Me 262
Me 262
Vilka nationer har använt Me 262 efter 2vk slut?
Tacksam för ytterligare info
Tacksam för ytterligare info
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
På rak arm kan jag nämna Tjeckoslovakien. Kolla här för mer info: http://www.stormbirds.com/
Re: Me 262
Tänkte väl att det skulle finnas en tråd om detta plan. Dags att fylla på...
Saxat ur WW2-quizen, vari frågan gällde en uppgift ur Svenskar i krig 1914-1945, nämligen om den enl. uppgift förste allierade piloten att möta en Messerschmitt Me 262 Schwalbe och överleva.
Saxat ur WW2-quizen, vari frågan gällde en uppgift ur Svenskar i krig 1914-1945, nämligen om den enl. uppgift förste allierade piloten att möta en Messerschmitt Me 262 Schwalbe och överleva.
Det står inte angivet något närmare datum än "augusti 1944". Däremot står det att uppgiften skulle ha förekommit i ett "brittiskt telegram". Är FLYG fortfarande källan?sveahk skrev:Gyllenhaal/Westerbergs bok är nog så intressant, men beskrivningen av Ulf Christiernssons möte i augusti (när?) med en Me 262 bygger nog en hel del på egenhändig fabrikerad utsago...källan som anges är tidningen FLYG från år 1947...
I vilket fall, i t.ex. den väldokumenterade "The Messerschmitt combat diary Me 262" av John Foreman och S.E.Harvey (1990), som för övrigt bl.a. bygger på förekommande RAF-dokument, finns ingen Christiernsson med...
Re: Me 262
Muligens ikke direkte relatert, men det er bygget noen replikaer i USA relativt nylig. Disse er laget etter originale tegninger, men med moderne motorer. Likevel, de må kunne kalles ME-262. Sivil bruk selvfølgelig.
http://www.stormbirds.com/project/index.html
http://www.stormbirds.com/project/index.html
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Me 262
Jag passar på att ställa min "just-nu fundering".
I dokumentärklipp förekommer såväl nos- som stjärthjulsförsedda 262:or, men de flesta böcker tar bara upp noshjulsplanen.
Såvitt jag förstått byggdes 1500 innan eldupphör, men bara omkring 300 nådde aktiva förband.
Av de cirka 300 som togs i bruk (alternativt av de 1500 som byggdes), hur många hade stjärthjul, tro?
I dokumentärklipp förekommer såväl nos- som stjärthjulsförsedda 262:or, men de flesta böcker tar bara upp noshjulsplanen.
Såvitt jag förstått byggdes 1500 innan eldupphör, men bara omkring 300 nådde aktiva förband.
Av de cirka 300 som togs i bruk (alternativt av de 1500 som byggdes), hur många hade stjärthjul, tro?
Re: Me 262
Så vidt jeg vet var halehjulene noe man brukte på prototypene i starten, mens produksjonseksemplarene hadde innfellbare landingsstell.
Om dette er riktig, så vil jeg foreslå at ingen av produksjonseksemplarene hadde halehjul.
Om dette er riktig, så vil jeg foreslå at ingen av produksjonseksemplarene hadde halehjul.
Re: Me 262
Problemet med sporrhjul var att flygplanet inte ville höja på rumpan vid start. Galland (tror jag) beskrev hur piloten fick stampa till på bromsen när man passerade en markering på startbanan. Risken med denna procedur var att planet stod på nosen om man bromsade en bråkdel av en sekund för länge. Detta var ju givetvis inte en hållbar lösning, därav noshjulet.
-
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Me 262
Tack.
Frågan kom sig av en snabbtrål på Youtube där två av fyra journalsnuttar med start- eller landningssekvens visade sporrhjulsvarianten.
Men, det kommer sig väl av ivern att filma nymodigheten.
Frågan kom sig av en snabbtrål på Youtube där två av fyra journalsnuttar med start- eller landningssekvens visade sporrhjulsvarianten.
Men, det kommer sig väl av ivern att filma nymodigheten.