JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 22 november 2014, 11:15

BOPE-RJ skrev:108 plan för ett land som är 20 ggr större än Sverige. Brasilien är ett rikt land bara det att de monetära resurserna är extremt ojämt fördelade. Det borde finnas möjlighet att prångla på flera. Men som boende i Brasilien pratade jag just svärfar. Enligt honom finns det inget skäl militärt men teknologiskt att få tillgång till kunnande.
Jsg tror dovk att vid en framtida utökad affär finns det säkert motköp på KC-390.
Förresten så åkte brasilianska 2 piloter i baksätet för första gången på F7. Innan jul skall de tydligen prova framsätet.
Håller med. Verkar handla mycket om teknologi.
Det finns väl inget större militärt skäl för Brasilien att skaffa atomubåt(ar) eller hålla sig med hangarfartyg heller... Man planerar väl två stycken för att ersätta det nuvarande hangarfartyget. Frågan är väl om det är så troligt, som jag förstår det så har man inte haft pengar att operera speciellt mycket med São Paulo, men vi får väl se.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av J.K Nilsson » 22 november 2014, 23:21

tryggve skrev: A-Darter?

http://en.wikipedia.org/wiki/A-Darter

Brasilien tillverkar ju för övrigt en antiradarrobot, det är inte aktuellt med motköp för svensk del?

EDIT: ah, det kanske är detta projekt som du menar?
http://www.defenceweb.co.za/index.php?o ... Itemid=116
Jo det är mycket spännande utveckling som sker i Brasilien men man tvingas till då man inte får USA.s välsignelse att köpa bättre amerikanska produkter. Jag var förvånad över att F-18E/F tog sig så långt i utvärderingen.

Vi gör nog bäst i att stödja utvecklingen inom ramen för integration på deras Gripar och inte köpa av dom.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av CvD » 8 februari 2015, 13:40

CvD skrev:
tryggve skrev:
Battler skrev: Argentina också intresserade.
Frågan är väl vad de ska betala med.... :-) Argentina har ju inte haft råd att köpa nya stridsflygplan på 20 år, att de skulle ha råd med Gripen E är väl ytterst tveksamt. Att britterna skulle gå med på att sälja Gripen med en enda brittisk komponent i till Argentina är väl också rätt tveksamt?

Fast det verkar från andra forum som om Argentinas intresse är betydligt mer långsiktigt. D v s att man planerar ett möjligt köp "i framtiden". Tills vidare får de nog hålla till godo med Mirage F1 eller Kfir.
Är faktiskt en artikel i War is boring om just Argentinas försök att få tag i stridsflygplan, däribland Gripen.
https://medium.com/war-is-boring/gripen ... 45d53575ba

/CvD
Nu verkar det som att Argentina vill köpa kinesiskt istället. Bör anses som en fjäder i hatten hos kineserna, frågan hur stort hot de kinesiska planen blir mot ev försäljning av Gripen till länder i Asien och fattigare områden i världen blir.
http://www.janes.com/article/48726/arge ... king-group
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 8 februari 2015, 13:42

Det har väl även rapporterats tidigare att Argentinska flygindustrin var intresserade av att licenstillverka JF-17, om jag minns rätt.
Å andra sidan, Pakistan sköt väl upp sitt köp av 36 J-10 p g a att de inte hade råd. Frågan är väl om Argentina har bättre med pengar. Men det verkar ju som om man vill ha upp handeln med Kina ordentligt (den argentinska presidenten gjorde väl en Twittergroda från besöket där), så då kanske man får bra villkor.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 13 februari 2015, 17:33

Nu är väl detta inte direkt relaterat till Gripen, men eftersom det involverar Saab så kanske det är relevant för tråden. SvD rapporterar att utvecklingskostnaderna för det skolflygplan som Saab och Boeing utvecklar tillsammans är så pass höga att det kommer att tynga Saabs resultat för 2015.
http://www.svd.se/naringsliv/saabs-nya- ... 323837.svd

Var inte huvudpoängen för Saab och Boeing att gå ihop och utveckla detta plan att kostnaderna för utveckling skulle bli väldigt låga?

Sedan är det ju nu två konkurrenter som också utvecklar nya flygplan, så frågan är väl hur detta kommer att gå för Saab/Boeing.
http://aviationweek.com/defense/northro ... -x-trainer

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av J.K Nilsson » 15 februari 2015, 22:24

tryggve skrev:Var inte huvudpoängen för Saab och Boeing att gå ihop och utveckla detta plan att kostnaderna för utveckling skulle bli väldigt låga?
Inga problem, FMV lägger några extra beställningar under året... Nä men allvarligt så verkar SAAB ha ganska skralt med beställningar som ska levereras under 2015 så att dessa ingenjörstjänster lär ju märkas på något sätt.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 23 februari 2015, 15:22

Nu kommer uppgiften att även LM har en ny design till T-X programmet, snarare än T-50. Stämmer det så ökar väl konkurrensen än mer.

http://www.airforcemag.com/DRArchive/Pa ... r-T-X.aspx
In addition to its agreement with Korean Aerospace to offer the T-50 trainer in the Air Force’s upcoming T-X competition, Lockheed Martin also has a new design in hand, said Rob Weis, executive VP and general manager of the company’s Skunkworks advanced projects division, at a Lockheed Martin media event in Arlington, Va. Wednesday. Weis said Skunkworks has been working on a T-X “since 2010,” and will offer it instead of the T-50 if the Air Force’s T-X requirements—due out to industry within weeks—match the new design better. The T-50 is the default offering if USAF’s broad requirements—a low-risk, low overall cost design that could be quickly delivered based on an existing, off-the-shelf aircraft—don’t change much, Weis said. Skunkworks is not just involved in aircraft design but has also been working on embedded simulation, a modernized cockpit, and other aspects of the training system it thinks the Air Force will want, he noted. He suggested either aircraft will feature a flat-panel cockpit display like that in the F-35, the better to help pilots transition to fifth generation aircraft. The company has not yet decided where in the US it would build the T-X—either version—if it wins the contest, he said.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 10 april 2015, 16:31

Åklagare i Brasilien har inlett en undersökning av Gripenaffären.

http://www.svd.se/naringsliv/aklagare-i ... 475469.svd
I slutet av oktober förra året skrev försvarsindustriföretaget Saab på det slutgiltiga avtalet om att sälja 36 Gripen-plan till Brasilien. Kontraktet är värt 40 miljarder kronor och innebar en stor framgång för Saab som därmed också inledde ett nära samarbete med den brasilianska flygindustrin.

Men summan verkade vara betydligt högre än de siffror som tidigare nämnts. I slutet av december 2013, när det första beskedet kom om att Brasilien ville köpa stridsflygplanet Gripen, talade Brasiliens flygvapenchef om att de nya planen skulle gå på 4,5 miljarder dollar. Tio månader senare, när kontraktet undertecknades, hade summan stigit till 5,4 miljarder dollar.

Nu har det kommit in en anmälan till den åklagarmyndighet i Brasilien som vem som helst kan vända sig till när de stött på något som kan vara ett misstänkt fall av mutor eller korruption. Anmälaren vill veta vad som ligger bakom prisskillnaden och åklagarna har inlett en undersökning.

Anmälan fick medial spridning efter att den brasilianska tidningen Folha de San Paulo skrev om den på torsdagen. Den har tidigare även nämnts på bloggar i Brasilien.

På Saab avfärdar man alla misstankar om att bolaget skulle ha gjort något olagligt.
Jag måste erkänna att jag själv undrade lite över den ökande kostnaden tidigare. Men detta kan ju vara ren rutin, det finns väl också en hel del motstånd i Brasilien mot denna affär vad jag har förstått. Det är väl rätt vanligt med mutor, Skanska var väl precis inblandande i en mutskandal, så det kanske inte är konstigt att det resulterar i misstänksamhet även i detta fall.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Varulv » 10 april 2015, 18:02

Prisstigning i enhver jagerflyhandel er et meget stort problem, budsjettsprekk er dessuten en ganske vanlig øving i norsk samferdselspolitikk og kommunepolitikk - 900 millioner dollar? Ingenting. Et stupetårn for byen Hamar i innsjøen Mjøsa var opprinnelig beregnet til å koste 1,5 millioner, i oktober 2014 etter to år var prislappen på 30 millioner - 2000 %. Det var "kuttet ned" til 23,5 millioner da entreprenøren måtte bekoste deler av regningen. Vi har dessuten nylig måtte sprenge ned en splitt ny bro verdt en liten formue bare fordi ingen hadde tatt seg bryet med å sjekke grunnforholdene for eventuell utenforstående påvirkning. Det nye flyet for Norge, F-35, vil få en regning (som er i vekst hele tiden...) på 67,9 milliarder kroner. - 8,5 milliarder dollar. Man hadde sett for seg en betydelig lavere utgiftspost - det er blitt 300 % høyere. For øyeblikket kostet hver F-35 1,1 milliarder kroner...

Og det er faktisk ikke en kultur for interngranskning og selvstendig evaluering av finansielle overstrekking og budsjettsprekk i Norge i kontrast til mange andre land. Selv om det i flere tilfeller har vist seg at det er skjellige grunnlag for nødvendighet av nærmere granskning, spesielt fordi det finnes en korrupsjonskultur som ignoreres av de fleste som var for naiv og for ignorant til å selv erkjenne muligheten for at økonomiske godser var høstet av enkeltpersoner eller selskaper. "Nigeria-saken" og flere ulike saker i de siste ti år har vist at det finnes en korrupsjonskultur som i lang tid har vært beskyttet av "la det skure"-mentaliteten innenfor styre og stell i Norge hvor man fram til dette århundret oppfattet seg svært lite utsatt for korrupsjon. Stort sett er det "bukken passer på sekken"-regelen som gjelder. Det åpner ikke bare for kvalitetsfall, men også for inkompetanse, politisk hestehandel i system og ekstrem motvilje mot offentliggjøring som reaksjon på avsløringer. I Brasil hvor korrupsjonen er langt mer synlig, har man derimot et sterkere og mer koordinert system på plass mot mistanke om korrupsjon og finansielle manipulering.

Dermed er det på sin plass at de føderale myndighetene skulle ta et nærmere kikk på detaljene i de økonomiske retningslinjer lagt ut i kontrakten, blant annet om prisstigningen kunne forsvares. Ved sist beregning er det på 758 million dollar, ikke 900 million om man tar utgangspunktet i dollar i et turbulent valutamarked. Ekstrautgifter og pålegg i forbindelse med utbedring av detaljer i forkanten av kontraktundertegnelsen er vanlig praksis som sett i alle tilfeller der kjøperen ville tilføye "standardvaren" innfødte/unike komponenter.

Det er lite trolig at denne granskningen vil ødelegge kjøpsavtalen, for det er kommet betydelig politisk prestisje som ikke er lite verdsatt i Latin-Amerika, med "felleserklæringen for demokrati og fred" undertegnet den 7. april 2015 mellom Argentina og Brasil. Brasil åpner for salg av 24 Gripen NG mot kjøp av 6 KC-390 transportfly.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 10 april 2015, 18:10

Samtidigt är det ju vanligt med mutor i Brasilien, t ex så avslöjades det väl nyligen en rätt stor härva där bland annat Skanska var inblandat. Så ur den synvinkeln är det väl inte konstigt att det finns misstankar och att det begärs en granskning.

Sedan lär väl det knappast kunna säljas några Gripen NG till Argentina så länge det finns brittiska komponenter kvar i planen. Även bortsett från problem med finansiering. Men jag håller väl med om att affären knappast stoppas på grund av granskningen. Om man däremot skulle hitta tveksamheter är det väl kanske en annan femma. Det saknas väl som sagt inte kritiker i Brasilien mot affären.

För övrigt så pratas det väl igen om att Argentina kikar på JF-17 som alternativ till nytt stridsflygplan. Plus att kineserna hellre vill sälja J-10 till dem. Men det är väl ämnet för en annan tråd. :-)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av J.K Nilsson » 20 april 2015, 20:52

tryggve skrev: Jag måste erkänna att jag själv undrade lite över den ökande kostnaden tidigare. Men detta kan ju vara ren rutin, det finns väl också en hel del motstånd i Brasilien mot denna affär vad jag har förstått. Det är väl rätt vanligt med mutor, Skanska var väl precis inblandande i en mutskandal, så det kanske inte är konstigt att det resulterar i misstänksamhet även i detta fall.
Nu har man ju skruvat rätt så rejält på kravbilden jämfört med vad som SAAB ställde upp och visade ifrån början. Det är inte heller avgjort i vilken utsträckning som Brasilien och Sverige kan kostnadsdela utveckling och anskaffning.

Med andra ord, priset är inte klart än.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 20 april 2015, 20:58

J.K Nilsson skrev: Nu har man ju skruvat rätt så rejält på kravbilden jämfört med vad som SAAB ställde upp och visade ifrån början. Det är inte heller avgjort i vilken utsträckning som Brasilien och Sverige kan kostnadsdela utveckling och anskaffning.

Med andra ord, priset är inte klart än.

J.K Nilsson
Intressant. Vad är det som man har ändrat i kravbilden egentligen? Eller är det inte offentlig information? Sedan kan jag gott tänka mig att det som du säger kan ske kostnadsändringar än så länge.
Vi får väl se var det landar på till slut.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av CvD » 20 april 2015, 21:20

Enligt SvD har Brasilien blivit mer intresserad av den hangarfartygsversion av Gripen SAAB föreslog för något års sedan.
http://www.pressreader.com/sweden/svens ... 8/TextView

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 20 april 2015, 21:57

Häftigt, men man undrar ju samtidigt hur sjutton de ska ha råd med allt. Men Saab klagar väl förstås inte.

De har väl också pratats om att Saab vädrar morgonluft i Indien igen, efter det att indierna (vad det verkar) för tillfället verkar ha skrotat planerna på att bygga Rafale i landet, och i stället vill köpa direkt från tillverkaren.

Det kan också få effekter för PAK-FA, antar jag, eftersom det av allt att döma börjar höjas röster i Indien att man knappast har råd med både sin version av PAK-FA och Rafale.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av CvD » 20 april 2015, 22:07

Och det är inte bara flottan och flyget som upprustas, utan armen får sin del av kakan.
http://dialogo-americas.com/en_GB/artic ... feature-04
http://dialogo-americas.com/en_GB/artic ... feature-04
Man kan undra vad dom ser som det stora hotet?

Ja, men intrycket jag fått av vapenaffärer med Indien så ändras saker och ting hela tiden.
Tejas skulle ju bli det lätta stridsflygplanet, och det projektet är visserligen svårt försenat men är samtidigt ett prestigeprojekt för Indien.
http://www.business-standard.com/articl ... 799_1.html

Skriv svar