Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack, nästa fråga kastar oss in i ett relativt okänt men väldigt effektivt flyganfall mot en hamn under VK 2. Vilket anfall tänker jag på och vad var väldigt speciellt med anfallet.
- Bilagor
-
- Flyganfall.jpg (12.7 KiB) Visad 616 gånger
-
- hamn.jpg (41.41 KiB) Visad 616 gånger
Kan det vara Bari 1943 ?
-
Ola Häggström
- Medlem
Att det hindrade amerikanerna från att använda senapsgas?
Ja det är Bari 43. Det speciella är att ett fartyg lastat med flera ton senapsgas träffades. Gasen läkte ut i bla vattnet där sjömän som räddades senare fick ssamma sympton som vid senapsgas. Även luften förde med sig en del gas vilket resulerade i samma symptom för civila på land. Det hela mörkades av de västallierade för att det inte skulle framstå som en förberedelse till kemattack och eventuellt provocera fram ett tyskt förstaslag med motsvarande substanser. Flyganfallet var utan hänsyn till de kemsika stridsmedlen en stor tysk framgång då hamnen stängdes flera månader vilket försvårade de allierade underhåll till trupperna i Italien. Jag tycker Spett ska ha frågan då han hittade anfallet jag var ute efter.
...hugade svarare bör kanske koncentrera sig runt en ''hurricane'' i Florida i september 1945 - ☺
Richmond flygbasen nära Miami var en blimp-nas som hade tre mycket stora hangarer byggda under kriget i Douglas gran.
När en tyfon närmade sig Florida fylldes hangarerna med luftskepp, flygplan och bilar eftersom hangarerna var orkansäkra.
Taken blåste av. Alla farkoster därinne började hoppa omkring, läcka bensin och göra gnistor. Sprinklersystemen var givetvis bortblåsta vid det laget.
Alla hangarerna brann upp
25 blimpar
313 militära flygplan, inklusive 61 torpedplan som kommit in dagen före.
153 civila skolflygplan.
150 personbilar
Allt eller nästan allt brann upp. Definitivt världshistoriens största flygkatastrof och ingen brydde sig.
ta frågan någon
När en tyfon närmade sig Florida fylldes hangarerna med luftskepp, flygplan och bilar eftersom hangarerna var orkansäkra.
Taken blåste av. Alla farkoster därinne började hoppa omkring, läcka bensin och göra gnistor. Sprinklersystemen var givetvis bortblåsta vid det laget.
Alla hangarerna brann upp
25 blimpar
313 militära flygplan, inklusive 61 torpedplan som kommit in dagen före.
153 civila skolflygplan.
150 personbilar
Allt eller nästan allt brann upp. Definitivt världshistoriens största flygkatastrof och ingen brydde sig.
ta frågan någon
Eftersom jag nog aldrig kan svara på en fråga i den här kategorin passar jag på nu när frågan är fri.
Vad är detta för flygplan?
Vad är detta för flygplan?
Blohm&Voss Bv 141 - världens första assymetriska flygplan. Och - inte större succé.....
Varjag
Varjag
Alldeles riktigt! Jag förknippar nog Blohm&Voss mest med varvsindustri i Hamburg, men det är inte genom vatten vi fortsätter med Varjag utan genom luften – Varsågod!varjag skrev:Blohm&Voss Bv 141 - världens första assymetriska flygplan. Och - inte större succé.....![]()
Varjag
Tack Amund - i luften, men på marken.....
Vad ser vi?, Varjag
En bild -
- kanske underlättar -
Varjag
Varjag
...byggdes i nära 500 exemplar. Stred både i Asien och Europa -
, Varjag
Flygplanet är ryskt.....insattes mot japanerna sommaren 1939, mot Polen i september - och mot Finland i november.
Samt - mot det tyska angreppet 1941.....
Som allting av samma 30-talsmodeller - mäktade inte de vanliga 700 hästkrafterna i nosen med att kånka på två mans besättning, kulsprutor - och bomber......och fpltypen led svåra förluster - innan den avfördes till 2:a & 3:e linjeuppgifter.
, Varjag
Samt - mot det tyska angreppet 1941.....
Som allting av samma 30-talsmodeller - mäktade inte de vanliga 700 hästkrafterna i nosen med att kånka på två mans besättning, kulsprutor - och bomber......och fpltypen led svåra förluster - innan den avfördes till 2:a & 3:e linjeuppgifter.
Så svårt?
Flygplanet är en Njeman R-10 (KhAI-5/PS-5), spanings/lätt bomb/(senare -sambandsfpl)
http://en.wikipedia.org/wiki/Kharkov_KhAI-5
Fick få rubriker i sovjetpressen p.g.a. klena prestanda, men - tyckte jag - en ganska lätt fråga
Frågan är fri, Varjag
Flygplanet är en Njeman R-10 (KhAI-5/PS-5), spanings/lätt bomb/(senare -sambandsfpl)
http://en.wikipedia.org/wiki/Kharkov_KhAI-5
Fick få rubriker i sovjetpressen p.g.a. klena prestanda, men - tyckte jag - en ganska lätt fråga
Frågan är fri, Varjag