Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 31 juli 2021, 10:22

blå.png
blå.png (594.76 KiB) Visad 622 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 31 juli 2021, 16:50

Maskinen är en Caudron Simoun. Första bilden visar väl planet och platsen för Antoine de Saint Exupery's krasch i den libyska öknen, 30 december 1935.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 31 juli 2021, 17:42


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 1 augusti 2021, 17:11

Tack för det...

Nästa...
IMG_2848.jpeg

...en kuf, en speciell gubbe, inte själv pilot, nej, han var välkänd inom ett annat område - men helt flyggalen var han!

Så, vem var han?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 2 augusti 2021, 22:35

Han flög med von Porat och Rodéhn, var vän med Cederström och Hasse Z, flög också i en Zeppelin, högst besviken, en farkost som han tyckte "är flygdon för sjuklingar och fruntimmer."

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 4 augusti 2021, 14:25

Han som älskade att flyga...
IMG_2850.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 5 augusti 2021, 17:48

Ingen som kände igen den flygentusiasten? Döderhultarn!

Här i ett sympatiskt häfte utgivet av Östergötlands Flyghistoriska Sällskap...
IMG_2851.jpeg

Frågan är därmed fri.

Hans K

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 21 augusti 2021, 19:51

Dristar mig till att gå in på ett ämne som inte är någon specialitet.

Svenska militära flygfält byggdes oftast med start- och landningsbanor i flera olika riktningar. Så uppkom t ex bankrysset där infanteriet efter lyckad bekämpning av luftlandsättning brukade ställa upp sig för genomgång.
Vägbaserna hade däremot bara en start- och landningsbana och i en riktning.

Varför?
Bilagor
Delvis bebyggd Tullinge.JPG
Delvis bebyggd Tullinge.JPG (54.78 KiB) Visad 502 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 22 augusti 2021, 10:23

Byggandet av klassiska militära flygfält/flottiljer slutade väl då beredskapen upphörde 1945.
En av anledningarna till att korsande banor inte längre behövdes var kanske "SAABs fullträff med två bommar".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 22 augusti 2021, 11:45

''SAAB's Fullträff med två bommar''- är det enda jag vet ngnting om........SAAB J 21 och den följande J 21R

J 21 med ''messerschmittmotor'' hade oändliga kylproblem på marken sommartid - J 21R med reamotor spillde mycken tid
på ombyggnaden - när den kom i tjänst var den redan föråldrad >>>>> var det 60 stycken som byggdes ???

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2021, 11:49

Jag har lärt mig någon gång att plan med sporrhjul är mera vindkänsliga varför man behövde fler startbanor så alltid någon låg i rätt riktning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Lasse O » 22 augusti 2021, 12:41

Markus har nog ganska mycket rätt även om varjag också kastar ljus över frågan. En svensk flygare vid Tullinge förklarade en gång för mig varför det fanns ett bankryss och precis som Markus säger så var vindkänsligheten mindre med ett noshjul som då hade två axlar i marken och att man kunde ha det berodde förstås på att motorn inte längre satt i flygplanets nos.
Med ett hjul i aktern så balanserade flygplanet bara på en axel vid start och landning. Förmodligen en nackdel vid sidvind.

Markus startar nästa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2021, 13:25

Då anknyter jag till ett mig kärt ett ämne. Ni får gissa hur. En av de första taxiflygningarna i Sverige stod Enoch Thulin för 1914. Resan gick från Göteborg till Köpenhamn eller möjligen omvänt. Kunden får er alla att tänka på mig. Vem var han och varför reste han?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 22 augusti 2021, 15:02

BlixenBrandauer.jpg
BlixenBrandauer.jpg (83.79 KiB) Visad 494 gånger
Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2021, 17:22

I den mån det alls var ett seriöst svar så innehåller det faktiskt ett uns av sanning.

Skriv svar