Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 16 januari 2021, 09:38

varjag skrev:
15 januari 2021, 22:25
Har aldrig varit där - men med Caravelle och Ju 52 i blickfältet…...Brussels - Royal Museum of the Army Airport

?, Varjag
Absolut varjag! Inte vid Airport utan mitt i Brüssel. Med Sabenas vackra Caravelle som stort blickfång. Ett fantastiskt museum - man får bara glömma hur museet kom till en gång i tiden, med Kongo-Leopold vid rodret :cry: ...

Frågan är din!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 16 januari 2021, 11:00

Jepp det är värt en resa till Belgien.

https://www.klm-mra.be/D7t/en

Inte bara flyg, de har t.o.m. släpat dit en (mindre) båt.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 16 januari 2021, 11:04

Tack Hans och Hans ! Vad farao skall jag hitta på nu :roll:
en tuff jagare .jpg
en tuff jagare .jpg (44.59 KiB) Visad 338 gånger
Vad hette den och varför - blev den mindre tuff ?

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Stighult » 17 januari 2021, 22:33

Någon prototyp med Napier sabre 24 cylindriga, kanske Hawker Typhoon?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 17 januari 2021, 23:14

Stighult skrev:
17 januari 2021, 22:33
Någon prototyp med Napier sabre 24 cylindriga, kanske Hawker Typhoon?
Inte Napier Sabre - utan en annan råstark 24-cylindrig motor, tyvärr opålitlig >>>>>>
sidovy .jpg
Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 januari 2021, 07:50

In 1934 Air Ministry Specification P.4/34 was issued which called for a light bomber that could also be deployed in a close-support role as a dive-bomber.
Bild
Fairey, Gloster and Hawker attempted to fulfil this need and competition was tight to attain the highest performance possible. As the aircraft required only a modest bomb load and with performance being paramount, the Hawker design team chose to focus its efforts on developing an aircraft similar in size to their Hurricane fighter.

The Hurricane was then in an advanced design stage and there would be economies of scale if some assemblies were common to both aircraft. This resulted in the Henley, as it was to become known, sharing identical outer wing panel and tailplane jigs with the Hurricane. Both were equipped with the Rolls-Royce Merlin engine as it offered the best power-weight ratio as well as a minimal frontal area. The Henley's cantilever fabric-covered monoplane wing was mid-set, a retractable tail wheel landing gear was selected and accommodation provided for a pilot and observer/air gunner, which differed from the Hurricane's single-seat cockpit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Henley

The Hawker Henley testbed (K5115) was the first aircraft to fly with a Vulture engine. The large scoop under the aircraft accommodated the coolant radiator and oil cooler.
Bild
The Hawker Henley light-bomber prototype (K5115) was converted with a Vulture engine to serve as a testbed. A ventral scoop was added to the aircraft’s bomb bay that housed the radiator and oil cooler. The cowling was modified for the Vulture with its four rows of exhaust stacks, and a scoop for the carburetor was added just forward of the cockpit.
Serious issues with the Vulture engine were not discovered until it was too late. The engines proved to be unreliable and prone to failure.
The engine suffered from an abbreviated development period because Rolls-Royce suspended Vulture development in 1940 during the Battle of Britain in order to concentrate on the Merlin, which powered the RAF's two main fighters, the Hawker Hurricane and Supermarine Spitfire, and as a consequence the reliability of the Vulture when it entered service was very poor. Apart from delivering significantly less than the designed power, the Vulture suffered from frequent failures of the connecting rod big end bearings, which was found to be caused by a breakdown in lubrication, and also from heat dissipation problems.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 18 januari 2021, 10:26

Och - Femtiotrean ställer nästa fråga !

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 januari 2021, 11:01

Då gör jag det lätt för mig och frågar:
utanpilot.jpg
utanpilot.jpg (95.32 KiB) Visad 286 gånger
Vilket flygplan? Vilket lands flygvapen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 18 januari 2021, 11:31

Måste vara en T 33 men kamouflaget har jag aldrig sett. Får dra en trål senare.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 18 januari 2021, 18:49

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 19 januari 2021, 11:41

Gillar din ledtråd men jag har nog inte läst det albumet. Men google är min vän: Fuerza Aérea Boliviana. Finns ju några att välja mellan: https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... _operators

Min salige far har flugit den.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 19 januari 2021, 13:07

Bilderna var inga ledtrådar! Kvissarna skulle bli...pretty damn boring pretty quick om det blir bara fråga wham bam svar eller fråga ledtråd thank you ma'am svar
The Lockheed T-33 Shooting Star (or T-Bird) is a subsonic American jet trainer. It was produced by Lockheed and made its first flight in 1948/.../ The two-place T-33 jet was designed for training pilots already qualified to fly propeller-driven aircraft.
Some T-33s retained two machine guns for gunnery training, and in some countries, the T-33 was even used in combat: the Cuban Air Force used them during the Bay of Pigs Invasion, scoring several kills. The RT-33A version, reconnaissance aircraft produced primarily for use by foreign countries, had a camera installed in the nose and additional equipment in the rear cockpit. T-33s continued to fly as currency trainers, drone towing, combat and tactical simulation training, "hack" aircraft, electronic countermeasures, and warfare training and test platforms right into the 1980s.
The T-33 has served with over 30 nations/.../In the late 1990s, 18 T-33 Mk-III and T-33 SF-SC from the Bolivian Air Force went to Canada to be modernized at Kelowna Flightcraft. New avionics were installed, and detailed inspection and renewal of the fuselage and wings were performed. Most of the aircraft returned in early 2001 and remained operational until the type was officially retired on 31 July 2017.

Bild
Le T-33 « T-Bird » fut utilisé par l'Armée de l'Air française à partir du 18 juillet 1951, par l'École de Chasse Christian Martell basée à Meknès au Maroc. Le 6 mars 1961, l'école d'aviation de chasse, en provenance de Meknès, s'installa avec ses T-33 sur la base de Tours, qui devint la base aérienne 705. Le 19 novembre 1981, l'école de chasse était entièrement équipée d'Alpha Jet E et abandonna définitivement les T-33. En tout, 203 T-33A et 6 RT-33 servirent dans l’Armée de l’Air française3, et 3 327 élèves furent formés à ses commandes en quelque 478 110 heures de vol.

Hans har frågan!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 19 januari 2021, 13:43

Tack 53'an och framförallt för den extra informationen.

Var är vi?

MVH

Hans
Bilagor
var.jpg
var.jpg (20.12 KiB) Visad 254 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 20 januari 2021, 09:31

Det är inte i Florida.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 20 januari 2021, 19:23

Inte heller New Mexico.

Då måste det vara Kalifornien.

Bild

Skriv svar