Ryska styrkor i Finland 1917

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Ryska styrkor i Finland 1917

Inlägg av Amund » 16 september 2023, 14:24

Läste att det Tsarryssland hade över hundratusen man i Finland under februarirevolutionen 1917. Jag tycker det låter mycket och frågan jag ställer är varför? Tsaren hade ju ett världskrig att utkämpa på den europeiska fronten och mot turkarna i Asien, även om man hade gott om folk så förstår jag inte varför denna numerär i det lilla Finland som knappast hade möjlighet att göra uppror.

Fler saker jag kan tänka mig:
1. Förryskningen var inte populär och Finland ville naturligtvis ha självständighet, men det ska väl inte krävas en så stor ockupationsarmé av det skälet?
2. Man var visserligen rädd för en tysk landstigning, men samma sak där, en tysk landstigning hade knappast kunnat ske ändå tänker jag?
3. Var Finland någon sorts förläggningsplats för reservtrupper?

Finns annan förklaring eller var över hundratusen man berättigat?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ryska styrkor i Finland 1917

Inlägg av Urban » 17 september 2023, 11:54

Den ryska kejsarmakten hade planer från 1914 om införlivning av storfurstendömet Finland i det ryska imperiet, men hade ändå inte så stora styrkor där.

När kriget bröt ut anlände huvuddelen av 22. armekåren till Finland occh blev förlagda inom området Kotka-Vyborg-Nykyrka, en brigad runt Helgsinfors samt Tammerfors. I Slutet av 1914 var det då ca 35000 man.

Med det kunde man garantera St. Petersburgs säkerhet samt trygga ryska Östersjöflottans operationsmöjligheter. Man byggde upp ett stort kustförvar med grova kanoner i både Finland samt Estland för att täcka Finska viken. Det var givetvis för att skydda mot tyskt angrepp men även till för att hålla finnarna i schack. Allt eftersom byttes trupperna ut mot sämre utbildade från lantvärnet.

I augusti 1917 fanns det ca 100000 ryska soldater. Det hade minskat vid årsskiftet 1917/18 till ca 40000 man. Vissa enheter var då inte under rysk central kontroll.

I Finland hade socialdemokraterna majoritet i den finska lantdagen efter att ha vunnit valen år 1916. Under oroligheterna i Ryssland 1917 försökte de genomdriva en så kallad maktlag. Om maktlagen skulle ha godkänts skulle det ha varit en partiell självständighetsförklaring, Allt därefter är kampen om kontroll mellan de röda och vita.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Ryska styrkor i Finland 1917

Inlägg av Örjan » 17 september 2023, 12:18

För att bekämpa självständighetskraven i Finland utlyste den ryska regeringen ett nyval i oktober 1917 som de borgerliga partierna vann. Socialdemokraterna hävdade att det inte fanns någon laglig grund för nyval och det var mycket oroligheter mellan röda och vita under valkampanjen. Men efter maktskiftet i Finland inledde Lenin sin revolution och då svängde de borgerliga partierna i självständighetsfrågan och kunde inte bryta banden med Ryssland fort nog.

Skriv svar