Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 16 juni 2021, 12:33

Jag vägrar svara, det är ju bolsjeviker bakom.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 17 juni 2021, 09:51

Det får man ju göra - men bara om man har svarat på minst tolv frågor inom de fyra senaste veckor!

Jag måste anta att ett flertal skalmaniter vägrade - av någon anledning, känd eller okänd - att svara. Jag vill inte ta mig friheten att ge er min åsikt om sådana skalmaniter :roll:

chkalov.jpg

Den som kollar vad Wikipedia berättar oss om Pearson Field får veta bl.a. följande:
1937
Soviet aviator Valery Chkalov lands at the end of the first non-stop transpolar flight.
1975
Chkalov monument dedicated
Over 18–20 June 1937 the crew of pilot Valery Chkalov, co-pilot Georgy Baydukov and navigator A. Belyakov made a non-stop flight from Moscow to Portland, United States, in bad weather. At the 60-hour point they passed Seattle, and after two more hours they passed the Portland lighthouse on the Columbia River and headed deeper into US territory. Over the city of Eugene they found they were short of fuel and turned back for the army airbase at Fort Vancouver Barracks at Vancouver, landing at Pearson Airfield. The 9,130-kilometre trip took 63 hours and 25 minutes. In 1975, an obelisk was erected on the airfield to commemorate this event.

Bild


Bild

Soviet Flyers at White House. Washington D.C June 28. The three Soviet Flyers who conquered the North Pole route between the U.S.S.R. and the United States are shown leaving the White House today after being received by President Roosevelt. In the photograph, left to right: Georgiy Baidukov, co-pilot; Valeri Chkalov, pilot; Soviet ambassador; Alexander Beliakov, navigator.


Bild


Valery Chkalov

Tupolev ANT-25

Беспосадочный перелёт Москва — Северный полюс — Ванкувер


Bild


Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 17 juni 2021, 11:25

Ett alldeles utmärkt svar av vår Femtiotrea !

Bortsett från de bålda flygarnas partiböcker - var deras flygning, från Moskva till Pearson Field, över Nordpolen en storartad bedrift >

Lite synd bara, att amerikanerna tvekade i 38 år - innan de invigde monumentet till deras flygning >>>>>> :?

Femtiotrean äger frågan !, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 17 juni 2021, 16:36

En man, en flygplan, ett flygplats och en utförd flygbedrift.
störrebild.jpg
mindrebild.png
mindrebild.png (403.71 KiB) Visad 180 gånger


Och en gravsten i Paris:
imontmartre.jpg
imontmartre.jpg (80.42 KiB) Visad 180 gånger

Vad var bedriften och vem var 21-åringen som dog fyra år senare när han försökte överträffa den?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 18 juni 2021, 10:14

Segelflygplan är inte min starka sida. Har åkt en gång. Men OK, någon fransman har gjort en bedrift. Varmt klädd. Berg i trakterna. Gissar höjdrekord för segelflygplan.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 juni 2021, 16:35

Segelflygplan, absolument! Ett rekord, oui certainement, men inte ett höjdrekord. Ett rekord som står fortfarande.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 18 juni 2021, 17:03

Flugit över alperna?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 juni 2021, 19:55

Det hade man gjort redan i början av 1930-talet och jag är ganska säker på att man har gjort det mille fois sedan dess.
litefilateli.png
litefilateli.png (416.12 KiB) Visad 147 gånger
Vi befinner oss i början av 1950-talet oh utnyttjar mistralvinden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 18 juni 2021, 20:19

Skjuter från höften. Mistral, Frankrike-Algeriet?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 19 juni 2021, 06:52

Flyget var inte den högsta eller den snabbaste med ett segelflygplan. Flyget var inte av typ från A till B.

Piloten flyttade några år senare til Argentina där han gjorde taxi- och jordbruksflygningar för en totaltid över 33 000 h!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 19 juni 2021, 11:58

Jag hittar ingen termik idag och eftersom det redan börjar gå upp emot 30 grader orkar jag inte toktråla.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 19 juni 2021, 17:39

Jag tror inte att man behöver toktråla, but whatever...

Om piloten inte flög högre än någon annan, då kanske flög han längre? Och då blir frågan om han flög kilometer eller timmar, så att säga.
6 h 21 sur le terrain de Saint-Rémy-les Alpilles, à l’aube du 2 avril 1952. Le planeur Air-100 n° 12, F-CADC décolle au treuil dans le petit matin. À bord du monoplace de 18 mètres d’envergure, un ouvrier agricole trentenaire (il est né le 18 juin 1921).
« Contrairement à ce qui a été dit, je n’ai jamais eu de préparation spéciale ».
Le tracteur, le vélo, la condition physique, c’était du quotidien. Pour tenter le record, ce qu’il ne souhaitait pas, mais surtout répondre à la sollicitation des copains,
« il fallait seulement deux éléments, le mistral et en avoir quelque part. Oui, vous pouvez le dire ! »
À la descente du planeur, sans aide, il a marché, a pris une douche. Et s’il ne voulait pas répondre aux journalistes venus de Paris, c’était pour ne pas avouer devant son moniteur qu’il avait envie de dormir.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 20 juni 2021, 17:43

Charles Atger (18 June 1921 – 15 March 2020) was a French pilot. He has held the World Record for longest glider flight time since 1952/.../From 2 to 4 April 1952, Atger flew 56 hours and 15 minutes over the Alpilles, breaking the world record/.../Bertrand Dauvin attempted to break this record in 1956, but crashed after flying for 26 hours. After this, the Fédération Aéronautique Internationale banned attempting to break the record, due to the danger of the flight/.../

After the French government prevented him from flying due to hearing problems, Atger moved to Argentina, despite not knowing Spanish. Here, he worked as an agricultural pilot, amassing 33,600 total hours of flight time, another record. On 20 February 1993, he returned to France and retired in his native village of Gréoux-les-Bains. Charles Atger died on 15 March 2020 at the age of 98.
Harcelé par ses amis pilotes, Charles Atger fait une première tentative sur un appareil spécialement agencé à Saint-Auban, l’habitacle n’offrant pas suffisamment de place pour les jambes du grand gaillard. Alors qu’il aurait pu voler un peu plus longtemps, Charles Atger arrête sa première tentative après 27 heures de vol.
«Ça ne servait à rien de voler une heure de plus, il n’y avait plus de vent et le record d’alors avoisinait les 50 heures !»
Au petit matin du 2 avril 1952, lors du décrochage, une forte tempête, qui entraîne la fermeture de tous les aéroports, se lève. Il ne croise donc aucun avion sauf la deuxième nuit, le «courrier» qui passe coûte que coûte, celui-là même qui l’amènera à Paris. Il est malade, pris de vomissements, mais continue.
«Les hallucinations, les syncopes évoquées alors par les journalistes, rien n’était vrai »La vérité, c’est qu’il était atteint par le sommeil. Avec son préparateur, Louis Brun, ils avaient visé les 60 heures. Prétextant des crampes d’estomac, il atterrit 56 heures 15 minutes après avoir décollé et entre dans la légende de l’aviation.
The Arsenal Air 100 is a French single seat competition sailplane produced in the 1940s. It sold in small numbers but set several records, still holding the world absolute solo glider endurance record of 56 h 15 m.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_en ... ord#Glider


Frågan är fri!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 21 juni 2021, 12:55

Tack för informationen 53'an.

Vad har vi här?

MVH

Hans
Bilagor
pangpang.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 21 juni 2021, 13:05

88 mm,s ''Dobbelflak''

?, Varjag

Skriv svar