Jag arbetar just på ett modellbyggeprojekt, ett jetflygplan, som enligt instruktionerna ska ha innandömet av jetmotorutblåset rödmålat.
Mina funderingar är i första hand om det verkligen finns en färg som tål de extrema temperaturer som den skulle utsättas för i ett jetmotorutblås och hur det egentligen skulle se ut.
Det rör sig om en jetmotor av typen Jumo 004, den som satt i Me 262.
Jag har en del referensbilder på telefonen, men mitt största frågetecken rör just den röda färgen...hur den skulle ha klarat sig mot de extrema temperaturer som uppstår när luft och jetbränsle kombineras och färdas ut ur motorn.
All hjälp uppskattas.
HGS
Jetmotorutblås
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29516
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Jetmotorutblås
Inte tusan målade de insidan på en motor. Ge mig en enda anledning till varför?
https://www.google.com/search?q=Jumo+00 ... s-wiz-serp
Ibland ser man isärskurna motorer för att utbilda med färgade delar för att åskådliggöra de olika delarna.
MVH
Hans
https://www.google.com/search?q=Jumo+00 ... s-wiz-serp
Ibland ser man isärskurna motorer för att utbilda med färgade delar för att åskådliggöra de olika delarna.
MVH
Hans
-
- C Skalman
- Inlägg: 14230
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Jetmotorutblås
Jag kan tänka mig att det röda skall efterlikna en motor igång.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11381
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Jetmotorutblås
Det enda röda jag hittat i eller på en Jumo-motor är det här skyddet…
Taget från Me 262 bibeln av Smith/Creek…
Skickat från min handy
Hans K
Taget från Me 262 bibeln av Smith/Creek…
Skickat från min handy
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Jetmotorutblås
Tack Hans K,
precis det skyddet håller jag på att efterlikna i liten skala (ca 8 mm i diameter...). Tack för originalbilden, den ska jag lägga till i referensbiblioteket.
Det ska bli en tjeckoslovakisk Avia S-92, efterkrigsvarianten, och enligt instruktionerna så ska både främre delen av insidan av luftintaget och insidan av utblåset målas rött. Att framkonen som driver turbinbladen har säkert med säkerhet att göra (är den rödmålad så syns den och då sugs man inte in i motorn), men där bak?
Vilken färg står som sagt emot de extrema temperaturer som uppstår när en jetmotor är igång?
Jag tror mer på att det, precis som de referensbilder jag har på telefonen visar, var blekt metallrent.
HGS
precis det skyddet håller jag på att efterlikna i liten skala (ca 8 mm i diameter...). Tack för originalbilden, den ska jag lägga till i referensbiblioteket.
Det ska bli en tjeckoslovakisk Avia S-92, efterkrigsvarianten, och enligt instruktionerna så ska både främre delen av insidan av luftintaget och insidan av utblåset målas rött. Att framkonen som driver turbinbladen har säkert med säkerhet att göra (är den rödmålad så syns den och då sugs man inte in i motorn), men där bak?
Vilken färg står som sagt emot de extrema temperaturer som uppstår när en jetmotor är igång?
Jag tror mer på att det, precis som de referensbilder jag har på telefonen visar, var blekt metallrent.
HGS
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29516
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Jetmotorutblås
Om vi tar 262'an och S 92'an i Kbely:
viewtopic.php?f=75&t=41705&hilit=Kbely
Inget rött.
Men:
viewtopic.php?f=75&t=41705&hilit=Kbely&start=30#p637209
Jag tror också på något skydd även fram som tas av innan motorerna startas.
MVH
Hans
viewtopic.php?f=75&t=41705&hilit=Kbely
Inget rött.
Men:
viewtopic.php?f=75&t=41705&hilit=Kbely&start=30#p637209
Jag tror också på något skydd även fram som tas av innan motorerna startas.
MVH
Hans