Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygaren i en -
, Varjag
Trots den penibla ''filmsituationen'' med Webleyrevolver mot huvet - kom han undan......
, Varjag
Hardy Krüger - spelade huvudrollen i filmen om honom.......☺, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Japp Stellan - Hauptmann Franz Xaver Baron von Werra, den ende tyske fånge som lyckades fly från Kanada - och tagit sig hem till
Tyskland.
Väl värt filmen The One that Got Away med Krüger i huvudrollen.
Han blev nedskjuten den 5:e September 1940 och pannkakslandade sin Messerschmitt ''på ett fårbete'' i Kent -
http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_von_Werra
Din tur, Varjag
Tyskland.
Väl värt filmen The One that Got Away med Krüger i huvudrollen.
Han blev nedskjuten den 5:e September 1940 och pannkakslandade sin Messerschmitt ''på ett fårbete'' i Kent -
http://en.wikipedia.org/wiki/Franz_von_Werra
Din tur, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tackar. Här en framgångsrik pilot. Slutade som LtCol och Wing Commander. Vem?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Varjag flyger vidare!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En parentes: Han anslöt sig i januari 1943 till RAF som sergeant. Avsked juni 1945 som överstelöjtnant. En raketkarriär.
Tack Stellan
Förtjänar påminnas om ''Clo-clo'' litterära gärning - 1952 kom ''Le Grand Cirque'' (Den Stora Cirkusen) på svenska
- en mera teknisk och bredare skildring av luftstrider och flygare i olika flygvapen.
Den översattes aldrig till svenska vad jag minns - vi skolpojkar, lärde mycket engelska genom den boken - som MÅSTE läsas
efter Den Stora Cirkusen)
Jag beundrar än idag översättaren av Le Grand Cirque från franskan till svenska -
Förtjänar påminnas om ''Clo-clo'' litterära gärning - 1952 kom ''Le Grand Cirque'' (Den Stora Cirkusen) på svenska
Ett år eller så senare, följde Flames in the SkyInläggav varjag » tor mar 23, 2006 12:53 pm
Tack för dödsnotisen Figaro. 'Clo-clo' var den första (?) som publicerade på svenska om en
stridsflygares upplevelser under Vk2. Och min generation slukade varje rad - om Pierre
Clostermans upplevelser i Spitfires, Typhoons och Tempests. Det blev 'Biggles i Verkligheten'
och en definierande bok för oss.....Frid över hans minne -
En stor fransman och flygare - har gått ur tiden...Varjag
- en mera teknisk och bredare skildring av luftstrider och flygare i olika flygvapen.
Den översattes aldrig till svenska vad jag minns - vi skolpojkar, lärde mycket engelska genom den boken - som MÅSTE läsas
efter Den Stora Cirkusen)
Jag beundrar än idag översättaren av Le Grand Cirque från franskan till svenska -
VarjagUndrar ibland än - vem - översättaren från det franska orginalet - till svenska var? Denna hade gjort ett superbt jobb - och var verkligen förtjänt av mera än 'det vanliga översättararvodet'. Var översättaren kanske flygare själv? Varjag
OK nästa - med koppling till den f.g. författarskap;
En - - vars val av flygoverall skulle visa sig fatalt.......
Vem?, Varjag
En - - vars val av flygoverall skulle visa sig fatalt.......
Vem?, Varjag
Han var major, divisionschef och ledde bl.a. ''Clo-Clo'' Clostermann i ett uppdrag som skulle bli hans sista.....
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Helrätt Stellan -
http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Mouchotte
Före starten den ödesdigra dagen, berättade Pierre Clostermann - att Mouchotte bar en vit flygoverall, ovanligt och kommenterades
av piloterna.
Hans svarade: Man vet aldrig, jag vill vara snyggt klädd när jag lämnar in....
Profetiska ord -
Din tur, Varjag
Före starten den ödesdigra dagen, berättade Pierre Clostermann - att Mouchotte bar en vit flygoverall, ovanligt och kommenterades
av piloterna.
Hans svarade: Man vet aldrig, jag vill vara snyggt klädd när jag lämnar in....
Profetiska ord -
Din tur, Varjag