Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 28 maj 2022, 21:03

Grönis skrev:
28 maj 2022, 19:49
Samtidigt som Sverige köper in propellerplanet för grundläggande flygutbildning så arbetar ju SAAB gemensamt med Boeing om ett skolflygplan till USA. Var det helt uteslutet att införskaffa detta till Sverige. Förstår principen som man valt fullt ut, men idag med kraftigt ökade anslag kan man ju tänka sig annan sekundär användning (typ lätt attack) för ett avancerat flygplan. På så sikt hade kanske pang för pengar varit bättre.. Men som sagt, beslutet togs i en annan tid..
Citerar mig själv från tidigare i denna tråd:
Bjernevik skrev:
24 maj 2020, 11:44
Markus Holst skrev:
22 maj 2020, 22:21
Varför väljer man propellerplan?
Man vill ha ett grundläggande skolflygplan som är billigast tänkbara att driva.

På sätt och vis är det en tillbakagång till det äldre systemet där Sk 61 användes för flygutbildning ("hur flyger man") medan Sk 60 användes för taktisk utbildning ("hur strider man med flygplan") för att avslutas med typinflygning ("hur flyger och strider man med fpl 35, 37, 39 osv").

I det nygamla systemet så kommer det nya propellerplanet att användas för flygutbildning och kanske början av den taktiska utbildningen, medan 39D kommer att användas för taktisk utbildning och typinflygning. Eftersom dagens stridsflygplan är så enkla att flyga finns det inget behov längre av ett enklare jetskolflygplan mellan grundläggande utbildning och typinflygning.

Den intressanta frågan är vad som ska ersätta 39D på sikt. Blir det en 39F eller något helt annat?
Bjernevik skrev:
27 maj 2020, 19:45
sonderling skrev:
27 maj 2020, 15:14
Markus Holst skrev:
22 maj 2020, 22:21
Tydligen har i år besluta tagits att införskaffa ett nytt skolplan till flygvapnet. Tydligen blir det ett - propellerplan!

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... lflygplan/

Varför väljer man propellerplan?
Intressant, det står inte vad det är för typ, kan det vara Texan 2 eller motsvarande?
Sen trodde jag vi hade ett jet skolflygplan på gång som vi tog fram tillsammans med USA. Har tyvärr glömt vad det hette nu? Det såg ut som en mindre version av F-18?

Sonderling
Det är en upphandling som är ute, så vilket flygplan det blir beror på vem som vinner upphandlingen och vad de erbjuder.

T-7 Redhawk skulle kunna vara en framtida ersättare till 39D i dess kommande roll som utbildningsplattform i den taktiska utbildningen. T-7 är dock inget flygplan som man genomför grundläggande utbildning i, inte ens i USAF.
"Lätt attack" är en död häst. Bäst pang för pengarna får vi genom en kostnadseffektiv pilotutbildning så att dessa nya piloter kan bemanna riktiga stridsflygplan.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Grönis » 29 maj 2022, 00:01

Jo och att bara hålla en annan flygplanstyp av den kalibern flygande måste vara väldigt dyrt. Det jag var inne på var om det hade övervägts och om det skulle finnas någon annan funktion för ett sånt flygplan som gjort att man hade tagit ett annat beslut idag.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 29 maj 2022, 12:45

Grönis skrev:
29 maj 2022, 00:01
Det jag var inne på var om det hade övervägts och om det skulle finnas någon annan funktion för ett sånt flygplan som gjort att man hade tagit ett annat beslut idag.
Ingenting har egentligen ändrats sedan beslutet togs. Om något så var det det vårt beslut en gång i tiden att genomföra även grundläggande flygutbildning på Sk 60 som var en anomali.

Ett avancerat skolflygplan idag är något helt annat än bara ett flygplan med dubbelkommando. Det kommer i princip att vara en flygande simulator, vilket skapar möjligheter att på dessa genomföra sådan utbildning som förr gjordes med stridsflygplan. Det är där den stora besparingen kommer, att man inte behöver avsätta flygtimmar med stridsflygplan för sådan utbildning.

Samtidigt så är detta något helt annat än att ha balkar mm för skarp ammunition, så den överlappning mellan lätt attack (vilket i sig är en död häst idag) och utbildning (fpl med dubbelkommando) som fanns en gång i tiden finns inte längre.

Just nu kommer 39D att användas som avancerat skolflygplan som en interimslösning. Dess ersättare kan mycket väl bli T-7, eftersom T-7 är den typen av avancerat skolflygplan. Det är inte ett skolflygplan för att lära folk grunderna i flygning i.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Sarvi » 29 maj 2022, 15:43

Bjernevik skrev:
29 maj 2022, 12:45
Ingenting har egentligen ändrats sedan beslutet togs. Om något så var det det vårt beslut en gång i tiden att genomföra även grundläggande flygutbildning på Sk 60 som var en anomali.
Man skulle i och för sig kunna tänka sig att det förestående svenska (och finländska) inträdet i NATO skulle kunna påverka utformningen av flygförarutbildningen? Även om flygvapnet är väl NATO-anpassat kan jag tänka mig att ett fullvärdigt medlemskap öppnar möjligheter (eller ställer krav?) som inte tidigare varit aktuella.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 29 maj 2022, 16:15

Sarvi skrev:
29 maj 2022, 15:43
Man skulle i och för sig kunna tänka sig att det förestående svenska (och finländska) inträdet i NATO skulle kunna påverka utformningen av flygförarutbildningen? Även om flygvapnet är väl NATO-anpassat kan jag tänka mig att ett fullvärdigt medlemskap öppnar möjligheter (eller ställer krav?) som inte tidigare varit aktuella.
Vi skickar redan piloter på grundutbildning utomlands för hkp (och snart även tp). Det är inte Natomedlemskapet som påverkar detta, anpassningen mot Natometoder mm har skett sedan 90-talet.

Det enda som skulle kunna påverkar är väl om vi skulle bli en del av kärnvapenförmågan, dvs att amerikanska B-61 bomber skulle förvaras i Sverige för att kunna bäras av svenska flygplan. Men det håller jag för synnerligen osannolikt.

Men även så, inget av detta påverkar behovet av flygplan både för grundläggande och avancerad utbildning.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet

Inlägg av Grönis » 2 oktober 2023, 23:02

Vad händer egentligen med SK 60 just nu. Har inte läst ngt om att man tagit avsked av dem helt vid ngn cermoni eller liknande. Finns det fortfarande tänkta anvädningsområden för vissa individer? Man gjorde väl en ordentlig uppgradering och renovering för inte så många år sedan. Tänker Väder, målflyg, spaning etc.?

Skriv svar