JAS 39 Gripen
Re: JAS 39 Gripen
Nu verkar i alla fall Meteor officiellt vara i tjänst i Flygvapnet i alla fall.
http://www.defense-aerospace.com/articl ... sh-af.html
Man kan ju undra vad styckpriset är, och hur många vi har köpt....
http://www.defense-aerospace.com/articl ... sh-af.html
Man kan ju undra vad styckpriset är, och hur många vi har köpt....
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: JAS 39 Gripen
Kommentar om träffsäkerhet med BVR-robotar, I tillgänglig statistik så har man skjutit dubbelskott. Alltså att man skjuter två robotar mer eller mindre simultant mot samma mål för att få en träff, inte på grund av att roboten är dålig utan för att beröva målet handlingsfrihet.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1557
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: JAS 39 Gripen
Under flygdagarna i Linköping, som var idag och igår, fick undertecknad tillfälle att sitta i den JAS 39 E, som stod utställd utanför SAAB-byggnaden inne på området. För det första kände jag mig lika vig som ett kylskåp när jag skulle sätta mig i förarplatsen, men väl där så förstår man förbättringarna man har gjort inuti förarplatsen på ett helt annat sätt. En stor tydlig, flexibel skärm, där informationen förmedlades mycket tydligt samt naturligtvis - som i alla stridsflygplan nuförtiden - HOTAS (Hands On Throttle And Stick), så att pilotens arbetsbörda minskar ytterligare. Även s.k. Conformal Fueltanks inuti vingroten för att öka räckvidden.
Jag tror faktiskt på den nya JAS. Sverige har mot alla odds lyckats producera ett mycket bra stridsflygplan.
HGS
Jag tror faktiskt på den nya JAS. Sverige har mot alla odds lyckats producera ett mycket bra stridsflygplan.
HGS
Re: JAS 39 Gripen
F-35 verkar dock inte riktigt kommit i mål
http://www.dupuyinstitute.org/blog/2016 ... g-to-fail/
http://www.dupuyinstitute.org/blog/2016 ... g-to-fail/
Re: JAS 39 Gripen
Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.
Re: JAS 39 Gripen
Minns jag rätt så skrevs det i en tidigare tråd om det här på Skalman att Gripens radar inte var kapabel att hantera Skyflash.Mr.JR skrev:Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.
Sedan så påstår SIPRI att Sverige beställde AMRAAM (AIM-120A) 1994, och att orden på 213 st var slutlevererad 1998. Men det kan ju ha tagit ett tag innan systemet var integrerat på Gripen.
Re: JAS 39 Gripen
Sverige har blitt rammet av flere alvorlige korrupsjonsskandaler i det sist - den ene omkring anklager om krigsforbrytelser i Sudan (Lundin), den andre omkring Gripen i Brazil. I den 10. desember i en meget uventet og åpenbart politisk ufornuftig bevegelse ble den populære eks-president Luiz Inácio Lula da Silva siktet for korrupsjon i forbindelse med flykjøpet fra svenske Saab. Ifølge brasiliansk påtalemyndighet skal Lulas sønn Luis Claudio Lula da Silva ha mottatt penger fra lobbyselskapet Marcondes&Mautoni som jobbet for å sikre Saab den viktige kontrakten som ble sluttforhandlet in september 2015 til en verdi på 36 milliarder NOK kroner. Utilbørlig vinning, hvitvasking og kartelldannelse. Mye tyder på at dette er en hetskampanje mot den populære Lula da Silva som kan ha vært konstruert av den upopulære regjeringen under Michel Temer fordi de kriminelle handlingene hendt opptil fem år etter hans avgang i 2010. Da spøker det for alvor for Gripen-flykjøpet.
Det er ikke bare Lula da Silva som er kommet ut i hard uvær, det brasilianske etablissementet er i ferd med å desimeres av en lang rekke skandaler og tillitsnedbrytende manøvrer som i Italia 1992-1994, det som kalles Mani pulite eller Tangentopoli som ødela "den første republikken" siden 1948. Om det kom et brasiliansk svar på disse italienske kaosårene da betyr det at praktisk talt alt svever i det usikkert - spesielt kan Gripen-flykjøpet går i vasket, amerikanerne har ikke lagt ned produksjonen av F-18 Hornet som vil fortsette, og det er meget sterk interesse for at Brazil skulle kjøpe amerikansk - enda mer etter valget av Trump.
Det er ikke bare Lula da Silva som er kommet ut i hard uvær, det brasilianske etablissementet er i ferd med å desimeres av en lang rekke skandaler og tillitsnedbrytende manøvrer som i Italia 1992-1994, det som kalles Mani pulite eller Tangentopoli som ødela "den første republikken" siden 1948. Om det kom et brasiliansk svar på disse italienske kaosårene da betyr det at praktisk talt alt svever i det usikkert - spesielt kan Gripen-flykjøpet går i vasket, amerikanerne har ikke lagt ned produksjonen av F-18 Hornet som vil fortsette, og det er meget sterk interesse for at Brazil skulle kjøpe amerikansk - enda mer etter valget av Trump.
Re: JAS 39 Gripen
En ny artikel om att Saab hoppas sälja Gripen till ett antal länder. Cynikern i mig noterar att jag såg nästan exakt samma typ av uttalanden i MÖP-tidsskrifter från mitten av 1990-talet. Där uttalade sig representanter från Saab och sade att man var rätt säker på att kunna sälja 400-500 Gripenplan världen över de kommande 10 åren. Det gick ju sådär med dessa planer. Frågan är väl om läget är så mycket bättre idag. Gripen E är vassare än det som man kunder erbjuda då, men är väl också dyrare.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-15/co ... -av-gripen
Det skulle väl vara om man kan kamma hem en order från Indien, men även om så sker så har ju indierna en viss tendens att ändra sig....
Problemet är väl att Gripen E är lite av en "mellanprodukt". Länder som har pengar är troligen mer intresserade av mer kapabla flygplan, och länder med sämre ekonomi har nog svårt att ha råd med Gripen E. För även om planet är mindre dyrt än vissa konkurrenter så är det knappast billigt.
Det känns som om Gripen E kommer lite sent in i matchen.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-15/co ... -av-gripen
Det skulle väl vara om man kan kamma hem en order från Indien, men även om så sker så har ju indierna en viss tendens att ändra sig....
Problemet är väl att Gripen E är lite av en "mellanprodukt". Länder som har pengar är troligen mer intresserade av mer kapabla flygplan, och länder med sämre ekonomi har nog svårt att ha råd med Gripen E. För även om planet är mindre dyrt än vissa konkurrenter så är det knappast billigt.
Det känns som om Gripen E kommer lite sent in i matchen.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1557
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: JAS 39 Gripen
Tydligen så är Belgien intresserade av att köpa ett 40-tal JAS 39 Gripen E enligt vad jag hörde på nyheterna för två dagar sedan. Visst, man måste förhandla och sedan så måste den nya versionen av Gripen flygas in, men köper Belgien dessa flygplan så är det pengar som behövs i den svenska statskassan.
HGS
HGS
Re: JAS 39 Gripen
Pengarna hamnar väl i så fall hos Saab snarare än i den svenska statskassan?HomeGuardSoldier skrev:Tydligen så är Belgien intresserade av att köpa ett 40-tal JAS 39 Gripen E enligt vad jag hörde på nyheterna för två dagar sedan. Visst, man måste förhandla och sedan så måste den nya versionen av Gripen flygas in, men köper Belgien dessa flygplan så är det pengar som behövs i den svenska statskassan.
HGS
Nåja, Gripen E är väl ett av de plan de har bett att få offert på, de övriga är väl F-35, Eurofighter och Rafale.
Av de fyra länder som valde att köpa F-16 på 1970-talet så har redan tre valt F-35 som ersättare (Norge, Danmark och Nederländerna). Belgien återstår, men jag skulle nog bli väldigt förvånad om de valde något annat än F-35.
Belgien är ju ett av de länder som lagrar amerikanska kärnvapen, och även övar för att fälla dem. F-35 är nog det logiska valet om de vill fortsätta med detta.
Re: JAS 39 Gripen
Belgia er nok ikke det typiske markedet for Gripen E, selv om det har blitt et meget kapabelt fly. Med risiko for å bli stemplet som F-35 fanboy så er det etter hvert mange rapporter som tilsier at flyet setter en ny og svært høy standard for førstelinje moderne kampfly i alle fall i NATO.
Men det finnes nok mange land der ute hvor Gripen E hadde vært et godt valg, forutsatt at prisen er mye lavere enn nettopp F-35.
Men det finnes nok mange land der ute hvor Gripen E hadde vært et godt valg, forutsatt at prisen er mye lavere enn nettopp F-35.
Re: JAS 39 Gripen
Finns det mer information om kraschen i Thailand i januari där flygföraren omkom? Wiki på engelska har en otrevlig video.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: JAS 39 Gripen
Instämmer. Tittar man på offerterna till Brasilien och Schweiz så är väl frågan om Gripen E är speciellt billigt, även om det väl knappast är "fly away cost" man får när man tittar på dessa siffror.frodeh skrev:Belgia er nok ikke det typiske markedet for Gripen E, selv om det har blitt et meget kapabelt fly. Med risiko for å bli stemplet som F-35 fanboy så er det etter hvert mange rapporter som tilsier at flyet setter en ny og svært høy standard for førstelinje moderne kampfly i alle fall i NATO.
Men det finnes nok mange land der ute hvor Gripen E hadde vært et godt valg, forutsatt at prisen er mye lavere enn nettopp F-35.
Vi får se.
Re: JAS 39 Gripen
Jag har inte hört ett dugg mer än att det troligen var pilotfel, men det var ju spekulationer på forum. Någon slags haverirapport måste väl göras, men i Thailand är väl en sådan knappast offentlig. Militären bestämmer väl fortfarande där....Hans skrev:Finns det mer information om kraschen i Thailand i januari där flygföraren omkom? Wiki på engelska har en otrevlig video.
MVH
Hans
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: JAS 39 Gripen
En belysningssändare är inte så svårt att få dit med tanke på att hela pjäsen är mjukvarustyrd. Man hade redan gjort vägvalet att en gammal Skyflash inte skulle in på JAS så man tittade på MICA, Active Skyflash och AMRAAM.tryggve skrev:Minns jag rätt så skrevs det i en tidigare tråd om det här på Skalman att Gripens radar inte var kapabel att hantera Skyflash.Mr.JR skrev:Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.
Sedan så påstår SIPRI att Sverige beställde AMRAAM (AIM-120A) 1994, och att orden på 213 st var slutlevererad 1998. Men det kan ju ha tagit ett tag innan systemet var integrerat på Gripen.
J.K Nilsson