Stökig regeringsbildning i Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 14 juli 2023, 11:57

Den finska regeringsbildningen har fått problem , när några av sannfinnländarnas ministrar har konfronterats med tidigare rasistiska yttranden.
En minister har redan tvingats avgå, och nu riktas blickarna mot finansministern Riika Purra:
Finlands nya finansminister Riikka Purra var aktiv i partikollegan Jussi Halla-ahos numera nedlagda blogg 2008, där hon ofta skrev i gästboken. Texter från den tiden har fått stor spridning i veckan på grund av texternas grovt rasistiska innehåll. Purra har bland annat talat om att ”spotta på tiggare” och misshandla svarta barn.
--
Nu har en färskare text väckt frågor i Finland. Rikka Purra har i sin egen blogg från 2019, samma år som hon valdes in i riksdagen, skrivit en text om ”svarta säckar som rör sig på stan, som man känner igen som människor endast för att de har barn med sig”. Purra syftar alltså på muslimska kvinnor i burka.

Purra skriver på Twitter att medierna nu dömer henne även för ”rakt och osminkat prat” och en linje som Sannfinländarna har fått ”mandat” att driva.
---
Riikka Purra var en av Finlands mest populära politiker i årets riksdagsval som hölls i april. Hon fick fjärde mest röster någonsin i ett val i Finland, där man röstar på ett kandidatnummer i stället för ett parti.
Det här är grövre yttranden än vad ledande SD politiker här i Sverige har blivit beslagna med.
Ändå har Finland tagit emot betydligt färre invandrare än Sverige.
Hur har det blivit så?



https://www.dn.se/varlden/50-000-unders ... ns-avgang/

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 14 juli 2023, 14:07

Är det inte snarare så att Sverige har tagit emot en betydligt större mängd utomeuropeiska invandrare än något annat jämförbart land? Finland har hjälpt till med ukrainska kvinnor och barn men har aldrig gjort anspråk på att vara en humanitär stormakt.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 14 juli 2023, 14:25

Är det inte snarare så att Sverige har tagit emot en betydligt större mängd utomeuropeiska invandrare än något annat jämförbart land? Finland har hjälpt till med ukrainska kvinnor och barn men har aldrig gjort anspråk på att vara en humanitär stormakt.
Skulle det vara en förklaring till att finska politiker gör uttalanden som i Sverige lett till uteslutning ur SD.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 14 juli 2023, 14:47

Jag bryr mig inte om deras uttalanden, utan invände att det är Sverige som sticker ut - inte Finland.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 14 juli 2023, 14:53

Jag bryr mig inte om deras uttalanden, utan invände att det är Sverige som sticker ut - inte Finland.
Men att Sverige sticker ut brukar ju användas som förklaring till att SD blivit så starka i Sverige.
Det argumentet fungerar i så fall inte när det gäller Finland.
Jag skrev fö ingenting om vem som sticker ut, jag konstaterade bara att det är skillnad på svensk och finsk invandringspolitik.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 14 juli 2023, 15:50

Jo, jag förstår vad du menar men tror inte att det har med invandringspolitik att göra.
Vänstervågen på 60-talet drabbade Sverige hårt, jag var med men har förstått att Finland skonades något. Facit fanns ju i grannlandet.
Vänstern var och är mycket stark i Sverige och med hjälp av media bekämpade man SD länge, åtminstone har jag förstått det så. Något motsvarande tror jag inte är möjligt i Finland även om det just nu blåser starkt kring Riikka Purra. Vi får se vad som händer.
Inom parentes så tänker Jussi Halla-aho ställa upp i presidentvalet. Skall bli mycket intressant men lyckligtvis har presidenten inte längre så mycket makt.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 14 juli 2023, 16:25

Vänstern var och är mycket stark i Sverige
Det vet jag inte om jag kan hålla med om, men den diskussionen vågar jag inte ta.
Då lär Markus komma med ett stort lås :wink: .

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2023, 17:43

Markus kommer med stora lås när ni argumenterar för politiskt skräp, inte när ni pratar om det

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 16 juli 2023, 00:55

hilbert skrev:
14 juli 2023, 16:25
Vänstern var och är mycket stark i Sverige
Det vet jag inte om jag kan hålla med om, men den diskussionen vågar jag inte ta.
Då lär Markus komma med ett stort lås :wink: .
Är det inte mera så att socialkonservatismen, i vid bemärkelse, varit mycket svagare i Sverige än i andra länder. Svenskar som ville ta plats i media (ca 1968-2015) måste vara vänster eller nyliberaler. Inget annat var OK. Varför vet jag inte, men troligen hade det väl något att göra med rekryteringen till mediebranschen. Sedan kom sociala medier och flyktingkrisen 2015 och då gick detta inte att upprätthålla längre.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 16 juli 2023, 14:11

Angående Finland så är väl det verkligt intressanta om oppositionen siktar på ett nyval eller inte? Man sitter nog i partihögkvarteren och undrar över hur man skall få med sig Svenska Folkpartiet på tåget. Utan det partiet lär man nog inte ens få till en misstroendeomröstning om Purra. Inte ens hennes uttalanden om muslimska kvinnor i burka lär ligga henne i fatet.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 16 juli 2023, 14:23

Inte ens hennes uttalanden om muslimska kvinnor i burka lär ligga henne i fatet.
Intressant, ett sådant uttalande av en sverigedemokrat hade förmodligen lett till uteslutning.
Om han inte hade tillhört de fyras gäng förstås :( .

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 16 juli 2023, 14:31

Beror på vem som säger det. Boris Johnson klarade sig utmärkt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av a81 » 18 juli 2023, 01:32

hilbert skrev:
16 juli 2023, 14:23
Inte ens hennes uttalanden om muslimska kvinnor i burka lär ligga henne i fatet.
Intressant, ett sådant uttalande av en sverigedemokrat hade förmodligen lett till uteslutning.
Om han inte hade tillhört de fyras gäng förstås :( .
Ja, beror nog mycket på vilken sverigedemokrat som säger vad. Partitoppen Richard Jomshof kallade våren 2021 islam för en "avskyvärd religion" och kom undan med detta:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Jomshof

Hade han varit en vanlig SD-kommunpolitiker så hade han säkert blivit utesluten.

Jag upplever Jomshofs uttalande som mer extremt än Purras. Jag såg Jomshofs säga detta på SVT och det andades verkligen hat, påminde om vad nazisterna sade om judendomen. Purras inlägg är visserligen osmakliga, men jag tror att många skulle kunna yttra liknande saker om de är ur balans på något sätt, mera mänskligt på något sätt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av Lasse O » 18 juli 2023, 09:29

Kanske beror din uppfattning om Jomshof kontra Purra på att du känner till den förra bättre än den andre?
Purras parti har en inställning till svenskheten i Finland som i slutändan kan innebära slutet för tjänstemannasvenskan, service på svenska vid kontakt med sjukvård, skolsvenskan och svenskspråkig utbildning vid vissa militärförband samt som grädde på moset, revidering av Finlands historia.
Lokalt gnäller man på att det finns gatskyltar på svenska eller att det svenska namnet står över det finska.

Jomshofs inställning till den aktuella religionen vill jag inte kommentera, frånsett att förespråkarna för den aktuella religionen i sin tur kan vara nog så kritiska till vissa minoriteter, milt sagt.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Stökig regeringsbildning i Finland

Inlägg av hilbert » 18 juli 2023, 16:08

En artikel av Andreas Johansson Heinö som tangerar trådens ämne
Högerpopulismen sågs länge som en tillfällig missnöjesyttring. Nu är det uppenbart att den är här för att stanna – och att begreppet nationalkonservatism bättre fångar dess ideologiska kärna.
----
Sannfinländarnas partiledare, och Finlands finansminister, Riikka Purra tvingades nyligen be om ursäkt för femton år gamla grovt rasistiska blogginlägg. Men hon fortsätter som partiledare och minister. ”Det är bra att hon har bett om ursäkt”, som statsminister Petteri Orpo kommenterade saken.

Händelsen fångar två nycklar till förståelsen av det nya landskapet. Dels att de populistiska/nationalkonservativa partierna förblir essentiellt annorlunda, även i regeringsställning. Det är lika självklart att Purra kommer undan med sådan öppen rasism som att ingen företrädare för något annat parti skulle göra det. Dels att denna annorlundahet inte står i vägen för en mer eller mindre komplett integrering i de befintliga systemen. På gott och ont.

Andreas Johansson Heinö är doktor i statsvetenskap, förläggare vid Timbro förlag och fristående kolumnist i Dagens Nyheter.

https://www.dn.se/ledare/andreas-johans ... ska-karta/

Skriv svar