Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 16 oktober 2021, 12:59
Jajamensan - en Junkers EF 61 eller 061; två exemplar bygggda , bägge havererade, projektet nedlagt >>>>>>
Hans hittar säkert en lättare fråga !
Varjag
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 16 oktober 2021, 13:26
Tackar, enklare vet jag inte men en udda grej. Vad?
MVH
Hans
-
Bilagor
-
- grej.jpg (46.76 KiB) Visad 255 gånger
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 17 oktober 2021, 12:35
Detta dracks nog ombord.
MVH
Hans
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 18 oktober 2021, 01:44
När Hans ställer flyg & rymdfrågor - kan man alltid misstänka något franskt >>>>>>>
Ytterligare försvårat av att ''uddagrejen'' bara byggdes i ett enda exemplar som vad jag fattat inte ens hade ett namn >>>> (som jag känner till...)
En fransk flygingenjör vid namn Pierre Mercie - onstruerade manicken och den byggdes av SNCASE 1945.
Flygegenskaperna betraktades som ''godtagbara'' men - tidigt 1946 havererade den vid landning och - reparerades aldrig igen......
Varjag
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 18 oktober 2021, 07:50
From 1934, the engineer Pierre Renoux was entrusted the autogyro studies at the Lioré et Olivier company who had recently acquired the license for the Cierva C30 autogyro. He was inspired by both this 800 kg two-seater and the SE100, a twin-engine fighter, to develop the SE700, a wooden autogyro designed by Pierre Etienne Mercier.
Building of the first prototype began in 1942 in the new prototype workshop on the ground floor of Le Protégé building in Marignane. Flight tests began in 1943. For the Marignane site, these were the first steps in the field of rotary wings. However, the aircraft was damaged several times, especially in January 1946 while carrying out a test to raise the landing gear in flight.
The SE700's career was also seriously hampered by engine cooling problems. Its engine was finally approved in January 1947 when the French Armaments Ministry ordered the halt of all studies and work undertaken.
Only the second prototype (SE700A) with a more powerful engine (Béarn 6D-07 developing 330 hp) was spared in order to complete the engine transmission endurance tests. This decision was accompanied by a threat of contract termination. Two accidents occurring at milestones in the following months were to seal the fate of the SE700. The contract was terminated.
The SE700A would never fly again. SNCASE realised at that point that the autogyro had been made obsolete by the helicopter and launched the design and construction of the SE 3101 and SE 3000 prototypes, heralding the development of the future Alouette.
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCASE_SE-700
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 18 oktober 2021, 11:23
Varjagen högg först men 53'an hade hela svaret. Vi får säga först till kvarn. 53'an, vi uppskattar dina berättelser runt frågan.
https://en.wikipedia.org/wiki/SNCASE
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/snias_se700.php
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 18 oktober 2021, 12:15
Utan varjagens insats hade jag fortfarande varit vilse som en...lärjunge. Men nu måste jag ta cykeln ut för en sväng i blåsten. Man får hoppas att när jag kommer hem så har jag en idé för en fråga värdig berömmet...
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 19 oktober 2021, 12:14
Cykelrundan var helt okej (och ) men det med frågan...
Det blev alltså en identifikationsövning:
??
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 19 oktober 2021, 14:31
HAL bakom?
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 19 oktober 2021, 20:12
Hindustan Aeronautics Limited? Nej. konstrukterat och byggt i ett europeiskt land.
-
Der Löwe
- Medlem
- Inlägg: 2589
- Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04
Inlägg
av Der Löwe » 19 oktober 2021, 21:42
Jastreb?
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 20 oktober 2021, 09:36
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-21_Jastreb ? Nej. flög för första gången flera år tidigare.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 20 oktober 2021, 11:17
Gnat?
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 20 oktober 2021, 11:44
Folland Gnat, ja.
GN-105 och GN-106 flög 600 timmar och restaurerades senare. GN-105 var på utställning i Finlands flygmuseum i Vanda men skrotades år 2016 (antagligen p.g.a. att det finns ett avsevärt bättre exemplar i
Flygvapenmuseet i Tikkakoski. GN-106 står ute på Villmanstrands flygplats.
Hans har frågan!
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 28383
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 20 oktober 2021, 14:07
Tackar, borde ha tagit den tidigare.
Hursomhelst vad har vi här?
MVH
Hans
-
Bilagor
-
- plan.jpg (109.17 KiB) Visad 167 gånger