powered by a Micro-turbo TRS-18 a tiny but powerful jet engine. The plane could carry only the pilot, and was only 12 foot in length. It handled under the following performance:

* Top speed: 514 km/h
* Cruising speed: 432 km/h
*hrust: 250 pounds
* Maximum altitude: 30,000 feet
* Climb rate: 2800 foot per minute
Efter lite Googlande fann jag att det faktiskt finns något liknande i "serieproduktion", BD-5,
världens minsta jetflyg! BD-5 ska tydligen vara propellerdriven i vanliga fall, men det ska
visst förekomma att användarna sätter dit en TRS-18 jetmotor istället.

Bild
Propellerdriven

Bild
Jetdriven

http://www.bd5.com/

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10196
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 11 jul 2005 17:11

Hans skrev:From what I've read, Tyler sold his vehicle to a Swedish investment group.
Tvivelsutan för att sätta sprätt på konferenserna. "Fallskärmsavtal" får en ny betydelse.
mustamato skrev:http://www.bd5.com/
Jaha... Så vart man kär igen...


Not 1: WalMart-imperiets arvtagare dog ju häromveckan, i en krasch med något "ultra-light".

Not 2: Loppan ja -- "Ikea-planet" som vem som helst kunde spika ihop, men som förbjöds p.g.a. sin aerodynamik, eller kanske avsaknaden av densamma.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 jul 2005 19:02

Det plan John Walton kraschade med var ett hemmabygge. Vad jag förstår har FAA släppt lite på regulationerna på sistone vad gäller just 'ultralights', men jag vet inte exakt hur det planet såg ut. Det finns dock gott om 3-axis ultralights som i princip är vanliga plan fast väldligt små:

http://content.answers.com/main/content ... ar.arp.jpg

Ett vettigt alternativ om man vill leka fågel litegrann.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 12 jul 2005 04:56

Lite videoklipp på olika folkliga flygrelaterade nöjen.

Bild
Här är en kille som kraschar med en hängglidare. Det ser ju onekligen
inte så jätteroligt ut, men han verkar rätt lugn hela tiden och klarar sig,
själv skulle jag väl varit i full panik :oops:

http://www.big-boys.com/articles/hangglidefall.html

Bild
Fina landningar av fallskärmshoppare.
http://www.big-boys.com/articles/parachutefalls.html

Bild
Man trodde ju knappt detta var möjligt, men men
http://www.big-boys.com/articles/rcpilot1.html

Bild
Otrolig R/C-modell. Otrolig.
http://www.big-boys.com/articles/f14model.html