Helikoptrar

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 30 maj 2005, 17:08

MD650 skrev:
CvD skrev:
MD650 skrev:Men de facto så kanske han menade Chinook...trots att vi inte haft den inom FM. ;)
:)
Visserligen, men har det funnits någon sådan i landet eller behövde vi i så fall hyra in en utifrån?
Eftersom vi inte har haft någon sådan så.....köpa eller hyra.
:)
Jag menade ute i det civila, dvs Ostermans eller dylikt...

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 30 maj 2005, 19:51

MD650 skrev:Men de facto så kanske han menade Chinook...trots att vi inte haft den inom FM. ;)
:)
Man ska nog ha en stor brist på fritid för att inte känna dåligt samvete över att man
vet vad som är skillnaden mellan en Chinook och en Hkp 4C.

Bild
Chinook?

Bild
Hkp 4C?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 31 maj 2005, 14:03

helikoptrar är inte min starka sida men jag menade hkp4 (en bananvariant i alla fall)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 maj 2005, 21:47

mustamato skrev:
MD650 skrev:Men de facto så kanske han menade Chinook...trots att vi inte haft den inom FM. ;)
:)
Man ska nog ha en stor brist på fritid för att inte känna dåligt samvete över att man
vet vad som är skillnaden mellan en Chinook och en Hkp 4C.
]
Det kan jag hålla med om likväl som ha förståelse att alla är inte lika pålästa.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 31 maj 2005, 21:53

Skillnaden mellan en Chinook och Kawasaki? :P

J.K Nilsson

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Darkwand » 4 juni 2005, 09:57

OK Skärpning det är ju för bövelen inga problem att bärga dom där vagnarna när jag låg på Cv90 bärgare i boden bärgade vi massvis med stridsvagn 121/122 det är ju för tusan bara att dra en myr är inte mycket till motstånd det är suget i börgan som är det dessutom rullar ju vagnens band. En Leo kanske väger 62,5ton men det är ju inte frågan om att lyfta den, bärgarna är ju byggda för att i krig dra skadade vagnar ur stridslinjen och det måste dom klara även om bandpaketen är bortsårängda osv.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 juni 2005, 14:08

HKP 1 "Bananen" ser ut som en utfragen Seaknight
HKP 4 "den enda gången riddaren slå kung" (Seaknight är betydligt tuffare än Seaking IMHO)
Chinooken är en "gravid HKP 4, de låter mer och är jäkligt mäktiug att se. Önskar vi köpt dem istället för HKP15.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 5 juni 2005, 17:21

Chinooken är en "gravid HKP 4, de låter mer och är jäkligt mäktiug att se. Önskar vi köpt dem istället för HKP15.
Skämtar du mig aprilo? Annars skulle det vara väldigt intressant att höra din motivering? Se inte det här som ett påhopp, jag blev bara väldigt förvånad över ditt uttalande.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 juni 2005, 17:35

Fel istället för HKP14.

Min uppfattning är att vi köpt helt fel HKP. Vi behöver en smidig multipopose HKp, en JAS för helikopterflottiljen dvs Lynx, som finns i både bra marktsridsversioner och i bra marinversioner, den skulle ersatt HKP 15.

Sen behöver vi en flygande långtradare för att transportera vapen och matirel till och från "stridszonen" och basen. Därmed anser jag att en av de senaste Chiunookerna med digital cockpit, utrustad för taktisk flygning är bättre än HKP 15.

Jag vilöl således se följande
SuperLynx och Battlefield lynx som allmän arbetshäst i FM, och Chinooken som en flygande lastbil.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 5 juni 2005, 19:11

Britternas erfarenhet av Chinook är dock "fy fan i helvete", jag tänker då speciellt
på de enorma kostnader och tekniska problem de har haft. Fast det är klart, det beror
ju också på deras kravspecifikationer, holländarna t.ex. har inte haft lika stora problem,
men de har fått lätta på plånboken rejält dem också.

Fördelen med NH-90 är att det är en helt ny generation av helikoptrar, specifikt tänkt
för att vara ekonomisk i längden, och pengar är ju något som de nordiska försvars-
makterna inte är bortskämda med. Dessutom ser jag gärna att vi springer Europas
ärenden framför amerikanarnas, och NH-90 ser ut till att bli lika mycket en europeisk
helikopter precis som Leopard 2 är allas vår "Europanzerkampfwagen".

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 juni 2005, 19:19

Merlin EH 101 vs. NH90, jag hade dock föredragit ett brittiskt Hkp paket framför det fransk-italienska. Om Chinooken dragits med så många problem varför är den tillsynes såpass populär? Kommer merlin ersätta Chinooken i British army?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 5 juni 2005, 21:28

Stämmer bra att Mil-26 tar 20 tons last, en ny variant Mil-26M kommer dock att ha 30% större motorstyrka.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 juni 2005, 13:01

Är det verkligen så stor skillnad på Lynxen och HKP 15? Visst, Lynxen är lite större, men för de tilltänkta uppgifterna (ubåtsjakt och allmännt sambandsflygande) så kan man undra om det har så stor betydelse. Det kommer ju troligen inte vara frågan om att göra våldsamma AirCav-landningar med den kärran. Men jag kan hålla med om att när nu både norrmänn och danskar har Lynx så hade det varit smutt vid samverkan... Jag gillar Lynxen. Hur skiljer sig SuperLynx från "vanliga" Lynx?

Chinooken är populär eftersom den är one-of-a-kind, om man inte vill gå till ryssarna eller gå upp en storlek och köpa CH-53. De flesta länder, utom US och UK, har väl dessutom köpt begagnade ex-US-maskiner, eller? Dess kapacitet är nog bra, men som Mustamato skriver så har det varit mycket strul med tillförlitligheten - även om förhållandena förbättrats med uppgraderingar och omkonstruktioner så är det ett fall av vestiga terrent. Chinook var också alldeles för stor för att passa i det samnordiska helikopterköpet - finalisterna var Sikorsky S-92, EH-101 och NH-90, om jag minns rätt. Hur många Chinook skulle vi fått för våra 18 NH-90?

Merlin ersätter främst Wessex-helisarna i brittisk tjänst. Det är snack om att de på sikt även ska ersätta Puma och Chinook, men det verkar ligga långt fram i tiden. Vad jag har läst så har britterna haft mycket strul med sina nya (HC3) Chinooker.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 juni 2005, 14:19

Merlin ersätter främst Seaking

Superlynx har ett sensor paket i nosen med flir etc, radar samt sonar, mig veterligen har inte A109 sonar eller Flir.Lynx är också en av de värsta FAC dödarna med sina seaskua, A109 saknar motsvarande system.

Lynxen fungerar som fartygets förlängda arm och gör allt från enkla person transporter till sprida remsmoln, vara ytattack och jag ubåt.

Lynxen är mer av en land rover medan a109 är en Volvo V70XC

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 7 juni 2005, 21:12

Psilander skrev:
Lynxen är mer av en land rover medan a109 är en Volvo V70XC
Om kvalitetsnivån är motsvarande på helikoptrarna som för bilmärkena så skulle jag nog välja A109. :wink:

Land Rover brukar alltid komma någonstans bland de sista platserna när ägarna själva får redogöra för sina resp. bilproblem.

Enligt FM:s websida så finns FLIR som uppdragsanpassad tilläggsutrustning till HKP 15. Även värmekamera, länk- och fällningssystem för hydrofonboj, strålkastare, vinsch och rappelerings utrustning (vad nu det är för något) kommer att finnas som tilläggsutrustning. Skulle inte en SuperLynx ha blivit för stor och tung för Visby? Enligt dom uppgifter jag har så är SuperLynxen nästan två meter längre, har nästan två meter större rotordiameter, och väger 2,3 ton mer (5,3 tons startvikt för SuperLynxen mot 3 tons startvikt för HKP 15). Jag tror A109 är en duglig helikopter för sin storlek.

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027

/Per

Skriv svar