Lavoshkin La-7, smeknamn?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 augusti 2018, 12:17

Som forumtråden anger, så undrar jag om någon här vet om det sovjetiska jaktflygplanet Lavoshkin La-7 hade något smeknamn bland de sovjetiska piloterna?

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av sveahk » 17 augusti 2018, 13:08

Bläddrat igenom ett par böcker i ämnet, men inte hittat något nämnande av ett sovjetiskt smeknamn för La-7 - samma gäller, som jag förstått, för de flesta ryska maskinerna under andra världskriget...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av Femtiotrean » 17 augusti 2018, 21:37

"Lavka" eller "Лавка"?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 augusti 2018, 05:49

Jag hittar inte heller någonting...

Lavka är tydligen signaturen på en ryss, som i ett forum har skrivit något om just det här flygplanet.

Tack för all hjälp.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av Femtiotrean » 18 augusti 2018, 08:24

Kan du inte googla "La-7" och "smeknamn" på ryska?!

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av mrsund » 21 augusti 2018, 21:08

Jag hittade ett på La.5
Ла-5 - суперрата
https://forum.guns.ru/forum_light_messa ... 71044.html

La-7 var det svårare med

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 augusti 2018, 21:30

Tackar som ödmjukast, mrsund!

Jag hittade en till källa som anger att La-5 fick smeknamnet Superrata - superråttan - eftersom den liknade I-16, som ju just hade smeknamnet Rata (Råttan) under det Spanska Inbördeskriget. Det är faktiskt inte helt omöjligt att efterföljaren La-7 övertog det här smeknamnet.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av varjag » 29 maj 2019, 12:50

HomeGuardSoldier skrev:
17 augusti 2018, 12:17
Som forumtråden anger, så undrar jag om någon här vet om det sovjetiska jaktflygplanet Lavoshkin La-7 hade något smeknamn bland de sovjetiska piloterna?

HGS
Prova med ''Lavochka'' - gällde både La-5 och -7

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 maj 2019, 19:51

Tackar och bugar, varjag.

Då blir det att göra en ny skylt till min La-7 hemma i vitrinskåpet. :wink:

HGS

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av StefanZ » 8 juni 2019, 09:57

HomeGuardSoldier skrev:
21 augusti 2018, 21:30
Tackar som ödmjukast, mrsund!

Jag hittade en till källa som anger att La-5 fick smeknamnet Superrata - superråttan - eftersom den liknade I-16, som ju just hade smeknamnet Rata (Råttan) under det Spanska Inbördeskriget. Det är faktiskt inte helt omöjligt att efterföljaren La-7 övertog det här smeknamnet.

HGS
I-16 Rata användes gärna som något slags enklare attackplan. Anföll med kulspruteeld infanteriställningar. Vad vet jag, det KAN ha varit för att den inte klarade riktigt av strider med moderna tyska jaktplan, men iaf: jag vet beskrivningar där de anföll infanteriställningar. Och hade inte infanteriet gott om LV-vapen eller åtminstone gott om förberedda kulsprutegevär, så var dessa attacker hyfsat effektiva.
Flög gärna lite i sicksack för att kunna beskjuta alla vinklar å vrår i skyttegravarna... Att sicksackerna gjorde det svårare att sikta mot dem var en bonus.

OK, till saken: Lavochkin var ju ett fullgott modernt jaktplan, men frågan är; användes även de som enklare attackplan för markanfall?
Om ja, då kan vi vara hyfsat säkra på att den kallades för Superrata.

Ps: Jag vet förstås att Sovjet hade även fullblods-attackplan, de kända Sturmovik. Fanns tydligen i flera versioner, i början ensits, senare blev tvåsits vanligast - pilot + akterskytt / observatör.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av varjag » 8 juni 2019, 12:19

OK, till saken: Lavochkin var ju ett fullgott modernt jaktplan, men frågan är; användes även de som enklare attackplan för markanfall?
Om ja, då kan vi vara hyfsat säkra på att den kallades för Superrata.
Jag har ngnstans också läst om en ''Superrata' - men namnet handlade om Polikarpov's I-180 > ????

https://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_I-180

Namnet ''Rata'' användes av tyskar och finnar; men var arvegods från Spanska Inbördeskriget.
Där Nationalisterna gav fpl namnet Rata (råtta) medan Republikanerna kallade dem Mosca (flugan).

Vad jag vet användes aldrig namnet Rata på den ryska sidan.

m.v.h. Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av StefanZ » 8 juni 2019, 20:58

varjag skrev:
8 juni 2019, 12:19
OK, till saken: Lavochkin var ju ett fullgott modernt jaktplan, men frågan är; användes även de som enklare attackplan för markanfall?
Om ja, då kan vi vara hyfsat säkra på att den kallades för Superrata.
Jag har ngnstans också läst om en ''Superrata' - men namnet handlade om Polikarpov's I-180 > ????

https://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_I-180

Namnet ''Rata'' användes av tyskar och finnar; men var arvegods från Spanska Inbördeskriget.
Där Nationalisterna gav fpl namnet Rata (råtta) medan Republikanerna kallade dem Mosca (flugan).

Vad jag vet användes aldrig namnet Rata på den ryska sidan.

m.v.h. Varjag
Javisst. Men om La-7 användes på liknande sätt som I-16 kan den ha övertagit namnet hos tyskarna.
`*Errata: Namnet Rata tillkom redan i Spanien. Medan den användes som attackplan under Barbarossa. (den nämndes flitigt i en tysk infanterists dagbok). I luftstrider 1941 var dess trumfkort hög manöverbarhet i horisontalplan, där den var bättre än Me-109, så i hundslagsmålen klarade den sig OK. Me-109 hade övertag på de flesta andra punkter.
Jag antar att i luftstrider 1936 det var I-16 som var det bästa jaktplanet i Spanien.

Att I-180 kallades för superrata är lite udda - den kom ju aldrig till serieproduktion, och gissningsvis omgavs den av hemlighetsmakeri. Så det verkar gåtfullt att DEN kallades för superrata av tyskar. Såvida inte ryssarna även de använde benämningen rata... Och följaktligen då superrata.

Nu är ju detta lite av sidodiskussioner; ursprungsfrågan var vad den kallades hos sovjeterna själva...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 juni 2019, 21:27

Om jag minns rätt från en tidning om flygaräss av olika nationer (har den i hobbyrummet, orkar inte plocka fram den nu) så kallades I-16 för Mulan av ryssarna själva. Jag ska dubbelkolla tills imorgon eller nästa vecka, men jag är tämligen säker på att det var så, i alla fall rakt ur minnet.

När det gäller La-7, och naturligtvis Yak-9 och liknande jaktflygplan, så anföll dessa naturligtvis marksoldater så snart tillfälle gavs. Jag har läst många vittnesmål om detta, bl.a. i boken Soldat i Waffen-SS av Johann Voss (som egentligen lär ha hetat något annat, men gav ut boken under ett annat namn), där han skriver om sovjetiska jaktflygplan, som upptäckte en lång marschkolonn ur hans SS-Gebirgsjägerregemente på en istäckt sjö vintertid och anföll dessa med sina automatkanoner. Det var inte många som överlevde de flyganfallen sägs det.

I såna fall så är smeknamnet Superråttan möjligt.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av sveahk » 9 juni 2019, 00:11

Att Polikarpov I-180 kallades Super Rata är mig inte bekant. Vad jag vet så användes "Rata" eller "Mocha"-namnet blott i I-16 familjen, betyder att vidareutvecklingen, i detta fall I-16 10, kallades just "Super Rata"...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lavoshkin La-7, smeknamn?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 juni 2019, 07:42

Mitt minne gav mig nästan rätt. Enligt tidningen Andra världskrigets stridsflyg (Militärhistoria Special), TIDSAM 4771-03, så kallade ryssarna själva I-16 för Åsnan (Isjak).

HGS

Skriv svar