Helikoptrar

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 juni 2005, 00:09

Är inte hkp 15 en flopp? Varken lätt eller medeltung hkp?!
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 juni 2005, 14:02

Beror väl på vad man jämför med iofs... Jag räknar den som lätt. Det som gör att jag är lite ambvivalent till den är att ingen annan köpt den. OK, Sydarika och USCG, men det är inte direkt någon exportsuccé. Kunde kanske blivit billigare på längre sikt med en vanligare visp.

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 8 juni 2005, 15:14

Sarvi skrev:Kunde kanske blivit billigare på längre sikt med en vanligare visp.
Taktisk utrustning/beväpning kanske, men själva hkp:n är ju mycket vanlig, även om det till största del är civilt.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 8 juni 2005, 15:33

Sarvi skrev:Beror väl på vad man jämför med iofs... Jag räknar den som lätt. Det som gör att jag är lite ambvivalent till den är att ingen annan köpt den. OK, Sydarika och USCG, men det är inte direkt någon exportsuccé. Kunde kanske blivit billigare på längre sikt med en vanligare visp.
Jag förmodar att du åsyftar A109M nu. Tar du bort "M":et så hittar du ju en hel drös länder
som använder den. Belgarna t.ex. använder den ju med SAAB:s HeliTOW-system, och även med
raketkapslar, vilket väl sätter den i sama viktklass som Hkp 9.

Bild
Notera elkabelsavklipparna

Anledningen till att Sverige valde den är väl för att Sydafrika valde Gripen. De svenska HKP 15 ska
visst ha någon form av koppling till Sydafrika, om de var att de monterades där eller vad det var,
en motköpsaffär med andra ord. Vidare ska ju Försvarsmakaten snurra omkring med dessa in på
2040-talet, man hade nog inte tagit emot den ens om man fått pengar för dem om man inte ansåg
att de har kapacitetet därtill, samt att de är uppgraderingsbara med FLIR etc om nu behovet skulle
trycka på.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juni 2005, 15:41

Visby är för liten för helikopter, fartyget måste ha en "organisk helikopter" dvs att helikopter nyttjas som en naturlig del av fartyget, med allt från pilot till yngste mekaniker som en del i besättningen. Dessutom saknar Visby te x en Beartrap funktion så det blir bara en fint väder konstruktion, och jag skulle aldrig vilja landa direkt på visbys hala glasfiber däck en stormig natt.

Nyttja utrymmet på Visby till tex UAV istället som tyskarna gör på sina K130, så man kan få fram framskjutna sensorer mm.

Aktiva och passivabojar bör fällas från MPA tex Orion eller Nimrod medan helikoptern är en del av den ordinarie spaningen för stridsgruppen, helikopter bör spana med egen aktiv sonar och andvända passiva bojar, fasta spanigsslingor och fartygens passiva sonarer som trigger för leta på rätt ställe. Om Hkp15 bara bär bojar blir hon nästan bara en vapenbärare och inte det framskjutna resurs som kan skydda fartygen, som annars måste våga sig in nära för att få den aktiva sonaren att bära mot målet.

De fartygsburna helikoptrarna är den moderna stridsgruppens viktigaste rsurs med allt ifrån AEW till sjuktransporter och ytattack uppdrag.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Helikoptrar

Inlägg av predator » 22 april 2010, 11:20

Om man pratar om hkp så hitta jag en bild när man ser storleken på dom, Och ja storleken har betydelse.

http://www.aerospaceweb.org/question/he ... 0284.shtml
Bilagor
mi26_01.jpg
mi26_01.jpg (19.94 KiB) Visad 267 gånger

Skriv svar