Stökig regeringsbildning i Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 18 juli 2023, 23:25

Lasse O skrev:
18 juli 2023, 09:29
Kanske beror din uppfattning om Jomshof kontra Purra på att du känner till den förra bättre än den andre?
Purras parti har en inställning till svenskheten i Finland som i slutändan kan innebära slutet för tjänstemannasvenskan, service på svenska vid kontakt med sjukvård, skolsvenskan och svenskspråkig utbildning vid vissa militärförband samt som grädde på moset, revidering av Finlands historia.
Lokalt gnäller man på att det finns gatskyltar på svenska eller att det svenska namnet står över det finska.

Jomshofs inställning till den aktuella religionen vill jag inte kommentera, frånsett att förespråkarna för den aktuella religionen i sin tur kan vara nog så kritiska till vissa minoriteter, milt sagt.
Håller med, jag vet inte mycket mer om Purra än att hon är partiledare för Sannfinlädarna och numera minister samt har skrivit främlingsfientliga saker på nätet för ganska länge sedan. Jag vet att Sannfinländarna är negativa till svenskan i Finland, men känner inte till så många detaljer om hur de vill försvaga svenskans roll i Finland.

Jag menade mest att negativa uttalanden om t.ex. heltäckande slöjor är mera "mänskligt" än att yttra sig som Jomshof gjorde om islam i ett debattprogram på SVT. Jag tror att många européer känner viss oro för den kraftigt ändrade demografin och hur det offentliga rummet har förändrats på några få decennier. Hos vissa "kokar det" som hos Purra över till ren främlingsfientlighet, men det behöver inte alltid vara alltför illa menat.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2023, 08:04

Jag vet inte om burka är något stort problem i Finland. Jag har bott här i snart 20 år och har ännu inte sett någon, fast i östra Helsingfors lär det finnas några. Annars håller jag med Purra och Boris Johnson om att det inte ser trevligt ut.
En (1) gång såg jag en tiggare i Tammerfors men jag tror inte heller att det problemet är särskilt stort, fast allt detta är ju bara mina observationer och inte fakta.

Annars verkar kvinnor komma undan med mer än vad män gör, åtminstone inom politiken.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Schwemppa » 20 juli 2023, 08:14

Demonstrationer mot SannF i regeringen igår. Det börjar bli riktigt intressant det här, jag vågar påstå att den här regeringen inte kommer att hålla ihop perioden ut.

https://svenska.yle.fi/a/7-10038303

SFP fick en del slängar av demonstranterna också, det börjar nog bli rätt så obekvämt att i längden sitta kvar i de här omständigheterna.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2023, 09:42

Schwemppa skrev:
20 juli 2023, 08:14
Demonstrationer mot SannF i regeringen igår. Det börjar bli riktigt intressant det här, jag vågar påstå att den här regeringen inte kommer att hålla ihop perioden ut.

https://svenska.yle.fi/a/7-10038303

SFP fick en del slängar av demonstranterna också, det börjar nog bli rätt så obekvämt att i längden sitta kvar i de här omständigheterna.
De som förlorade valet är alltså ute efter ett nyval? Låter inte så respektfullt för de demokratiska processerna men allt hänger på Svenska Folkpartiet (SFP) och vad de lovas för sitt stöd för att fälla regeringen de själva sitter i.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Schwemppa » 20 juli 2023, 10:26

Nja. Demonstranterna tycks ha gått på antirasism. Frågan är ju sist och slutligen om nuvarande regeringsbildning åtnjuter förtroende, eller SannF närmast.

Nyval vill nog ingen ha, det är en dyr, stökig och upprivande process. Om regeringen faller, blir det att försöka bilda en ny i första hand. Återstår nästa alternatv; blårött, Samlingspartiet + SDP + passliga småpartier.

Men vi ska inte gå händelserna i förväg ännu. Här återstår säkert en hel del politiskt skådespel. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2023, 13:46

Ja, det blir både intressant och sorgligt. Såg förresten på nyheterna igår kväll där några hävdade att Finland genomsyras av "strukturell rasism". Låter precis som i Sverige. Och USA. Och Storbritannien. Och Frankrike. I all oändlighet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Hans » 20 juli 2023, 16:02

Försöker ryssarna blanda sig i via troll och liknande i Östra Rikshalvan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 20 juli 2023, 16:36

Lasse O skrev:
20 juli 2023, 13:46
Ja, det blir både intressant och sorgligt. Såg förresten på nyheterna igår kväll där några hävdade att Finland genomsyras av "strukturell rasism". Låter precis som i Sverige. Och USA. Och Storbritannien. Och Frankrike. I all oändlighet.
Det lät väl mera så i Sverige före 2015, nu har Sverige en av Västeuropas mest konservativa regeringar och vinden vände som sagt redan 2015.

Det har skett ett väldigt skifte från GAL till TAN i Sverige, även i den allmänna debatten. Sedan finns givetvis journalister och intellektuella på vänsterkanten som inte alls tycker om utvecklingen. Det finns också jättemycket "woke" i exempelvis reklam, barnprogram, barnböcker, etc. Woke verkar "peaka" just nu (eller kanske för något år sedan) trots att samhället i stort blivit mer konservativt. Samhället i stort har dock, på gott och ont, förändrats väldigt mycket de senaste åtta-tio åren.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 20 juli 2023, 17:29

Woke verkar "peaka" just nu (eller kanske för något år sedan) trots att samhället i stort blivit mer konservativt. Samhället i stort har dock, på gott och ont, förändrats väldigt mycket de senaste åtta-tio åren.
Kan du definiera vad som menas med "woke"?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2023, 20:23

a81 skrev:
20 juli 2023, 16:36
Lasse O skrev:
20 juli 2023, 13:46
Ja, det blir både intressant och sorgligt. Såg förresten på nyheterna igår kväll där några hävdade att Finland genomsyras av "strukturell rasism". Låter precis som i Sverige. Och USA. Och Storbritannien. Och Frankrike. I all oändlighet.
Det lät väl mera så i Sverige före 2015, nu har Sverige en av Västeuropas mest konservativa regeringar och vinden vände som sagt redan 2015.

Det har skett ett väldigt skifte från GAL till TAN i Sverige, även i den allmänna debatten. Sedan finns givetvis journalister och intellektuella på vänsterkanten som inte alls tycker om utvecklingen. Det finns också jättemycket "woke" i exempelvis reklam, barnprogram, barnböcker, etc. Woke verkar "peaka" just nu (eller kanske för något år sedan) trots att samhället i stort blivit mer konservativt. Samhället i stort har dock, på gott och ont, förändrats väldigt mycket de senaste åtta-tio åren.
Har det verkligen skett så stora politiska förändringar i Sverige? Från min utgångspunkt verkar det mesta knalla på som förut även om socialdemokraterna inte sitter i regeringsställning.
Visst har tonen hårdnat, inte minst p g a Twitter och andra sociala medier men då det gäller de stora sakfrågorna, migration, försvar, ekonomi och energi verkar det inte finnas några stora motsättningar, åtminstone inte mellan de stora partierna. Fast som sagt, retoriken säger något annat men det är kanske bara ett sätt att positionera sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 20 juli 2023, 22:05

hilbert skrev:
20 juli 2023, 17:29
Woke verkar "peaka" just nu (eller kanske för något år sedan) trots att samhället i stort blivit mer konservativt. Samhället i stort har dock, på gott och ont, förändrats väldigt mycket de senaste åtta-tio åren.
Kan du definiera vad som menas med "woke"?
Tänker främst på sådant som att svenska sjukvårdsupplysningen 1177 tagit bort ord som "man" och "kvinna" från sina sidor, eller att nästan varenda reklamfilm innehåller olika etniciteter och/eller sexuella minoriteter. Det är något paradoxalt att myndigheter och företag blivit "superwoke", samtidigt som politiken och i viss mån media blivit alltmer konservativ i Sverige.

Se även: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Woke

Roligt exempel: https://www.nwt.se/2022/10/24/woke-rase ... ukt-86da9/

Jag är inte jättekritiskt till detta, men det blir tröttsamt och fantasilöst när det ser ut så här "överallt". Jag tror också att smyga in pekpinnar på detta sätt är mycket kontraproduktivt. För att ta ett exempel från historien: De som växte upp med 1970-talets vänsterinriktade barnprogram blev 1980-talet nyliberala MUF:are.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 20 juli 2023, 22:21

Lasse O skrev:
20 juli 2023, 20:23
a81 skrev:
20 juli 2023, 16:36
Lasse O skrev:
20 juli 2023, 13:46
Ja, det blir både intressant och sorgligt. Såg förresten på nyheterna igår kväll där några hävdade att Finland genomsyras av "strukturell rasism". Låter precis som i Sverige. Och USA. Och Storbritannien. Och Frankrike. I all oändlighet.
Det lät väl mera så i Sverige före 2015, nu har Sverige en av Västeuropas mest konservativa regeringar och vinden vände som sagt redan 2015.

Det har skett ett väldigt skifte från GAL till TAN i Sverige, även i den allmänna debatten. Sedan finns givetvis journalister och intellektuella på vänsterkanten som inte alls tycker om utvecklingen. Det finns också jättemycket "woke" i exempelvis reklam, barnprogram, barnböcker, etc. Woke verkar "peaka" just nu (eller kanske för något år sedan) trots att samhället i stort blivit mer konservativt. Samhället i stort har dock, på gott och ont, förändrats väldigt mycket de senaste åtta-tio åren.
Har det verkligen skett så stora politiska förändringar i Sverige? Från min utgångspunkt verkar det mesta knalla på som förut även om socialdemokraterna inte sitter i regeringsställning.
Visst har tonen hårdnat, inte minst p g a Twitter och andra sociala medier men då det gäller de stora sakfrågorna, migration, försvar, ekonomi och energi verkar det inte finnas några stora motsättningar, åtminstone inte mellan de stora partierna. Fast som sagt, retoriken säger något annat men det är kanske bara ett sätt att positionera sig.
Det hände mycket just 2015. Sedan är min bild är att S försökte positionera sig som mer restriktiva när det gällde invandring, för hårdare tag mot kriminella, etc., men att det inte hände så mycket i praktiken, eftersom S var beroende av V, MP och C. Nu händer desto mer i och med den nya regeringen efter valet 2022. Sedan hände det mycket i den allmänna debatten mellan 2015 och 2022, men rent politiskt var det nog mera snack än verkstad.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 20 juli 2023, 22:47

Tänker främst på sådant som att svenska sjukvårdsupplysningen 1177 tagit bort ord som "man" och "kvinna" från sina sidor
Jag antar att det är den här texten du tänker på.
Den innebär inte alls att de tagit bort orden man och kvinna.
Vad vi menar när vi skriver kvinna och man
Vi använder ibland orden kvinna och man, flicka och pojke på 1177. Det är för att så många som möjligt ska förstå vilken kropp innehållet handlar om.

Vi vet att den egna kroppen inte alltid stämmer överens med vilket kön man känner sig som. Du kan ha kroppsdelar som män eller kvinnor oftast har, men känna dig som ett annat kön. En del känner sig inte som något kön alls.

Vi hoppas att innehållet på 1177.se ändå kan vara till användning för dig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 20 juli 2023, 23:37

Jo, men i ditt citat uttrycker de sig mer "semi-woke" och det ger inte riktigt hela bilden. Se även:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39 ... -som-foder
https://www.1177.se/Vasternorrland/rikt ... ---undvik/

Självklart ska man vara så diplomatisk som möjligt, men jag tycker ändå att man kan skriva att kvinnor föder barn, att män får prostatacancer och kvinnor får livmoderhalscancer. Sedan kan man med en fotnot eller dylikt förklara att det det finns andra könsidentiteter.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 21 juli 2023, 11:25

Självklart ska man vara så diplomatisk som möjligt, men jag tycker ändå att man kan skriva att kvinnor föder barn, att män får prostatacancer och kvinnor får livmoderhalscancer. Sedan kan man med en fotnot eller dylikt förklara att det det finns andra könsidentiteter.
Du menar så här:
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sju ... konsorgan/

Oj vad vi har kommit OT.

Skriv svar