frodeh skrev:
..Nei, det gjør det nok ikke. Du har etter mine beregninger cirka fordoblet prisen der, eller tatt med bakkeutstyr, våpen og innføringstrening, som vel totalt og helt udramatisk ligger i det prisleiet du antyder. Det hører ikke med i denne tråden uansett.
Man kan ju notera utspelet från dåvarande försvarsministern i Finland för ca ett år sedan, när han antydde att prisskillnaden mellan Gripen E och F-35 inte var så stor att det i sig motiverade att välja Gripen.
Det svåra är ju, som alltid, att väga ett plan mot ett annat när det gäller kostnader eftersom man som utomstående knappast är tillräckligt insatt. Om mitt minne inte sviker mig så var väl affären med Schweiz värd 3,3 miljarder dollar för 22 plan. 150 miljoner dollar/plan. Affären med Brasilien är väl värd 5,4 miljarder dollar för 36 plan, vilket ju då landar på ungefär detsamma.
Men om det är en tillfällighet eller beror på annat är ju svårt för mig att avgöra. JK Nilsson sade ju att ökningen för Brasiliens del berodde på bland annat mer krav från kunden, vilket väl låter rimligt men utan detaljer ju är svårt att avgöra. Utan att veta detaljerna i de olika affärerna så blir det ju svårt att jämföra. Det beror ju helt enkelt på vad som ingår i kontraktet.
Men samtidigt så vet jag inte hur man beräknar kostnaderna för F-35 heller, och hur man gör en rättvis jämförelse på vad den "rena" kostnaden för planet är.
frodeh skrev:
Når det gjelder JAS-39 har jeg lurt på om det kunne bli noe av denne hangarskipsvarianten, men lurer på om det ville vært første gang at man faktisk laget en hangarskipsvariant av et konvensjonelt jagerfly? Jeg kjenner bare til det motsatte, dvs at hangarskipsbaserte jagerfly brukes "på land". F. eks F-4 ble brukt i USAF og F-18 i mange landbaserte sammenhenger, også i Europa. Det finnes sikkert også andre eksempler.
Jeg kjenner til JAS-flyenes til dels eksepsjonelle kortbaneegenskaper, men det er vel en helt annen sak å konstruere hangarskipsbaserte katapultavfyrte fly. Trodde jeg i alle fall.
I dagsläget så finns väl t ex Mig-29 och Tejas som exempel på flygplan som utvecklas i både land- och hangarfartygsbaserade versioner. I fallet Tejas så planerade man väl iofs från detta från början.
Tittar man historiskt så finns väl t ex Vampire.
Frågan är väl hur dyr Sea Gripen blir, med tanke på att det väl är tämligen troligt att Brasilien blir enda kunden. Det pratas ju ibland om Indien som en möjlig kund för den versionen, men där har man väl sedan länge planerat att ha Mig-29K och hangarfartygsversionen av Tejas på det nuvarande hangarfartyget, och även de som är under byggnad/planerade. Och även om Tejas-programmet skulle stoppas totalt så är väl frågan om det blir Gripen och inte fler Mig-29K istället.