tillhörande vardagen numera. Vi flyger på semester till andra sidan jordklotet och uppe
i skyarna skyddar Flygvapnet oss från allehanda faror. Det är ju dock ett professionaliserat
sätt att flyga. Även amatörflygandet har ju de senaste decennierna fått luft under vingarna,
och numera kostar det visst "endast" 15 000 kr att få ett segelflygarcertifikat, och 60 000
kronor för en motordriven liten Cessna eller motsvarande. Dyrt men överkomligt.
Men sen finns det ju också de pionjärer som har gnuggat geniknölarna och försökt ge oss
något som väl kanske mest är att betrakta som leksaker men som ändå säkerligen är väldigt
roliga, och framförallt ger bra rekreation. Dansken Vincent Seremet (f. 1930) är en av dem.
Seremet byggde (han lever visst fortfarande men har lagt ner konstruerandet) 29 flygmaskiner
av varierande effektivitet och tillförlitlighet.
Vincent Seremet
Seremet WS-1, rygghelikopter (1958)
Man kan inte lyckas alltid Seremet var dock en sådan som inte gav upp. Han började sinI 1958 kom så den første ryghelikopter på bare 40 kg. Det var dengang at Seremet opdagede hvorfor der er bagrotor på helikoptere. Seremet kom i luften, propellen stod stille og Seremet snurrede rund, og mere end 30 cm blev det ikke til.
flygkarriär när han var barn, han tog sin mammas parasoll och hoppade ner från taket. Den
kunde dock inte hålla vikten och vek sig uppåt varav han fick väldigt ont när han slog i marken.
Nästa försök utförde han med parasollet modifierat, genom att han hade knutit trådar från ytter-
kanten av parasollet ner till "handtaget" och det kunde nu hålla hans vikt. Han kom senare också
att vara en av autogyronas och glidflygens pionjärer.
WS-9 från 1968
http://www.tekniskmuseum.dk/mod_inc/?p= ... 338&kind=9
Modellutbudet