Jag menade ute i det civila, dvs Ostermans eller dylikt...MD650 skrev:Eftersom vi inte har haft någon sådan så.....köpa eller hyra.CvD skrev:Visserligen, men har det funnits någon sådan i landet eller behövde vi i så fall hyra in en utifrån?MD650 skrev:Men de facto så kanske han menade Chinook...trots att vi inte haft den inom FM.
Helikoptrar
Det kan jag hålla med om likväl som ha förståelse att alla är inte lika pålästa.mustamato skrev:Man ska nog ha en stor brist på fritid för att inte känna dåligt samvete över att manMD650 skrev:Men de facto så kanske han menade Chinook...trots att vi inte haft den inom FM.
vet vad som är skillnaden mellan en Chinook och en Hkp 4C.
]
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
OK Skärpning det är ju för bövelen inga problem att bärga dom där vagnarna när jag låg på Cv90 bärgare i boden bärgade vi massvis med stridsvagn 121/122 det är ju för tusan bara att dra en myr är inte mycket till motstånd det är suget i börgan som är det dessutom rullar ju vagnens band. En Leo kanske väger 62,5ton men det är ju inte frågan om att lyfta den, bärgarna är ju byggda för att i krig dra skadade vagnar ur stridslinjen och det måste dom klara även om bandpaketen är bortsårängda osv.
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Fel istället för HKP14.
Min uppfattning är att vi köpt helt fel HKP. Vi behöver en smidig multipopose HKp, en JAS för helikopterflottiljen dvs Lynx, som finns i både bra marktsridsversioner och i bra marinversioner, den skulle ersatt HKP 15.
Sen behöver vi en flygande långtradare för att transportera vapen och matirel till och från "stridszonen" och basen. Därmed anser jag att en av de senaste Chiunookerna med digital cockpit, utrustad för taktisk flygning är bättre än HKP 15.
Jag vilöl således se följande
SuperLynx och Battlefield lynx som allmän arbetshäst i FM, och Chinooken som en flygande lastbil.
Min uppfattning är att vi köpt helt fel HKP. Vi behöver en smidig multipopose HKp, en JAS för helikopterflottiljen dvs Lynx, som finns i både bra marktsridsversioner och i bra marinversioner, den skulle ersatt HKP 15.
Sen behöver vi en flygande långtradare för att transportera vapen och matirel till och från "stridszonen" och basen. Därmed anser jag att en av de senaste Chiunookerna med digital cockpit, utrustad för taktisk flygning är bättre än HKP 15.
Jag vilöl således se följande
SuperLynx och Battlefield lynx som allmän arbetshäst i FM, och Chinooken som en flygande lastbil.
Britternas erfarenhet av Chinook är dock "fy fan i helvete", jag tänker då speciellt
på de enorma kostnader och tekniska problem de har haft. Fast det är klart, det beror
ju också på deras kravspecifikationer, holländarna t.ex. har inte haft lika stora problem,
men de har fått lätta på plånboken rejält dem också.
Fördelen med NH-90 är att det är en helt ny generation av helikoptrar, specifikt tänkt
för att vara ekonomisk i längden, och pengar är ju något som de nordiska försvars-
makterna inte är bortskämda med. Dessutom ser jag gärna att vi springer Europas
ärenden framför amerikanarnas, och NH-90 ser ut till att bli lika mycket en europeisk
helikopter precis som Leopard 2 är allas vår "Europanzerkampfwagen".
på de enorma kostnader och tekniska problem de har haft. Fast det är klart, det beror
ju också på deras kravspecifikationer, holländarna t.ex. har inte haft lika stora problem,
men de har fått lätta på plånboken rejält dem också.
Fördelen med NH-90 är att det är en helt ny generation av helikoptrar, specifikt tänkt
för att vara ekonomisk i längden, och pengar är ju något som de nordiska försvars-
makterna inte är bortskämda med. Dessutom ser jag gärna att vi springer Europas
ärenden framför amerikanarnas, och NH-90 ser ut till att bli lika mycket en europeisk
helikopter precis som Leopard 2 är allas vår "Europanzerkampfwagen".
Är det verkligen så stor skillnad på Lynxen och HKP 15? Visst, Lynxen är lite större, men för de tilltänkta uppgifterna (ubåtsjakt och allmännt sambandsflygande) så kan man undra om det har så stor betydelse. Det kommer ju troligen inte vara frågan om att göra våldsamma AirCav-landningar med den kärran. Men jag kan hålla med om att när nu både norrmänn och danskar har Lynx så hade det varit smutt vid samverkan... Jag gillar Lynxen. Hur skiljer sig SuperLynx från "vanliga" Lynx?
Chinooken är populär eftersom den är one-of-a-kind, om man inte vill gå till ryssarna eller gå upp en storlek och köpa CH-53. De flesta länder, utom US och UK, har väl dessutom köpt begagnade ex-US-maskiner, eller? Dess kapacitet är nog bra, men som Mustamato skriver så har det varit mycket strul med tillförlitligheten - även om förhållandena förbättrats med uppgraderingar och omkonstruktioner så är det ett fall av vestiga terrent. Chinook var också alldeles för stor för att passa i det samnordiska helikopterköpet - finalisterna var Sikorsky S-92, EH-101 och NH-90, om jag minns rätt. Hur många Chinook skulle vi fått för våra 18 NH-90?
Merlin ersätter främst Wessex-helisarna i brittisk tjänst. Det är snack om att de på sikt även ska ersätta Puma och Chinook, men det verkar ligga långt fram i tiden. Vad jag har läst så har britterna haft mycket strul med sina nya (HC3) Chinooker.
Chinooken är populär eftersom den är one-of-a-kind, om man inte vill gå till ryssarna eller gå upp en storlek och köpa CH-53. De flesta länder, utom US och UK, har väl dessutom köpt begagnade ex-US-maskiner, eller? Dess kapacitet är nog bra, men som Mustamato skriver så har det varit mycket strul med tillförlitligheten - även om förhållandena förbättrats med uppgraderingar och omkonstruktioner så är det ett fall av vestiga terrent. Chinook var också alldeles för stor för att passa i det samnordiska helikopterköpet - finalisterna var Sikorsky S-92, EH-101 och NH-90, om jag minns rätt. Hur många Chinook skulle vi fått för våra 18 NH-90?
Merlin ersätter främst Wessex-helisarna i brittisk tjänst. Det är snack om att de på sikt även ska ersätta Puma och Chinook, men det verkar ligga långt fram i tiden. Vad jag har läst så har britterna haft mycket strul med sina nya (HC3) Chinooker.
Merlin ersätter främst Seaking
Superlynx har ett sensor paket i nosen med flir etc, radar samt sonar, mig veterligen har inte A109 sonar eller Flir.Lynx är också en av de värsta FAC dödarna med sina seaskua, A109 saknar motsvarande system.
Lynxen fungerar som fartygets förlängda arm och gör allt från enkla person transporter till sprida remsmoln, vara ytattack och jag ubåt.
Lynxen är mer av en land rover medan a109 är en Volvo V70XC
Superlynx har ett sensor paket i nosen med flir etc, radar samt sonar, mig veterligen har inte A109 sonar eller Flir.Lynx är också en av de värsta FAC dödarna med sina seaskua, A109 saknar motsvarande system.
Lynxen fungerar som fartygets förlängda arm och gör allt från enkla person transporter till sprida remsmoln, vara ytattack och jag ubåt.
Lynxen är mer av en land rover medan a109 är en Volvo V70XC
Om kvalitetsnivån är motsvarande på helikoptrarna som för bilmärkena så skulle jag nog välja A109.Psilander skrev:
Lynxen är mer av en land rover medan a109 är en Volvo V70XC
Land Rover brukar alltid komma någonstans bland de sista platserna när ägarna själva får redogöra för sina resp. bilproblem.
Enligt FM:s websida så finns FLIR som uppdragsanpassad tilläggsutrustning till HKP 15. Även värmekamera, länk- och fällningssystem för hydrofonboj, strålkastare, vinsch och rappelerings utrustning (vad nu det är för något) kommer att finnas som tilläggsutrustning. Skulle inte en SuperLynx ha blivit för stor och tung för Visby? Enligt dom uppgifter jag har så är SuperLynxen nästan två meter längre, har nästan två meter större rotordiameter, och väger 2,3 ton mer (5,3 tons startvikt för SuperLynxen mot 3 tons startvikt för HKP 15). Jag tror A109 är en duglig helikopter för sin storlek.
http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027
/Per