Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
...nu hade du tur att jag satt vid datorn.... 
??? Den tredje X-motorn i frågan - var den italienska Isotta-Fraschini Zeta. Ett 24-cylindrigt äktenskap av två stycken IF Delta. Som i likhet med de två andra, lämnade mycket övrigt att önska vad gällde tillförlitlighet.
Flygplanet - är en Caproni-Vizzola F.6Z.
Då vår Figaro redan svarat rätt på de första två - tillhör frågan honom! Go ahead Figaro.....
Varjag
Flygplanet - är en Caproni-Vizzola F.6Z.
Då vår Figaro redan svarat rätt på de första två - tillhör frågan honom! Go ahead Figaro.....
Varjag
Så den var italiensk? Då var inte Övre volta en så dålig gissning ändå... 
Vad har La-5, Ki-100 och Avro Lancaster gemensamt, förutom att de alla deltog i andra världskriget?
Vad har La-5, Ki-100 och Avro Lancaster gemensamt, förutom att de alla deltog i andra världskriget?
Alla tre har sporrställ, alla tre har trebladig propeller, men du tänker säkert på något annat.Figaro skrev:Så den var italiensk? Då var inte Övre volta en så dålig gissning ändå...
Helt rätt... jag tänker på något annatNimrod-S skrev:Alla tre har sporrställ, alla tre har trebladig propeller, men du tänker säkert på något annat.Figaro skrev:Så den var italiensk? Då var inte Övre volta en så dålig gissning ändå...
Snabbkonverterade till fungerande motorFigaro skrev:Så den var italiensk? Då var inte Övre volta en så dålig gissning ändå...
- Herman Hedning
- Medlem
Alla tre fick Stjärnmotorer i brist på radmotorer..Figaro skrev:Så den var italiensk? Då var inte Övre volta en så dålig gissning ändå...
- Herman Hedning
- Medlem
Var tog Figaro vägen???
In't vet jag - men både du och spett - har ju rätt. Delvis. Men spett mera. La-5 fick Shvetsovmotor, inte på brist av radmotorer, utan för att stjärnmotorn var starkare och gav bättre prestanda. Samma gäller Ki-100, vars radmotor funkade dåligt - och dom ersatte den med stjärnmotor - som gav oväntat goda resultat.Herman Hedning skrev:Var tog Figaro vägen???
Vad gäller den hopplösa Manchesterbombaren med Vulture-motorer, så fick den ju fyra Merlins - och blev Lancaster.
Inte p.g.a. brist på radmotorer - utan för att Vulture-motorn helt enkelt inte funkade som den skulle.
Inte - stjärnmotorer! Bara c:a 300 Lancaster Mk II - byggdes med Bristols slidventilmotorer - dom var inge bra.
Långsammare och förbrukade, som sagts - bensin & olja i ungefär samma kvantiteter
Så vi väntar på Figaro's Uppenbarelse.
Men jag tror att spett har vunnit frågan......Varjag
- Herman Hedning
- Medlem
Som jag uppfattade det så var det brist på radmotorer men spett får gärna ta en fråga så att inte quizen står still!varjag skrev:In't vet jag - men både du och spett - har ju rätt. Delvis. Men spett mera. La-5 fick Shvetsovmotor, inte på brist av radmotorer, utan för att stjärnmotorn var starkare och gav bättre prestanda. Samma gäller Ki-100, vars radmotor funkade dåligt - och dom ersatte den med stjärnmotor - som gav oväntat goda resultat.Herman Hedning skrev:Var tog Figaro vägen???
Vad gäller den hopplösa Manchesterbombaren med Vulture-motorer, så fick den ju fyra Merlins - och blev Lancaster.
Inte p.g.a. brist på radmotorer - utan för att Vulture-motorn helt enkelt inte funkade som den skulle.
Inte - stjärnmotorer! Bara c:a 300 Lancaster Mk II - byggdes med Bristols slidventilmotorer - dom var inge bra.
Långsammare och förbrukade, som sagts - bensin & olja i ungefär samma kvantiteter![]()
Så vi väntar på Figaro's Uppenbarelse.
Men jag tror att spett har vunnit frågan......Varjag
Tror mig förstått att spett har lite knorviga arbetstider och kan inte alltid stå till tjänst för att hålla tempot högt....
Men i väntan på honom - en interimsfråga på den inslagna vägen - En ovanlig motor - provas i något.
Viken motor och vilket flygplan?, Varjag
Men i väntan på honom - en interimsfråga på den inslagna vägen - En ovanlig motor - provas i något.
Viken motor och vilket flygplan?, Varjag
Den här flygplanstypen blev en mycket vanlig ''provbänk'' för en hel rad olika flygmotorer.
Om man identifierar flygplanstypen - blir resten ganska lätt -
, Varjag
Om man identifierar flygplanstypen - blir resten ganska lätt -
- peter bjurman
- Medlem
Fairey Battle med Fairey P 24 motor
Mvh Peter
Mvh Peter
Tipsbilden - är mycket riktigt en Fairey Battle med en 16-cylindrig H-motor - P24.peter bjurman skrev:Fairey Battle med Fairey P 24 motor![]()
Mvh Peter
Så nu har vi rätt flygplanstyp - men inte den ursprungliga frågans motor......som var en - ?
Varjag
- peter bjurman
- Medlem
Napier Dagger?