JAS 39 Gripen
- _Andersson_
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 7 januari 2005, 13:43
- Ort: Hässleholm
JAS 39 Gripen
Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret
- _Andersson_
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 7 januari 2005, 13:43
- Ort: Hässleholm
Re: JAS 39 Gripen
Hur ser framtiden ut för gripen i försvaret??? kommer fler länder förfråga om köp av gripen???_Andersson_ skrev:Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret
Re: JAS 39 Gripen
Är det en fråga eller ett påstående?_Andersson_ skrev:Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret
Utveckla frågan lite mer och skriv vad du själv tycker och tror så får du säkert intressanta kommentarer av forumets flygkunniga.
MVH
Hans
edit - du förklarade själv, bra.
Har Gripen en framtid i försvaret? Ja, men antalet flygförband kommer nog att fortsätta minska. Nu är vi nere på den nivå när det börjar bli svårt att upprätthålla incidentberedskapen, så snart får väl politikerna bestämma att den inte behövs längre...
Om ekonomin tillåter så kommer Gripen att fortsätta att utvecklas, framförallt när det gäller förmågan att verka mot markmål. Laserstyrda vapen är på väg, antiradarrobotar ryktas det om osv. Med tiden kommer det att finnas en division 39C/D i beredskap för internationell tjänst, precis som armén har IAxx och marinen diverse fartygsförband.
Kommer fler länder att köpa Gripen? Förhoppningsvis Men det återstår ju att se. Det senaste är att Indien visat visst intresse, men även om de skulle vilja fullfölja så får vi väl se om det beviljas exporttillstånd dit.
Om ekonomin tillåter så kommer Gripen att fortsätta att utvecklas, framförallt när det gäller förmågan att verka mot markmål. Laserstyrda vapen är på väg, antiradarrobotar ryktas det om osv. Med tiden kommer det att finnas en division 39C/D i beredskap för internationell tjänst, precis som armén har IAxx och marinen diverse fartygsförband.
Kommer fler länder att köpa Gripen? Förhoppningsvis Men det återstår ju att se. Det senaste är att Indien visat visst intresse, men även om de skulle vilja fullfölja så får vi väl se om det beviljas exporttillstånd dit.
I dagsläget kan man ifrågasätta de 125 plan (enl. mina uppgifter) om de verkligen behövs. För incidentberedskap?? internationell tjänst???
Markmålsbekämpning har ju aldrig varit högt på listan. Bara för tre år sedan talade jag med flygkollegor och enl dom var det rent slöseri att inte använda JAS till nåt annat än luftstrid.
Ett framtida koncept (enl. mitt förmenande) vore att uppsätta förband (likt de som armén gjort sedan -94 och marinen) som kan delta i internationell tjänst med utvecklad förmåga till markmålsbekämpning.
Markmålsbekämpning har ju aldrig varit högt på listan. Bara för tre år sedan talade jag med flygkollegor och enl dom var det rent slöseri att inte använda JAS till nåt annat än luftstrid.
Ett framtida koncept (enl. mitt förmenande) vore att uppsätta förband (likt de som armén gjort sedan -94 och marinen) som kan delta i internationell tjänst med utvecklad förmåga till markmålsbekämpning.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Problemet är den skrattretande insatsförmågan som uppstår om ryktet från HKV stämmer - en flottilj till som skall bort. Jag har tidigare skrivit om rotationen hos den insatta divisionen, vilket kräver en till i beredskap. Dessa divisioner kommer då inte att kunna ta emot flygförare under grundläggande flygslagsutbildning - taktisk flygning och hantering av JAS 39. Går det som jag tror vart det lutar så blir det F7 som skall utbilda flygförare att flyga JAS 39 och F21 som producerar insatsförband.Bjernevik skrev:Har Gripen en framtid i försvaret? Ja, men antalet flygförband kommer nog att fortsätta minska. Nu är vi nere på den nivå när det börjar bli svårt att upprätthålla incidentberedskapen, så snart får väl politikerna bestämma att den inte behövs längre...
Om ekonomin tillåter så kommer Gripen att fortsätta att utvecklas, framförallt när det gäller förmågan att verka mot markmål. Laserstyrda vapen är på väg, antiradarrobotar ryktas det om osv. Med tiden kommer det att finnas en division 39C/D i beredskap för internationell tjänst, precis som armén har IAxx och marinen diverse fartygsförband.
Kommer fler länder att köpa Gripen? Förhoppningsvis Men det återstår ju att se. Det senaste är att Indien visat visst intresse, men även om de skulle vilja fullfölja så får vi väl se om det beviljas exporttillstånd dit.
Den attack beväpning som vi har i flygvapnet är föråldrad inte efterfrågad vid insats, gamla AGM-65A, sjömålsrobot och en bombkapsel utvecklad för att möta echelonger av sovjetiskt infanteri. Jaktam är också lite småfnissig, 100 st AMRAAM köptes in i väntan på meteor som också är under granskning. Irrb är AIM-9Li med förhoppning att den ersätts med IRIS-T men det kostar också pengar... Spaningskapaciteten är ju radarn... Ca 200 som den ny spaningskapsel heter får vi väll se i månen efter också. Det blir ingen utveckling av JAS 39-systemet den här FB perioden ialla fall.
Med tanke på att indien är så dåliga att underhålla flygplan så med fler system så är det högre sanolikhet att något fungerar.
Diskusioner om Gripen finns det gott om, sök.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.MD650 skrev:I dagsläget kan man ifrågasätta de 125 plan (enl. mina uppgifter) om de verkligen behövs. För incidentberedskap?? internationell tjänst???
Markmålsbekämpning har ju aldrig varit högt på listan. Bara för tre år sedan talade jag med flygkollegor och enl dom var det rent slöseri att inte använda JAS till nåt annat än luftstrid.
Ett framtida koncept (enl. mitt förmenande) vore att uppsätta förband (likt de som armén gjort sedan -94 och marinen) som kan delta i internationell tjänst med utvecklad förmåga till markmålsbekämpning.
Så länge vi är alliansfria måste vi ha kapacitet att anfalla markmål, historisk har det räckt med sjömålsrobotar. Skall man starta med full attacklast varje gång blir det inte många starter, därav surret om att använda maskinerna till jaktstrid.
J.K Nilsson
- _Andersson_
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 7 januari 2005, 13:43
- Ort: Hässleholm
kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!
ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!
Dennis
ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!
Dennis
Vad skall de flygtimmarna användas till?J.K Nilsson skrev: Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Du tänker på deflektorn, mynningsbroms och avlänkare för krutgaser till kanonen. konstruktionen är obegriplig och svetsarna håller dåligt p.g.a. konstruktionen inte tillåter normal åtkomlighet vid svetsning, såg att lasersvetsning skall provas om priset tillåter._Andersson_ skrev:kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!
ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!
Dennis
Allt som sitter på ett flygplan är flygsäkerhetsgodkänt, certifieringen och produktionen av sådana grejor är inte billigt.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Förbandsflygning i 35 år (minst) med krav på förare i världsklass.MD650 skrev:Vad skall de flygtimmarna användas till?J.K Nilsson skrev: Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
- _Andersson_
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 7 januari 2005, 13:43
- Ort: Hässleholm
Ok...jag förstår, men kan det verkligen bli sådana höga pruduktionskostnader på den?J.K Nilsson skrev:Du tänker på deflektorn, mynningsbroms och avlänkare för krutgaser till kanonen. konstruktionen är obegriplig och svetsarna håller dåligt p.g.a. konstruktionen inte tillåter normal åtkomlighet vid svetsning, såg att lasersvetsning skall provas om priset tillåter._Andersson_ skrev:kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!
ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!
Dennis
Allt som sitter på ett flygplan är flygsäkerhetsgodkänt, certifieringen och produktionen av sådana grejor är inte billigt.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
@ _Andersson_
Konstruktionen måste ta många timmar att tillverka, plåtveck i högervarv som ingen normalt funtad svetsare skulle få för sig att prova svetsa. 26 500 kronor låter ändå inte så mycket. Antikollisionsljuset på Jaktviggen har ett glas som kostar i runda slängar 50 000 kronor.
Det finns en tätningsbricka till hjälpkraftssystemet på Gripen som numer kostar kring 9 000 kronor och skall bytas var 50:e flygtimme.
J.K Nilsson
Konstruktionen måste ta många timmar att tillverka, plåtveck i högervarv som ingen normalt funtad svetsare skulle få för sig att prova svetsa. 26 500 kronor låter ändå inte så mycket. Antikollisionsljuset på Jaktviggen har ett glas som kostar i runda slängar 50 000 kronor.
Det finns en tätningsbricka till hjälpkraftssystemet på Gripen som numer kostar kring 9 000 kronor och skall bytas var 50:e flygtimme.
J.K Nilsson
Deras Mig-21:or ja, men om övriga flygplan är i så dåligt skick vete sjutton. De hade problem med att få reservdelar till de ryska planen p g av upplösningen av Sovjet, , men det är till stor del avhjälpt. De fick en hel del undermåliga reservdelar då.J.K Nilsson skrev:
Med tanke på att indien är så dåliga att underhålla flygplan så med fler system så är det högre sanolikhet att något fungerar.
J.K Nilsson
Deras nya SU-30MKI används mycket, efter vad jag har förstått. Och de ska väl i princip tillverka alla delar själva, vad det lider.
Och de brittiska och franska planen är väl i ganska gott skick… Nu har det kraschat några Mirage 2000, men det är väl första krascherna av den typen på 20 år…
Och titta på flottan av transportplan, och hur mycket de användes.
Mirageplanen användes ganska flitigt i Kagil-konflikten, med gott resultat.