kblomster skrev:
Siffran 90 miljarder över 30 år torde väl vara det som kallas livscykelkostnad, dvs kostnaden inklusive allt underhåll och reservdelar och vapen och fan och hans mormor, men jag är inte säker.
Jo, det förefaller vara en rimlig tolkning.
kblomster skrev:
Siffran 273 MSEK som jag nämde påstås vara från tillverkningskontraktet mellan FMV och Saab och återfinns
nära botten på detta inlägg, men jag har inte kunnat hitta någon källhänvisning.
uppdatering:
här finns en bättre förklaring.
Tack för länken. Men jag måste säga att jag inte riktigt begriper de där bilderna. "60 E" antar jag innebär just 60 st Gripen E, men det verkar ju då vara ett antal olika alternativ som presenteras? Första är väl vidmakthållande av Gripen C, och de andra är alternativ, men frågan är ju vilka.
Enligt någon länk från ny teknik så var orden för 60 Gripen E plus 22 st för Schweiz värd upp till 47,3 miljarder kr.. Då är det väl iofs utvecklingskostnader med också, men de ska väl vara väldigt låga, i alla fall är det väl det som hävdas från Saab. 47,2 miljarder SEK för 82 plan blir ju rätt mycket mer än 273 miljoner/st. Snarare runt 575 miljoner, om jag räknar rätt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 639266.ece
FMV och Saab har skrivit kontrakt som gäller beställning av 60 svenska Gripen E samt en eventuell order på 22 schweiziska Gripen-plan. Totalt kan ordern till försvarskoncernen uppgå till nära 47,2 miljarder kronor.