JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Blixten » 22 december 2013, 20:00

frodeh skrev:Jeg minnes at Brasil har et hangarskip med noen gamle A-4 på, er det sagt noe om de ønsker å snuse litt på den navaliseringsprosessen som SAAB har skissert for Gripen?
Hur grymt vore inte det rent flynördsmässigt! (Vad sedan Brasilien skulle ha båtarna till är en annan sak.)

Nu min fråga, Det har sagts många gånger att NSA-affären vad det som fick brassarna att slå till på det svenska erbjudandet. Är detta sagt uttryckligen av Brasilien eller är det så att "det råkar stämma in"?

PS: Grattis alla som varit inblandade i JAS-projektet. Bra jobbat! Blir Gripen detta sekels F-5?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 23 december 2013, 09:58

Blixten skrev: PS: Grattis alla som varit inblandade i JAS-projektet. Bra jobbat! Blir Gripen detta sekels F-5?
Frågan är om det trots allt inte är för dyrt och komplext för det. 36 plan för 4,5 miljarder dollar (minus vapen, antar jag eftersom Saab ju inte tillverkar dessa till Gripen) är trots allt rätt dyrt, och något som rätt få länder har råd med.

Det pratas tydligen också nu om att Brasilien vill hyra Gripen C/D innan de får sina E.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av kblomster » 23 december 2013, 10:53

Vi vet ju dock inte vad som ingår i det offererade priset, men det är betydligt mer än bara själva flygplanen. Enligt bloggen Gripen News kostar en Gripen E 273 miljoner SEK exkl moms, i alla fall när köparen är FMV. Detta är ju dock inte småpengar det heller; Wikipedia uppger att F-5 kostade 2.1 miljoner USD styck i 1978 års penningvärde, vilket motsvarar 7.5 miljoner USD idag (dvs ungefär 50 miljoner SEK i dagens växelkurs).

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 23 december 2013, 10:57

kblomster skrev:Vi vet ju dock inte vad som ingår i det offererade priset, men det är betydligt mer än bara själva flygplanen. Enligt bloggen Gripen News kostar en Gripen E 273 miljoner SEK exkl moms, i alla fall när köparen är FMV. Detta är ju dock inte småpengar det heller; Wikipedia uppger att F-5 kostade 2.1 miljoner USD styck i 1978 års penningvärde, vilket motsvarar 7.5 miljoner USD idag (dvs ungefär 50 miljoner SEK i dagens växelkurs).
Sant, men det ingår ju knappast några vapen, eftersom Saab inte tillverkar dessa till Gripen. Brasilien lär väl vilja integrera en del egna system på planen, och kostnad för detta ingår väl troligen då.

Men vi får väl avvakta tills det finns ett avtal/kontrakt om köp. Det kommer väl att ta 10-12 månader, och brasilianarna lär nog ställa rätt tuffa krav. Det är ju som bekant köparens marknad idag detta. Och om de vill hyra Gripen C/D så kan det väl inte enbart stå mellan Brasilien och Saab, antar jag.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 23 december 2013, 11:31

kblomster skrev:VEnligt bloggen Gripen News kostar en Gripen E 273 miljoner SEK exkl moms, i alla fall när köparen är FMV.
De Gripen E som FMV ska köpa är väl Gripen C som ska byggas om, kan månne det sänka styckpriset?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Battler » 18 maj 2014, 21:23

Schweiz säger nej till Gripenplan
Saken är klar och slaget är förlorat för Jas. I söndagens folkomröstning sade preliminärt 52 procent nej till Jas-köpet och därmed är affären historia.
– En grandios seger som vi inte hade vågat hoppas på, säger Nikolai Prawdzic till DN per telefon från valvakan i Bern.

Han företräder den pacifistiska organisationen GSOA (Gruppen för ett Schweiz utan armé) som tillsammans med Socialdemokraterna och De gröna utgjort nej-sidan i folkomröstningen.
Nej-sidan har hävdat att kostnaden för 22 nya Jas-plan (24 miljarder svenska kronor) är onödig. Det finns inget yttre hot som motiverar den, Schweiz klarar sig med de plan som redan finns.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/schwei ... ripenplan/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sveahk » 18 maj 2014, 22:00

"Två anledningar till nederlaget är enligt min mening huvudorsakerna - i första hand en schweizisk försvarsminister som sällan har kunnat ge klara besked om varför landet överhuvudtaget behöver ett flygskydd. Inte alltför proffessionellt insatt i problematiken kombinerat med sitt bondska uppträdande - hellre en öl i provinsen än ett förtroendegivande uppträdande på de stora scenerna....

Därtill de svenska snedstegen, dels från SAABs sida, dels från den svenska ambassadören i Schweiz - båda med uppenbar oförståelse för den schweiziska direktdemokratin.

Plus annat smått och dåligt, som i facit betydde 2-3% färre röster...och Gripen kraschar direkt i de schweiziska alperna.

Tråkigt..."

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 9&start=75

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 19 maj 2014, 07:39

Ja tråkigt var ordet...
Därtill de svenska snedstegen, dels från SAABs sida, dels från den svenska ambassadören i Schweiz - båda med uppenbar oförståelse för den schweiziska direktdemokratin.
Det var ett inslag på rapport i går med "nån snubbe" (uppfattade inte vad han hette :D ) som skulle skriva om den här historien som menade att det hela var ganska uppblåst. Vilket också var mitt intryck när historien vevades i vår media. Men så är Svenska journalistkåren också ganska van på att blåsa upp JAS reportage i en negativ riktning :x .

Nu håller jag mitt hopp som de också antydde i reportaget att Schweiz leasar planen istället. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sveahk » 19 maj 2014, 08:19

sonderling skrev:
Nu håller jag mitt hopp som de också antydde i reportaget att Schweiz leasar planen istället. :?

Sonderling
Vilket knappast kommer att hända, tyvärr :cry: ...med de holmgångar och snedsteg som vi de senaste månaderna och åren har upplevt här i Schweiz, är Gripen säkert på hela taget kört. Kommentarerna idag är att om ett par år stiger debatten igen om vad landet ska ha uppe i luften...något blir det helt säkert, obemannat eller bemannat - men, som sagt, knappast ett svenskt flygplan. Grannländerna står redan nu i startgroparna för nästa omgång...

Hans K

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tyskaorden » 19 maj 2014, 13:13

Jaha då får de dras med de gamla F-5 ett tag till alltså. Schweiz har visserligen också 32 F-18 Hornet som nyligen uppgraderades, men om man skall ha något flygvapen i framtiden måste man ändå inom en snar framtid köpa moderna flygplan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 19 maj 2014, 17:05

Frågan är ju också hur detta påverkar Brasilienorden.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 19 maj 2014, 17:19

kblomster skrev:Vi vet ju dock inte vad som ingår i det offererade priset, men det är betydligt mer än bara själva flygplanen. Enligt bloggen Gripen News kostar en Gripen E 273 miljoner SEK exkl moms, i alla fall när köparen är FMV. Detta är ju dock inte småpengar det heller; Wikipedia uppger att F-5 kostade 2.1 miljoner USD styck i 1978 års penningvärde, vilket motsvarar 7.5 miljoner USD idag (dvs ungefär 50 miljoner SEK i dagens växelkurs).
Sent svar från mig, men....

Kostnaden för 60 st Gripen E ska ju bli 90 miljarder SEK på 30 år. Jag är rätt tveksam till att "styckkostnaden" skulle vara så pass låg som 273 miljoner ex moms, måste jag säga.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5866602

Grejen med detta är ju att det verkar finnas väldigt många sätt att räkna, och att tillverkarna gärna kalkylerar så optimistiskt som möjligt.
Såg någon uppgift på annat forum där polska flygvapnet menade att deras F-16 var 20-30% dyrare i drift än Gripen, vilket låter rätt rimligt vid jämförelse. Men det är väl förmodligen Gripen C/D, antar jag.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av kblomster » 19 maj 2014, 22:49

tryggve skrev:
kblomster skrev:Vi vet ju dock inte vad som ingår i det offererade priset, men det är betydligt mer än bara själva flygplanen. Enligt bloggen Gripen News kostar en Gripen E 273 miljoner SEK exkl moms, i alla fall när köparen är FMV. Detta är ju dock inte småpengar det heller; Wikipedia uppger att F-5 kostade 2.1 miljoner USD styck i 1978 års penningvärde, vilket motsvarar 7.5 miljoner USD idag (dvs ungefär 50 miljoner SEK i dagens växelkurs).
Sent svar från mig, men....

Kostnaden för 60 st Gripen E ska ju bli 90 miljarder SEK på 30 år. Jag är rätt tveksam till att "styckkostnaden" skulle vara så pass låg som 273 miljoner ex moms, måste jag säga.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5866602

Grejen med detta är ju att det verkar finnas väldigt många sätt att räkna, och att tillverkarna gärna kalkylerar så optimistiskt som möjligt.
Såg någon uppgift på annat forum där polska flygvapnet menade att deras F-16 var 20-30% dyrare i drift än Gripen, vilket låter rätt rimligt vid jämförelse. Men det är väl förmodligen Gripen C/D, antar jag.
Siffran 90 miljarder över 30 år torde väl vara det som kallas livscykelkostnad, dvs kostnaden inklusive allt underhåll och reservdelar och vapen och fan och hans mormor, men jag är inte säker.

Siffran 273 MSEK som jag nämde påstås vara från tillverkningskontraktet mellan FMV och Saab och återfinns nära botten på detta inlägg, men jag har inte kunnat hitta någon källhänvisning.

uppdatering: här finns en bättre förklaring.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 20 maj 2014, 00:46

kblomster skrev: Siffran 90 miljarder över 30 år torde väl vara det som kallas livscykelkostnad, dvs kostnaden inklusive allt underhåll och reservdelar och vapen och fan och hans mormor, men jag är inte säker.
Jo, det förefaller vara en rimlig tolkning.
kblomster skrev: Siffran 273 MSEK som jag nämde påstås vara från tillverkningskontraktet mellan FMV och Saab och återfinns nära botten på detta inlägg, men jag har inte kunnat hitta någon källhänvisning.

uppdatering: här finns en bättre förklaring.
Tack för länken. Men jag måste säga att jag inte riktigt begriper de där bilderna. "60 E" antar jag innebär just 60 st Gripen E, men det verkar ju då vara ett antal olika alternativ som presenteras? Första är väl vidmakthållande av Gripen C, och de andra är alternativ, men frågan är ju vilka.

Enligt någon länk från ny teknik så var orden för 60 Gripen E plus 22 st för Schweiz värd upp till 47,3 miljarder kr.. Då är det väl iofs utvecklingskostnader med också, men de ska väl vara väldigt låga, i alla fall är det väl det som hävdas från Saab. 47,2 miljarder SEK för 82 plan blir ju rätt mycket mer än 273 miljoner/st. Snarare runt 575 miljoner, om jag räknar rätt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 639266.ece
FMV och Saab har skrivit kontrakt som gäller beställning av 60 svenska Gripen E samt en eventuell order på 22 schweiziska Gripen-plan. Totalt kan ordern till försvarskoncernen uppgå till nära 47,2 miljarder kronor.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tyskaorden » 20 maj 2014, 18:56

tryggve skrev:Frågan är ju också hur detta påverkar Brasilienorden.
Brasilien har ju inget modernt jaktflyg, de Mirage 2000 som var utlånade har man ju fått lämna tillbaka. Det brasilianska luftrummet bevakas idag av moderniserade F-5, vilka inte lär hålla allt för länge till så man är ju pressad att snart ersätta dessa.

Skriv svar