Thailand vill köpa Gripen.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Thailand vill köpa Gripen.

Inlägg av Ja77 » 8 oktober 2004, 17:22

...enligt tex tv, är det bara en tidningsanka eller är det allvar? Tänker vilka rubriker det blev när Pakistan skulle "köpa" Gripen.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 oktober 2004, 17:37

Om detta är sant blir det ju positiv stämning här! :D 8)

Men jag skulle inte tro för mycket, till slut blir det väl så att dom väljer ett annat plan. Om det nu inte bara är rykte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 oktober 2004, 18:02


Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 oktober 2004, 21:09

A Swedish government delegation would come to Thailand this month to discuss details of a barter trade deal that could swap Swedish fighters for Thai agriculture products, Air Chief Marshall Kongsak Wantana told reporters.
Det blir en j-a massa jasminris och Thai sweet-and-sour... :wink: Bra att något händer, så Gripen blir något mer än Gökungen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 8 oktober 2004, 23:13

Det jag vill veta är vart jag anmäler mig till utlandstjänst...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 8 oktober 2004, 23:19

J.K Nilsson skrev:Det jag vill veta är vart jag anmäler mig till utlandstjänst...

J.K Nilsson
isf är nog Thailand avsevärt behagligare än Pakistan?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 oktober 2004, 21:20

Dalmas skrev:
J.K Nilsson skrev:Det jag vill veta är vart jag anmäler mig till utlandstjänst...

J.K Nilsson
isf är nog Thailand avsevärt behagligare än Pakistan?
Jo, men att Pakistan skulle få köpa Gripen är nog ganska tveksamt. Även om pakistanier på ACIG tror det med jämna mellanrum... :wink:

Men Thailand. Tja, omöjligt är det nog inte, men priset låter väldigt lågt? :?
230 miljoner dollar är väl ändå ganska lite för 20 plan???

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 22 oktober 2004, 18:01

Nu nämns faktiskt Thailands intresse för Gripen även på http://www.gripen.com

Så lite mer trovärdigt är det kanske numera. Men jag vet inte.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 9 juni 2005, 17:46

Då man är snabba med att låsa trådar på det här forumet så citerar jag väl mig själv då;
Någon som har koll på vad det är för sorts Gripenkärror som erbjuds Thailand,
och som ska betalas med kyckling för 1.76 miljarder kronor? Rent spontant känns
600 miljoner Baht som nämns i artikeln (111 miljoner kronor enligt börsvärdet av
kronan och bahten den 8 juni) som "billigt".

http://www.bangkokpost.com/News/08Jun2005_news09.php

Äldre nyheter om Thailands intresse för Gripen:
http://www.f7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=27101
http://www.gripen.com/articles/5.2f729e ... fff37.html

Rör det sig om begagnade 39A/B som ju inte är NATO-kompatibla eller om nyare C/D?
Thailand söker ersättare till bland annat F-5 som är riktigt gammal och därför vore
även A-modellen ett jättekliv framåt. Men å andra sidan har de ju F-16 sedan tidigare,
så en viss NATO-anpassning kanske är att föredra vad gäller vapenbalkar etc.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 juni 2005, 22:14

Jag fick intrycket att det rörde sig om A/B kärror (i alla fall för det priset). Men det är endast en gissning från min sida. Det förefaller ju inte heller som man har kommit så långt i förhandlingar om inköp heller. J39A/B måste väl modifieras en del för att kunna tjänstgöra i tropikerna, och som du säger så är ju inte heller vapenbalkar o så internationaliserade.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 10 juni 2005, 15:40

Tror det bara är ett spel för att kunna pressa USA att sänka priset vid köp av F-16, alternativt få med de senaste robotarna/bomberna.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 10 juni 2005, 17:06

Ja77 skrev:Tror det bara är ett spel för att kunna pressa USA att sänka priset vid köp av F-16, alternativt få med de senaste robotarna/bomberna.
Det är från Sveriges sida man har erbjudit det vänskapliga priset av 110 miljoner kronor
per Gripen, och det ska inte ses som tiggande från thailändarnas sida. De sistnämnda har
förvisso uttryckligen sagt att de vill ha något billigt, men vad gäller USA så har de en tendens
att kunna använda sina egna skatteslantar för att mer eller mindre donera jaktflyg till vad
dem anser vara "allierade", Herr Rumsfeld har också nämnt dylikt åt detta håll då Thailand
är en av USA:s goda vänner i regionen.

Jag ser hellre att de väljer F-16 framför att de väljer Gripen om det kommer att kosta skatte-
betalarna något. Det känns som sagt som att det kommer att bli C/D, eller åtminstone A/B
som kommer att modifieras.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 10 juni 2005, 17:16

mustamato skrev:
Ja77 skrev: Det är från Sveriges sida man har erbjudit det vänskapliga priset av 110 miljoner kronor
per Gripen, och det ska inte ses som tiggande från thailändarnas sida. De sistnämnda har
förvisso uttryckligen sagt att de vill ha något billigt, men vad gäller USA så har de en tendens
att kunna använda sina egna skatteslantar för att mer eller mindre donera jaktflyg till vad
dem anser vara "allierade", Herr Rumsfeld har också nämnt dylikt åt detta håll då Thailand
är en av USA:s goda vänner i regionen.
USA löser väl ofta detta genom att erbjuda ett förmånligt lån, som används till köpet av krigsmateriel. Om det inte är direkt donation, men det är väl inte aktuellt i detta fall.

Nu tror jag att Thailand har tittat på begagnade F-16 tidigare, och inte köpt därför att planen skulle ha krävt så mycket modifieringar och service att det inte hade lönat sig att göra detta. NU vill väl gärna USA hålla igång produktionen av F-16 ett tag till, så nu kanske det är nya maskiner som erbjuds.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 juni 2005, 22:28

Jag börjar uppriktigt sagt tvivla på Gripens effektivitet, då det jag hört om den oftast inte är positiva saker (dålig vapenkapacitet, dålig räckvidd med full last osv) bl.a. här på skalman. Tyvärr, ska väl sägas. Om det är någon som kan säga på rak arm ungefär så vore det rätt bra. Visst vore det bra om Sverige hade flygplan i världsklass, men jag föredrar den beska sanningen, hur den än ser ut. Sen om sanningen vore att vi har flygplan i världsklass, tja, inte skulle det vara dåligt. Men men... :)

Det jag bygger det hela på förutom förut skrivda saker om planet är att såvitt jag vet inte ett ena land köpt planet, men det säger väl egentligen inte så mycket. Eller?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 10 juni 2005, 22:50

Vi har ett flygplan som är i världsklass att försvara Sverige med. Ca: 300 st behövdes.

J.K Nilsson

Skriv svar