Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4774
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 31 jul 2021 09:22

blå.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 31 jul 2021 15:50

Maskinen är en Caudron Simoun. Första bilden visar väl planet och platsen för Antoine de Saint Exupery's krasch i den libyska öknen, 30 december 1935.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4774
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 31 jul 2021 16:42


sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 01 aug 2021 16:11

Tack för det...

Nästa...
IMG_2848.jpeg

...en kuf, en speciell gubbe, inte själv pilot, nej, han var välkänd inom ett annat område - men helt flyggalen var han!

Så, vem var han?

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 02 aug 2021 21:35

Han flög med von Porat och Rodéhn, var vän med Cederström och Hasse Z, flög också i en Zeppelin, högst besviken, en farkost som han tyckte "är flygdon för sjuklingar och fruntimmer."

Hans K

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 04 aug 2021 13:25

Han som älskade att flyga...
IMG_2850.jpeg
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 05 aug 2021 16:48

Ingen som kände igen den flygentusiasten? Döderhultarn!

Här i ett sympatiskt häfte utgivet av Östergötlands Flyghistoriska Sällskap...
IMG_2851.jpeg

Frågan är därmed fri.

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5605
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 21 aug 2021 18:51

Dristar mig till att gå in på ett ämne som inte är någon specialitet.

Svenska militära flygfält byggdes oftast med start- och landningsbanor i flera olika riktningar. Så uppkom t ex bankrysset där infanteriet efter lyckad bekämpning av luftlandsättning brukade ställa upp sig för genomgång.
Vägbaserna hade däremot bara en start- och landningsbana och i en riktning.

Varför?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5605
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 22 aug 2021 09:23

Byggandet av klassiska militära flygfält/flottiljer slutade väl då beredskapen upphörde 1945.
En av anledningarna till att korsande banor inte längre behövdes var kanske "SAABs fullträff med två bommar".

varjag
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 47806
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 22 aug 2021 10:45

''SAAB's Fullträff med två bommar''- är det enda jag vet ngnting om........SAAB J 21 och den följande J 21R

J 21 med ''messerschmittmotor'' hade oändliga kylproblem på marken sommartid - J 21R med reamotor spillde mycken tid
på ombyggnaden - när den kom i tjänst var den redan föråldrad >>>>> var det 60 stycken som byggdes ???

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 9983
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 aug 2021 10:49

Jag har lärt mig någon gång att plan med sporrhjul är mera vindkänsliga varför man behövde fler startbanor så alltid någon låg i rätt riktning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5605
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 22 aug 2021 11:41

Markus har nog ganska mycket rätt även om varjag också kastar ljus över frågan. En svensk flygare vid Tullinge förklarade en gång för mig varför det fanns ett bankryss och precis som Markus säger så var vindkänsligheten mindre med ett noshjul som då hade två axlar i marken och att man kunde ha det berodde förstås på att motorn inte längre satt i flygplanets nos.
Med ett hjul i aktern så balanserade flygplanet bara på en axel vid start och landning. Förmodligen en nackdel vid sidvind.

Markus startar nästa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 9983
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 aug 2021 12:25

Då anknyter jag till ett mig kärt ett ämne. Ni får gissa hur. En av de första taxiflygningarna i Sverige stod Enoch Thulin för 1914. Resan gick från Göteborg till Köpenhamn eller möjligen omvänt. Kunden får er alla att tänka på mig. Vem var han och varför reste han?

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9917
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 22 aug 2021 14:02

BlixenBrandauer.jpg
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 9983
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 aug 2021 16:22

I den mån det alls var ett seriöst svar så innehåller det faktiskt ett uns av sanning.