Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 7 juli 2020, 23:38

Bild


Några FW 152 blev väl rosa på undersidan för att inte bli nedskjutna av luftvärnet runt tyska flygplatser mot krigsslutet,

Förutom en gul eller rutig nos finns fler exempel?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 juli 2020, 09:43

Det finns många...

-Gula eller vita markeringar på tyska och tyskallierade flygplan på Öst- resp. Medelhavsfronten.
-Fw 190D-9:or målade undertill i rött med vita streck igenom för snabb identifiering vid skyddet av jettplansbaserna mot slutet av andra världskriget.
-Åtminstone en Ta 152 (det är nog den du syftar på, Hans) som målades helt i rött under en transportflygning för att inte bli beskjuten av det egna luftvärnet.
-Gula och svarta markeringar (exakt som D-Dagsmarkeringarna, fast gult iställt för vitt) för de flygplan som deltog på "västsidan" under Suez-konflikten 1956.
-Helvita Gloster Meteor-jetplan under de sista krigsmånaderna i Europa under andra världskriget, då flera av dem av misstag hade blivit beskjutna eller skjutits ner av de egna allierade för att många misstog dem för Me 262:or.
-Vit-svarta märkningar (snarlika D-Dagsmarkeringarna, men med fyra eller fem svarta fält istället för två) hos Hawker Typhoon, då åtskilliga av dem hade skjutits ner då profilen upp- och nerifrån var mycket lik den hos Fw 190A.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 11 juli 2020, 12:15

Tack HGS.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 16 juli 2020, 11:02

Finns det exempel på att fienden försökt att efterapa märkningen eller vore det för farligt?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 juli 2020, 17:45

Jag läste i en bok om jaktflygplanet Focke-Wulf Fw 190 (Fw 190 av Heinz Nowarra, om jag minns helt rätt), att en jaktdivision ifrån USAAF mötte helt metallrena Bf 109:or under den absoluta slutfasen av VK2, men om detta var i i syfte att efterapa de amerikanska metallrena flygplanen eller i nödsyfte, då det sannolikt var akut brist på färg vid flygplansfabrikerna, vågar jag inte svara på.

Något annat exempel kommer jag faktiskt inte på.

Däremot så vet jag att Luftwaffe använde erövrade amerikanska tunga bombflygplan i bibehållna amerikanska märkningar för att hålla koll på bombplansformationerna samt om tillfället gavs beskjuta dessa med de tunga kulsprutorna. Motmedlet ifrån USAAF:s sida blev helt enkelt att öppna eld mot alla misstänkta tunga bombflygplan som flög utanför formationen och använde avvikande märkningar.

Då detta var en medveten taktik ifrån tysk sida så måste man ju också ha haft någon form av identifieringssystem så att dessa inte angreps av den egna jaktplansstyrkan.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av sveahk » 16 juli 2020, 20:07

HomeGuardSoldier skrev:
16 juli 2020, 17:45

Däremot så vet jag att Luftwaffe använde erövrade amerikanska tunga bombflygplan i bibehållna amerikanska märkningar för att hålla koll på bombplansformationerna samt om tillfället gavs beskjuta dessa med de tunga kulsprutorna. Motmedlet ifrån USAAF:s sida blev helt enkelt att öppna eld mot alla misstänkta tunga bombflygplan som flög utanför formationen och använde avvikande märkningar.

HGS
Källa...?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 juli 2020, 21:42

"It has been alleged that some B-17s kept their Allied markings and were used by the Luftwaffe in attempts to infiltrate B-17 bombing formations and report on their positions and altitudes. According to these allegations, the practice was initially successful, but Army Air Force combat aircrews quickly developed and established standard procedures to first warn off, and then fire upon any "stranger" trying to join a group's formation."

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B- ... fe_attacks

Citat #149 på samma sida:

"We also reported seeing a B17 flying at a safe distance from the formation. This mystery fortress shadowed the formation inbound from the Rhine river and we were informed others had seen it back across Belgium on the way out. A fortress manned by the enemy created an unsettling feeling in all of us."

Jag har läst liknande historier i flera böcker också, men minns just nu inte i vilka.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av sveahk » 16 juli 2020, 22:50

Det påståendet tillåter jag mig tvivla på. En 90-årig US "gunner" hävdar i sin bok "något" som han hört någonstans - för lite substans där. Trovärdigt direkt ögonvittne vore bättre, men lär förmodligen bli svårt att hitta. Som svar på en fråga i just detta ämne skrev för ett par år sedan den renommerade flyghistorikern John Beaman:

"I think you will find that these reports of "stalking horse" captured Allied a/c are just legend. The Luftwaffe had very few flyable Allied machines and strickly kept them as test/evaulation machines as well as the "Rosario Circus" taking them around to various units so a limited number of Luftwaffe pilots might fly them. The Germans would not have risked losing captured machines in "stalking", much less combat.

I know Allied pilots "saw what they saw", but that does not mean it was true or accurate
."

Det tror jag är närmare sanningen...

Mvh Hans K

http://forum.12oclockhigh.net/showthrea ... 7+markings

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av sonderling » 17 juli 2020, 11:09

Jag har också läst om de där skuggande B-17 planen och ibland att de utförde bombräder på engelska baser men ja det är nog lite vandringssägen över det hela. Man vill ju gärna att de ska vara sant, det kittlar fantasin. :)
Men KG200 använde B-17 fast men tyska märkningar i sina special uppdrag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kampfgeschwader_200
Och om jag inte minns fel så hade de plan som https://en.wikipedia.org/wiki/Zirkus_Rosarius använde i sina uppvisningar gulmålande undersidor.

Sen kom jag på att under: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Eagle_Claw
Hade planen svart, orange, svart stripes.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 19 juli 2020, 15:08

Jag är också tveksam. En B 17 utanför boxen i amerikansk märkning låg lite pyrt till. Allt tyskt jaktflyg och luftvärn kunde omöjligt veta om den. Skugga boxen kan i princip vilket plan som helst göra bara bara det håller avstånd. Blev kanske lite svårare när svärmar av P 51'or började snurra runt men fortfarande. Och radar kan också sköta jobbet.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av adlercreutz » 19 juli 2020, 16:31

Om man kan skugga formationen är den ju redan upptäckt, och som sagts ovan kan den följas på andra sätt. För bekämpning finns det också effektivare sätt: luftvärn, jaktflyg, m.m. En ensam jaktpilot kunde förmodligen slå ut fler flygplan än vad en B-17 med flera mans besättning kunde göra innan ”kamraterna” fattar vad som händer och skjuter tillbaka.

Enda möjliga nyttan jag ser med det är psykologisk, att sprida osäkerhet och så vidare. Den nyttan motiverar inte en så stor insats däremot, resursslöseri med både flygplan och piloter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av sonderling » 28 juli 2020, 07:09

Kom på en annan grej som jag inte vet om det var för identifikation eller nånslags razzle dazzle kamo, i syfte att förvilla fi.
Men en del Brittiska plan i början av VK1, hade en vit och en svart undersida. Alltså halva var målad i vitt och halva var målad i svart.
Vet inte så mycket om detta. har stött på det som ett målnings alternativ på modeller eller på flygplans planscher i böcker men det står aldrig varför.
Verkar inte heller vara kopplat till en specifik front. Men Europa runt 1940 verkar haft det mest.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 28 juli 2020, 12:49

Jag vet inte men jag gissar att om det är asymmetriskt så är det kamouflage, att bryta upp flygplanets profil. Har du några bilder?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av sonderling » 28 juli 2020, 13:12

Bild

Ja så här ser det ut. Skickar med bild på målnings beskrivning på ett plan jag byggt. Har tänkt att det kan vara förvirrande att sikta på men också för igenkänning.

Sonderling
Bilagor
gladiator.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjut inte på mig dj*vla idioter!

Inlägg av Hans » 28 juli 2020, 13:17

Tack sonderling, vi får vänta på han med det trevliga namnet.

MVH

Hans

Skriv svar