- blå.png (594.76 KiB) Visad 624 gånger
Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Medlem
- Inlägg: 5638
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Maskinen är en Caudron Simoun. Första bilden visar väl planet och platsen för Antoine de Saint Exupery's krasch i den libyska öknen, 30 december 1935.
Hans K
Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 5638
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack för det...
Nästa...
...en kuf, en speciell gubbe, inte själv pilot, nej, han var välkänd inom ett annat område - men helt flyggalen var han!
Så, vem var han?
Hans K
Nästa...
...en kuf, en speciell gubbe, inte själv pilot, nej, han var välkänd inom ett annat område - men helt flyggalen var han!
Så, vem var han?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Han flög med von Porat och Rodéhn, var vän med Cederström och Hasse Z, flög också i en Zeppelin, högst besviken, en farkost som han tyckte "är flygdon för sjuklingar och fruntimmer."
Hans K
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Han som älskade att flyga...
Hans K
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11128
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Ingen som kände igen den flygentusiasten? Döderhultarn!
Här i ett sympatiskt häfte utgivet av Östergötlands Flyghistoriska Sällskap...
Frågan är därmed fri.
Hans K
Här i ett sympatiskt häfte utgivet av Östergötlands Flyghistoriska Sällskap...
Frågan är därmed fri.
Hans K
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Dristar mig till att gå in på ett ämne som inte är någon specialitet.
Svenska militära flygfält byggdes oftast med start- och landningsbanor i flera olika riktningar. Så uppkom t ex bankrysset där infanteriet efter lyckad bekämpning av luftlandsättning brukade ställa upp sig för genomgång.
Vägbaserna hade däremot bara en start- och landningsbana och i en riktning.
Varför?
Svenska militära flygfält byggdes oftast med start- och landningsbanor i flera olika riktningar. Så uppkom t ex bankrysset där infanteriet efter lyckad bekämpning av luftlandsättning brukade ställa upp sig för genomgång.
Vägbaserna hade däremot bara en start- och landningsbana och i en riktning.
Varför?
- Bilagor
-
- Delvis bebyggd Tullinge.JPG (54.78 KiB) Visad 504 gånger
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Byggandet av klassiska militära flygfält/flottiljer slutade väl då beredskapen upphörde 1945.
En av anledningarna till att korsande banor inte längre behövdes var kanske "SAABs fullträff med två bommar".
En av anledningarna till att korsande banor inte längre behövdes var kanske "SAABs fullträff med två bommar".
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
''SAAB's Fullträff med två bommar''- är det enda jag vet ngnting om........SAAB J 21 och den följande J 21R
J 21 med ''messerschmittmotor'' hade oändliga kylproblem på marken sommartid - J 21R med reamotor spillde mycken tid
på ombyggnaden - när den kom i tjänst var den redan föråldrad >>>>> var det 60 stycken som byggdes ???
J 21 med ''messerschmittmotor'' hade oändliga kylproblem på marken sommartid - J 21R med reamotor spillde mycken tid
på ombyggnaden - när den kom i tjänst var den redan föråldrad >>>>> var det 60 stycken som byggdes ???
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13609
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Jag har lärt mig någon gång att plan med sporrhjul är mera vindkänsliga varför man behövde fler startbanor så alltid någon låg i rätt riktning.
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Markus har nog ganska mycket rätt även om varjag också kastar ljus över frågan. En svensk flygare vid Tullinge förklarade en gång för mig varför det fanns ett bankryss och precis som Markus säger så var vindkänsligheten mindre med ett noshjul som då hade två axlar i marken och att man kunde ha det berodde förstås på att motorn inte längre satt i flygplanets nos.
Med ett hjul i aktern så balanserade flygplanet bara på en axel vid start och landning. Förmodligen en nackdel vid sidvind.
Markus startar nästa.
Med ett hjul i aktern så balanserade flygplanet bara på en axel vid start och landning. Förmodligen en nackdel vid sidvind.
Markus startar nästa.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13609
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Då anknyter jag till ett mig kärt ett ämne. Ni får gissa hur. En av de första taxiflygningarna i Sverige stod Enoch Thulin för 1914. Resan gick från Göteborg till Köpenhamn eller möjligen omvänt. Kunden får er alla att tänka på mig. Vem var han och varför reste han?
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13609
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
I den mån det alls var ett seriöst svar så innehåller det faktiskt ett uns av sanning.