Lågsniffande JAS

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av Markus Holst » 25 november 2020, 19:49

Flyttad till flyghistoria

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av Bjernevik » 25 november 2020, 20:04

millgard skrev:
25 november 2020, 07:29
adlercreutz skrev:
24 november 2020, 20:40
Hur är det med attackflyg och undvikande av radar? Då flyger man väl också lågt men i en annan bana och förstås med ett annat syfte?
Idag använder man smartare vapen och/eller gärna belysning från marken eller rotekamrat. Dvs man åker inte in och skjuter med automatkanon där man kan vänta kvalificerat LV.
Att flyga lågt för att fördröja upptäckt från fiendens radar har ingenting att göra med om man ska använda akan eller inte. Lågflygning är fortfarande en relevant taktik just för att radarekvationen är som den är.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av millgard » 25 november 2020, 21:42

Bjernevik skrev:
25 november 2020, 20:04
millgard skrev:
25 november 2020, 07:29
adlercreutz skrev:
24 november 2020, 20:40
Hur är det med attackflyg och undvikande av radar? Då flyger man väl också lågt men i en annan bana och förstås med ett annat syfte?
Idag använder man smartare vapen och/eller gärna belysning från marken eller rotekamrat. Dvs man åker inte in och skjuter med automatkanon där man kan vänta kvalificerat LV.
Att flyga lågt för att fördröja upptäckt från fiendens radar har ingenting att göra med om man ska använda akan eller inte. Lågflygning är fortfarande en relevant taktik just för att radarekvationen är som den är.
Absolut sant!

Tänkte mer på att attackflyg jobbar annorlunda idag än på 1940-talet... :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av sonderling » 26 november 2020, 07:47

När jag bodde i Alvesta och jobbade utanför Vislanda i Småland så kom en lågsniffande Hercules i trädtopps höjd. Det var ett rytande muller utan dess like. Först kunde man inte placera vad det var och plötsligt ett bröl över våra huvuden.

I lumpen blev vi en gång överflugna av en viggen. Också den i trädtopps höjd man kunde se varenda detalj undertill.

Mäktigt!

När jag bodde i USA på 90-talet fanns en flygbas nära och då såg man mycket lågsniffare. Men rekordet var att befinna sig på en bergskam och se en B1-B flyga nere i dalgången. Första gången jag tittat ner på ett plan. 8O

Förresten så blev frun på sin hemtjänst runda, nyligen uppskrämd av en Osprey som kom flygande förbi på låg höjd och då menar jag V-22 och inte fågeln. Detta var hemma i Oxd och det har tydligen vart en samövning i Sverige. Jag är sur att jag missade den. :(

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 november 2020, 13:58

Jag var med om skiftet mellan JAS 39 Gripen och AJS 37 Viggen under lumpen och stod på första parkett när de 11 sista AJS 37 startade för en allra sista övningsflygning.

10 av dem landade ett i taget och vi undrade var sjutton den 11:e och sista tog vägen någonstans.

Plötsligt kommer den och flyger rätt över oss på kanske 30 meters höjd! Jag trodde jag skulle skita på mig och flög nog baklänges ca en halvmeter.

Efter den flygningen var Såtenäs helt och hållet utrustat med JAS plus några SK 60 för den dagliga väderflygningen samt grundutbildningen av piloterna.

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Lågsniffande JAS

Inlägg av erep » 27 november 2020, 16:18

Från denna sida kan man läsa om finsk taktik under andra världskriget.
http://www.virtualpilots.fi/hist/

Captain H. Wind's lectures on Fighter Tactics finns både på originalspråk finska och engelska http://www.virtualpilots.fi/en/hist/WW2 ... cture.html

Hans "Hasse" Wind var visserligen svenskspråkig men finska Flygvapnet var finskspråkigt. Personligen stör det mig att kalla finska Flygvapnet Ilmavoimat, då det har ett svenskt namn som är Flygvapnet. För att inte blanda det med svenska Flygvapnet finns det en enkel metod. Man skriver ordet "finska" framför.

Där finns även en artikel som inte är översatt som heter Päivähävittäjätaktiikka (= Dagsjakttaktik). Den kan lämpligen läsas med hjälp av översättare.
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... iikka.html

Rätt intressant att författaren Torsti Tallgren redan då skriver:

"Hävittäjän tehtävä kuljettaa huomattava määrä konetuliaseita (kk ja tykki).
Ohjaajan tehtävä ampua vihollinen alas."

(=Ett jaktplans uppgift är att bära en ansenlig mängd automatvapen (kulspruta och akan).
Pilotens uppgift är att skjuta ner fienden)

Han skrev alltså om planet som en lavett för vapnen, vilket man ofta ser skrivet om dagens mera kvalificerade plan.


Eftersom där finns handskrtivet:
Partio (två plan) betyder rote.
Parvi är en fyrgrupp.
Lentue är 8-12 plan och motsvarar alltså en svensk flygdivision.

------

PS. Taktiken med att ha bete lågt med jakt högt genomfördes med en fyrgrupp, Två plan (en rote) flög som bete lågt och en roteflög högt, enligt de beskrivningar jag läst i böcker på finska.

Skriv svar