Vikingasvärd i Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Vikingasvärd i Finland

Inlägg av koroshiya » 14 november 2021, 22:09

Jag hittar ingen bra länk, men jag tror att man har funnit långt över hundra svärd, bara i Finland. De ligger ofta i gravar då. Flera av dem är väl något äldre dock.

De är ovanliga fynd, men inte alls unika.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av erep » 17 november 2021, 17:15

koroshiya skrev:
14 november 2021, 22:09
Jag hittar ingen bra länk, men jag tror att man har funnit långt över hundra svärd, bara i Finland. De ligger ofta i gravar då. Flera av dem är väl något äldre dock.

De är ovanliga fynd, men inte alls unika.
Man har funnit över 400 svärd från vikingatiden i Finland, varav 33 Ulfberht svärd.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2021, 19:25

erep skrev:
17 november 2021, 17:15
koroshiya skrev:
14 november 2021, 22:09
Jag hittar ingen bra länk, men jag tror att man har funnit långt över hundra svärd, bara i Finland. De ligger ofta i gravar då. Flera av dem är väl något äldre dock.

De är ovanliga fynd, men inte alls unika.
Man har funnit över 400 svärd från vikingatiden i Finland, varav 33 Ulfberht svärd.
Vem har använt dessa svärd?

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Davian » 17 november 2021, 19:37

många av de svärden är traditionella "vikingasvärd". Min gissning spontant är att det är "vikingar" som använt dem. Så att säga. Vi vill ju gärna tänka att finnarna på den tiden var skilda från "oss" så att säga iom de inte var en del av det germanska kulturella världen. Men precis som med samer och nordbor så är det inte så lättdefinierat.

Jag har för mig att finland är det ställe där man har hittat mest vikingatida svärd öht i världen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2021, 19:42

Hur typiska var "vikingasvärd" för den nordiska kulturen? Svärden tillverkades väl ofta på kontinenten och exporterades hit upp?

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Davian » 17 november 2021, 19:56

De var väldigt typiska på det vis att de hade väldigt stort kulturellt värde och status. Men ofta var svärden, och delar till dem, tillverkade på kontinenten. Men nordborna ville ha dem så mycket att en av de franska kungarna förbjöd export av svärd norrut eftersom det vore detsamma som att beväpna vikingarna som brände kusterna.

De vikingatida vikingasvärden är så typiska för nordkulturen att de fortfarande generellt ses som vikingasvärd och inte som frankiska eller tyska vapen av kontinentalt snitt. På samma vis som långbåge ses som en typisk brittisk grej medan den använts överallt i europa tusentals år innan den dök upp i engelska arméer. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2021, 20:00

Finns det således likadana svärd hittade i Frankrike och använda av franker? Var svärdet så att säga allmäneuropeiska eller försvarade sig kontinenten med andra typer av svärd?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av erep » 17 november 2021, 20:36

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 19:25

Vem har använt dessa svärd?
Uppenbarligen lokalbefolkningen i Egentliga Finland, Satakunta, Tavastland. Alltså även långt inne i landet.

Denna artikel som berättar om ett svärd som hittats i Asikkala, i Päijänne-Tavastland, påstår att att det hittats 700-800 svärd från vikingatiden i Finland. Då experten som intervjuas säger att han undersökt 600-700 av dem för sin dokttorsavhandling måste man väl tro på dessa tal. Artikeln har en bild på svärdet.
https://www.ess.fi/paikalliset/241151

Oftast finner man svärden i en grav, men detta svärd fanns på en åker, i skiftet mellan åkerjord och underliggande jord.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2021, 20:42

Förbannat festligt ställe att glömma sitt svärd på. Kanske han gömt det?

Tydligen var det inte bara de hemska vikingarna som importerade dessa svärd utan även de snälla finnarna. Finns det gissningar var finnarna fick tag på dem? Var de bytesvaror över Östersjön eller åkte de ner när det var svärdsrea i frankerriket?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av erep » 17 november 2021, 20:46

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 20:00
Finns det således likadana svärd hittade i Frankrike och använda av franker? Var svärdet så att säga allmäneuropeiska eller försvarade sig kontinenten med andra typer av svärd?
Ulfberht-svärden var svärdens elit. De var gjorda av stål med hög kolhalt och var inte spröda. Det finns även fejk-Ulfberht svärd, men de var gjorda av lokalt stål med lägre kolhalt., som andra vikingasvärd, och var sprödare. De äkta var sannolikt tillverkade av franker, eftersom namnet är frankiskt, men på stål från Persien eller Afghanistan. Det befaras att vikingar tog stålet från sina resor via Volga från Kaspiska havet. Då ryssarna stängde rutten på tusentalet slutade importen av stålet och också tillverkningen av Ulfberht svärden.

Enligt
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ulfberht-miekka (prova översättare) har man hittat 170 i Europa, varav 44 i Norge och 31 i Finland.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av erep » 17 november 2021, 20:49

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 20:42
Förbannat festligt ställe att glömma sitt svärd på. Kanske han gömt det?

Tydligen var det inte bara de hemska vikingarna som importerade dessa svärd utan även de snälla finnarna. Finns det gissningar var finnarna fick tag på dem? Var de bytesvaror över Östersjön eller åkte de ner när det var svärdsrea i frankerriket?
Forna handelsmönster torde ha varit mycket mera utvecklade än vi tror. Min gissning är att man bytte sig till svärden mot pälsvaror, eller så hade man varit med på vikingafärderna i österled och fått rikedom den vägen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2021, 20:55

Intressant vore att veta vilket språk man snackade som lingua franca på den resan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av koroshiya » 17 november 2021, 21:07

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 20:55
Intressant vore att veta vilket språk man snackade som lingua franca på den resan.
Det verkar som ett inlägg har fallit bort för mig, men "finsktalande" har nog varit viktigt i skapandet av handelsrutter från Särkland till Skandinavien. Ingen tror direkt på att man har kunnat slå sig fram, utan det har behövts diplomati.

Finland hade goda kontakter med olika handelsvägar, som också syns i fynd av handelsvikter i Finland av samma slag som förekommer på andra ställen runt Östersjön, och kanske i förmedlingen av långväga statusprylar, bland annat kvinnobälten från Sibirien, som blev mansbälten i Sverige.

Erep länkar förmodligen till den forskning jag ville visa.

Den här arkeologen har en hemsida, men av någon anledning lyckades jag inte finna den igår.

Jag skulle tro att Finland, liksom Sverige kunde exportera järn och pälsar.

Om språket, en finländare vet säkert bättre, men "finska" kan nog ha varit nyttigt längs floder i norra Ryssland under den tidiga vikingatiden.

Folk som bodde i Finland har nog varit väl så integrerade i internationella system.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Davian » 17 november 2021, 21:10

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 20:00
Finns det således likadana svärd hittade i Frankrike och använda av franker? Var svärdet så att säga allmäneuropeiska eller försvarade sig kontinenten med andra typer av svärd?
Ja. den typen av svärd som vikingarna använde var typ standardsvärdet i europa under den tiden. Inget speciellt i sig. Eller återigen, framförallt är det bladen som är standard. Handtagen kunde ofta produceras lokalt med lokala traditioner och utsmyckningar. Ett frankiskt svärd år 870 och ett irländskt dito samt ett norskt såg ungefär likadana ut bortsett handtaget.

Sen tror jag att eftersom vikingarna var långsammast med all teknisk utveckling så blev de här svärden och yxorna mer förknippade med dem. Frankerna och tyskarna och alla andra började göra andra typer av vapensystem som förändrar vapnens utseenden mm.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Korsriddarsvärd hittat utanför Israel

Inlägg av Davian » 17 november 2021, 21:12

Markus Holst skrev:
17 november 2021, 20:55
Intressant vore att veta vilket språk man snackade som lingua franca på den resan.
Jag tror inte man hade linga francua utan mer att man var duktig på att anställa tolkar och lokalt folk som kunde de aktuella språken. Visst, om Ivar tillbringar 15 år med att bara handla med ryssar så kommer han ju lära sig lagom mycket ryska för att sköta handel smidigt.

sen ska vi inte glömma att många släkter på lite högre samhällsnivå gifte sig åt alla håll och kanter runtom i europa. Det var nog flera rikingar som kunde både 1 och 2 språk från sina föräldrars sidor.

Skriv svar