JAS 39 Gripen
Re: JAS 39 Gripen
Jag tror att F-35 i vissa avseenden har bättre elektronik än vad F-22 har. Bland annat passiva sensorer. Dock så kommer väl F-22 också att moderniseras, det har väl redan skett. Jag tror att det diskuterades i F-35 tråden för en tid sedan.
För övrigt så har ju ryssarna dragit ned på takten på PAK-FA just för att det är dyrare än tänkt och dras med problem, och även Eurofighter och Rafale blev väl betydligt dyrare än tänkt, och ordentligt försenade. Jag såg någon artikel som menade att Eurofighter har blivit fem gånger dyrare för Storbritannien än vad man räknade med när projektet var nytt. Så alla system verkar ha dragits med både fördyringar och förseningar.
Sedan börjar det skrivas nu att Indien förmodligen kommer att få välja mellan Rafale eller PAK-FA (eller snarare den indiska versionen FGFA), man kommer inte realistiskt sett ha råd med båda. Eftersom man verkar vara rätt missnöjda med PAK-FA, och det väl till en rätt stor del har varit indiska pengar som varit med och betalat utvecklingskostnaderna så kan man ju undra över hur det projektet kommer att sluta. Men PAK-FA är väl lika viktigt för den ryska flygindustrin som F-35 är för USA:s, så det är väl inte troligt att det kommer att läggas ned.
Sorry, nu blev jag väldigt off topic....
För övrigt så har ju ryssarna dragit ned på takten på PAK-FA just för att det är dyrare än tänkt och dras med problem, och även Eurofighter och Rafale blev väl betydligt dyrare än tänkt, och ordentligt försenade. Jag såg någon artikel som menade att Eurofighter har blivit fem gånger dyrare för Storbritannien än vad man räknade med när projektet var nytt. Så alla system verkar ha dragits med både fördyringar och förseningar.
Sedan börjar det skrivas nu att Indien förmodligen kommer att få välja mellan Rafale eller PAK-FA (eller snarare den indiska versionen FGFA), man kommer inte realistiskt sett ha råd med båda. Eftersom man verkar vara rätt missnöjda med PAK-FA, och det väl till en rätt stor del har varit indiska pengar som varit med och betalat utvecklingskostnaderna så kan man ju undra över hur det projektet kommer att sluta. Men PAK-FA är väl lika viktigt för den ryska flygindustrin som F-35 är för USA:s, så det är väl inte troligt att det kommer att läggas ned.
Sorry, nu blev jag väldigt off topic....
Re: JAS 39 Gripen
Vi får väl hoppas att vi slipper se F-35 i strid överhuvudtaget, för övrigt...
Re: JAS 39 Gripen
Ett ungerskt gripenplan ska tydligen ha kraschat i Tjeckien. Besättningen ska ha skjutit ut sig. Måste väl vara en Gripen D då.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jaspla ... -tjeckien/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jaspla ... -tjeckien/
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: JAS 39 Gripen
Jag förutspår en massa kommenterar som "världens dyraste jordfräs" bla bla och att man ifråga sätter JAS-planets säkerhet. Fast olyckerna borde väl räknas på ena handens fingrar, eller?tryggve skrev:Ett ungerskt gripenplan ska tydligen ha kraschat i Tjeckien. Besättningen ska ha skjutit ut sig. Måste väl vara en Gripen D då.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jaspla ... -tjeckien/
Sonderling
Re: JAS 39 Gripen
En prototyp och fyra produktionsflygplan hade väl kraschat tidigare, om jag förstår detta rätt. Ett av dem är väl den som väldigt elakt sägs bero på att piloten hade för feta lår.sonderling skrev:Jag förutspår en massa kommenterar som "världens dyraste jordfräs" bla bla och att man ifråga sätter JAS-planets säkerhet. Fast olyckerna borde väl räknas på ena handens fingrar, eller?tryggve skrev:Ett ungerskt gripenplan ska tydligen ha kraschat i Tjeckien. Besättningen ska ha skjutit ut sig. Måste väl vara en Gripen D då.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jaspla ... -tjeckien/
Sonderling
http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_ ... in_service
Sedan så tankades väl ett plan sönder, och ett som började röra sig vid ett statiskt flygtest blev väl skadat. Fast det räknas inte som krasch, eftersom det inte var i luften.
Sedan så finns det väl fler olyckor/incidenter som inte har slutat med förstörda flygplan. Hur Gripen står sig mot konkurrenterna när det gäller olyckor/flygtimme vet jag inte.
Re: JAS 39 Gripen
De produktionsflygplan som havererat i aktiv tjänst är nu fyra stycken, nämligen:
- 39156 (en 39A), 1999-09-20. Under passage genom ett annat flygplans turbulens blev flygläget momentant såpass stört att systemet som varnar för markkollisioner gav utslag med den högsta möjliga varningsnivån (dvs systemet beräknar att planet inte kan manövreras på ett sådant sätt att det går att undvika en kollision med marken), varvid piloten följde reglerna i förarinstruktionen och skjöt ut sig. När flygplanet passerat det turbulenta området återgick det dock till ett normalt flygläge och hade piloten suttit kvar så hade flygplanet enligt haverikommissionens rapport kunnat fortsätta flyga. Hela haverikommissionens rapport finns att läsa som PDF.
- 39184 (en 39A), 2005-06-01. Flygplanet gick i inverterad superstall som piloten inte lyckades häva. Mänskliga faktorn, inget tekniskt fel på flygplanet. SHK:s rapport som PDF.
- 39259 (en 39C), 2007-04-19. Ofrivillig aktivering av katapultstolen pga brister i ergonomin i kabinen. SHK:s rapport som PDF.
Och så nu det här haveriet med en 39D i Tjeckien härom veckan. Har inte kollat upp serienumret. För tidigt att avgöra orsaken ännu men vad jag hört så har man inte hittat några tekniska problem med flygplanet så det lutar åt mänskliga faktorn.
Utöver detta har vi även 39212 (en 39C) som buklandade 2009-08-06. Även här var det mänskliga faktorn som var orsaken. SHK:s rapport som PDF.
Jämför man med Viggen så ligger ju Gripen enormt bra till, av ca 330 byggda 37:or gick nästan 50 fpl bort i haverier under de ca 35 år systemet var i tjänst. Med Gripen har vi inte ens en tiondel av det efter 20 år (men då får man också ha i åtanke att vi flyger mindre nu). Lista på Viggen-haverier finns här: http://www.svfplhist.com/index.htm?s=37/37hav.htm
Det är svårare att jämföra internationellt och dessutom är haverier numera så sällsynta att enstaka händelser får mycket stora utslag i statistiken, men om man tittar på Rafale och Typhoon så är det jämförbara siffror där: 3-4 haverier vardera hittills, men hur det ser ut om man räknar per flygtimme orkar jag inte reda ut.
- 39156 (en 39A), 1999-09-20. Under passage genom ett annat flygplans turbulens blev flygläget momentant såpass stört att systemet som varnar för markkollisioner gav utslag med den högsta möjliga varningsnivån (dvs systemet beräknar att planet inte kan manövreras på ett sådant sätt att det går att undvika en kollision med marken), varvid piloten följde reglerna i förarinstruktionen och skjöt ut sig. När flygplanet passerat det turbulenta området återgick det dock till ett normalt flygläge och hade piloten suttit kvar så hade flygplanet enligt haverikommissionens rapport kunnat fortsätta flyga. Hela haverikommissionens rapport finns att läsa som PDF.
- 39184 (en 39A), 2005-06-01. Flygplanet gick i inverterad superstall som piloten inte lyckades häva. Mänskliga faktorn, inget tekniskt fel på flygplanet. SHK:s rapport som PDF.
- 39259 (en 39C), 2007-04-19. Ofrivillig aktivering av katapultstolen pga brister i ergonomin i kabinen. SHK:s rapport som PDF.
Och så nu det här haveriet med en 39D i Tjeckien härom veckan. Har inte kollat upp serienumret. För tidigt att avgöra orsaken ännu men vad jag hört så har man inte hittat några tekniska problem med flygplanet så det lutar åt mänskliga faktorn.
Utöver detta har vi även 39212 (en 39C) som buklandade 2009-08-06. Även här var det mänskliga faktorn som var orsaken. SHK:s rapport som PDF.
Jämför man med Viggen så ligger ju Gripen enormt bra till, av ca 330 byggda 37:or gick nästan 50 fpl bort i haverier under de ca 35 år systemet var i tjänst. Med Gripen har vi inte ens en tiondel av det efter 20 år (men då får man också ha i åtanke att vi flyger mindre nu). Lista på Viggen-haverier finns här: http://www.svfplhist.com/index.htm?s=37/37hav.htm
Det är svårare att jämföra internationellt och dessutom är haverier numera så sällsynta att enstaka händelser får mycket stora utslag i statistiken, men om man tittar på Rafale och Typhoon så är det jämförbara siffror där: 3-4 haverier vardera hittills, men hur det ser ut om man räknar per flygtimme orkar jag inte reda ut.
Re: JAS 39 Gripen
Nu verkar det ha inträffat ytterligare en incident/haveri med ett Gripenplan. Piloten ska ha fått problem vid landning, och ha skjutit ut sig. Skedde i Ungern.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/annu-e ... -i-ungern/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/annu-e ... -i-ungern/
Re: JAS 39 Gripen
http://index.hu/belfold/2015/06/10/keny ... ar_gripen/
För er med rostig ungerska.
https://translate.google.be/translate?s ... edit-text=
MVH
Hans
Re: JAS 39 Gripen
Tackar. Detta plan verkar inte vara lika skadat som det förra. För en lekman i alla fall.
Re: JAS 39 Gripen
Jag hittade för övrigt det här om att Vietnam möjligen skulle vara intresserade av Gripen! Samt även tittat på Eurofighter.
http://uk.reuters.com/article/2015/06/0 ... 4L20150605
Samtidigt så vill ingen tillverkare kommentera, så frågan är väl om det ligger något i det. Det skulle onekligen vara ett rätt ordentligt byte, speciellt som man väl precis ha köpt fler Su-30 från Ryssland.
Samtidigt så har det ju börjat säljas materiel från västländer till Vietnam, så det är ju kanske inte helt uteslutet.
EDIT: när jag tittar på uppgifter på Wikipedia om Vietnams väpnade styrkor så står Sverige som ett av de länder som är "foreign supplier". Vad kan det röra sig om?
http://uk.reuters.com/article/2015/06/0 ... 4L20150605
Samtidigt så vill ingen tillverkare kommentera, så frågan är väl om det ligger något i det. Det skulle onekligen vara ett rätt ordentligt byte, speciellt som man väl precis ha köpt fler Su-30 från Ryssland.
Samtidigt så har det ju börjat säljas materiel från västländer till Vietnam, så det är ju kanske inte helt uteslutet.
EDIT: när jag tittar på uppgifter på Wikipedia om Vietnams väpnade styrkor så står Sverige som ett av de länder som är "foreign supplier". Vad kan det röra sig om?
Re: JAS 39 Gripen
Enligt SIPRI finns inga krigsmaterielaffärer mellan Sverige och Vietnam - kan det röra sig om civilmilitär materiel som lastbilar, eller mindre båtar..?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: JAS 39 Gripen
Undrar vad de pysslar med i Ungern egentligen?
JAS till Vietnam ja det skulle vara coolt.
Sonderling
JAS till Vietnam ja det skulle vara coolt.
Sonderling
Re: JAS 39 Gripen
Nu nämns för övrigt Botswana som intresserat av Gripen (vilket det hade pratats om tidigare), tillsammans med Kenya och Namibia. Känns väl rätt tveksamt att något av dessa länder har ekonomi till att köpa Gripen, och speciellt Gripen E.
Iofs så har väl Saab sagt att man ska marknadsföra Gripen C ett tag till. Man skulle ju kunna tänka sig att leasing av Gripen skulle vara intressant för t ex Botswana.
http://www.defenseindustrydaily.com/sou ... rs-010956/
Ska man tro Wikpedia så beställde Namibia för inte så länge sedan åtta stycken F-7 i senaste version (de måste väl vara bland de sista beställarna), så att de redan nu skulle vilja beställa nya stridsflygplan är väl kanske inte jättetroligt.
Iofs så har väl Saab sagt att man ska marknadsföra Gripen C ett tag till. Man skulle ju kunna tänka sig att leasing av Gripen skulle vara intressant för t ex Botswana.
http://www.defenseindustrydaily.com/sou ... rs-010956/
Ska man tro Wikpedia så beställde Namibia för inte så länge sedan åtta stycken F-7 i senaste version (de måste väl vara bland de sista beställarna), så att de redan nu skulle vilja beställa nya stridsflygplan är väl kanske inte jättetroligt.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 16 gånger.
Re: JAS 39 Gripen
Jo, det kanske skulle kunna vara det.Sarvi skrev:Enligt SIPRI finns inga krigsmaterielaffärer mellan Sverige och Vietnam - kan det röra sig om civilmilitär materiel som lastbilar, eller mindre båtar..?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: JAS 39 Gripen
Ja det ligger väl i betraktarens ögon. Svenska HIAB kranar har beskrivits som krigsmateriel i en större kvällstidning. (USA köpte dessa och det var ju inte bra.)tryggve skrev:Jo, det kanske skulle kunna vara det.Sarvi skrev:Enligt SIPRI finns inga krigsmaterielaffärer mellan Sverige och Vietnam - kan det röra sig om civilmilitär materiel som lastbilar, eller mindre båtar..?
Sonderling