A-10:an har en träffprocent på c:a 10% och den skall verka mot fordonDannyBoy2k skrev:GAU-8 sänker de flesta moderna pansarvagnar med max 6 skott. Bom.
som är konstruerade för att stå emot eldgivning mot vapen i kalibrar
överstigande 10cm kaliber försedda med modern ammunition.
A-10:an har 30mm kaliber och använder ammunition som i princip
handlar om en Panzergranate 40, fast mycket, mycket mindre.
Med 6 granater så är sannolikheten att ens träffa målet allt för liten.
Och att slå hål på en modern stridsvagn är inte särskillt sannolikt.
Mot sovjetiska 50-talskonstruktioner och med eldskurar på c:a 50 projektiler
fungerar det dock utmärkt, även om A-10 piloter i c:a 90% av fallen
verkar välja Maverick och i lejonparten av de återstående fallen väljer bomber.
987st stridsvagnar, 926st artilleripjäser (varav de flesta dragna), 501st pbv:er,DannyBoy2k skrev:Möjligt. Å andra sidan så hade Djävuls-korset 4500 förstörda fordon, i olika grader av bepansring, under gulfen.J.K Nilsson skrev:Strid mot motståndare med sovjetisk 70:talsteknik står högt på agendorna än, tydligen.
J.K Nilsson
Jämför det med 5 förlorade plan så vet jag var JAG vill sitta. Och inte är det i markfordonen.
1106st lastbilar, 249st ledningsfordon, 2st helikoptrar, 50st lvakan (varav de flesta dragna)
och 10st flygplan (på marken) är som det så vackert heter "bekräftade".
Inalles ett teoretiskt maximum på c:a 3800st fordon.
Historien har dock lärt oss att spakryckarnas "bekräftade" nedkämpningar av stridsfordon
bör delas med en faktor 10 eller 100 för att vara rättvisande.
Det verkar som om många av de mål som "nedkämpades" av A-10:or
redan hade slagits ut sedan tidigare.
Under hela gulfkriget så stod flygstridskrafterna för c:a 10% av utslagna stridsfordon.
När arméförbanden väl började rulla framåt, så slog de ut fler stridsfordon varje halvdygn
än vad stridsflyget förmådde på över en månad.