Me 262

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Me 262

Inlägg av Schwalbe » 24 maj 2004, 18:29

Vilka nationer har använt Me 262 efter 2vk slut?
Tacksam för ytterligare info :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 maj 2004, 18:35

På rak arm kan jag nämna Tjeckoslovakien. Kolla här för mer info: http://www.stormbirds.com/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 maj 2004, 14:48

Räknas kopian Sukhoi 9* in?

Bild

MVH

Hans

* inte att förväxlas med Su 9 Fishpot

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Me 262

Inlägg av Hexmaster » 16 november 2009, 08:56

Tänkte väl att det skulle finnas en tråd om detta plan. :) Dags att fylla på...

Saxat ur WW2-quizen, vari frågan gällde en uppgift ur Svenskar i krig 1914-1945, nämligen om den enl. uppgift förste allierade piloten att möta en Messerschmitt Me 262 Schwalbe och överleva.
sveahk skrev:Gyllenhaal/Westerbergs bok är nog så intressant, men beskrivningen av Ulf Christiernssons möte i augusti (när?) med en Me 262 bygger nog en hel del på egenhändig fabrikerad utsago...källan som anges är tidningen FLYG från år 1947...
I vilket fall, i t.ex. den väldokumenterade "The Messerschmitt combat diary Me 262" av John Foreman och S.E.Harvey (1990), som för övrigt bl.a. bygger på förekommande RAF-dokument, finns ingen Christiernsson med...
Det står inte angivet något närmare datum än "augusti 1944". Däremot står det att uppgiften skulle ha förekommit i ett "brittiskt telegram". Är FLYG fortfarande källan?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Me 262

Inlägg av frodeh » 23 november 2009, 12:13

Muligens ikke direkte relatert, men det er bygget noen replikaer i USA relativt nylig. Disse er laget etter originale tegninger, men med moderne motorer. Likevel, de må kunne kalles ME-262. Sivil bruk selvfølgelig.

http://www.stormbirds.com/project/index.html


Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Me 262

Inlägg av Ola Häggström » 30 november 2009, 11:51

Jag passar på att ställa min "just-nu fundering".
I dokumentärklipp förekommer såväl nos- som stjärthjulsförsedda 262:or, men de flesta böcker tar bara upp noshjulsplanen.
Såvitt jag förstått byggdes 1500 innan eldupphör, men bara omkring 300 nådde aktiva förband.
Av de cirka 300 som togs i bruk (alternativt av de 1500 som byggdes), hur många hade stjärthjul, tro?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Me 262

Inlägg av frodeh » 30 november 2009, 15:26

Så vidt jeg vet var halehjulene noe man brukte på prototypene i starten, mens produksjonseksemplarene hadde innfellbare landingsstell.

Om dette er riktig, så vil jeg foreslå at ingen av produksjonseksemplarene hadde halehjul.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Me 262

Inlägg av Figaro » 30 november 2009, 16:29

Problemet med sporrhjul var att flygplanet inte ville höja på rumpan vid start. Galland (tror jag) beskrev hur piloten fick stampa till på bromsen när man passerade en markering på startbanan. Risken med denna procedur var att planet stod på nosen om man bromsade en bråkdel av en sekund för länge. Detta var ju givetvis inte en hållbar lösning, därav noshjulet.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Me 262

Inlägg av Ola Häggström » 1 december 2009, 11:55

Tack.
Frågan kom sig av en snabbtrål på Youtube där två av fyra journalsnuttar med start- eller landningssekvens visade sporrhjulsvarianten.
Men, det kommer sig väl av ivern att filma nymodigheten.

Skriv svar