Vad visste man om förintelsen i Finland?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Vad visste man om förintelsen i Finland?

Inlägg av hilbert » 16 november 2020, 16:34

I en annan tråd nämndes det hur Mannerheim i augusti 1941, fick information om Hitlers planer att utplåna Leningrad.

Det fick mig att fundera på hur mycket man visste om förintelsen i Finland.
I förlängningen finns också frågan om någon reflekterade över vad som skulle hända i Finland om Tyskland vann kriget.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13822
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad visste man om förintelsen i Finland?

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2020, 16:43

Får jag fylla på, och fråga hur många judar som fanns i Finland vid tiden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28791
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad visste man om förintelsen i Finland?

Inlägg av Hans » 16 november 2020, 17:19


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad visste man om förintelsen i Finland?

Inlägg av sveahk » 16 november 2020, 18:11

Den här tråden tangerar din fråga...
viewtopic.php?f=71&t=44005&p=675575&hil ... nd#p675575

Mvh hans K

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Vad visste man om förintelsen i Finland?

Inlägg av erep » 1 december 2020, 14:00

Hela världen visste om judeförföljelser i Tyskland och på tyskockuperad mark. Tyskarnas propaganda om judarna var ju att de skulle omplaceras i öst.

Vem visste att det inte stämde? Med säkerhet visste London, Washington och Moskva. Stockholm har fått uppgifter via svenska diplomater och affärsmän som var verksamma i Tyskland och Polen etc.

Då jag tittade på vad finns på interwebs på ämnet råkade jag på denna pro gradu uppsatsen från 2016 som gäller precis det ämne.
Matti Pörhölä;
”Miten onkaan maailma oleva järkyttynyt sodan päätyttyä, kun kaikki tulee julki” – Suomalaisviranomaisten tietämys Euroopan juutalaisten kohtalosta
( = "Hur världen kommer att vara uppskakad när all kommer fram - De finska myndigheternas kännedom om Europas judars öde)

https://www.utupub.fi/handle/10024/122874
(länk till dokumentet nere till vänster)

Skribenten kommer med två rutter via vilka uppgifter om att tyskarna dödar judar kan ha kommit till statsledningen.

Ena informationsrutten är kontakter med tyskarna i finska Lappland, där tyska officerare varit öppna med att judar dödas. Den andra är finska diplomater i Tyskland och Centraleuropa.

Gällande den första finns rapporter där finska officerare rapporterat sina samtal med tyskar uppåt i kommandokedjan. Gällande den andra finns inte i klartext att diplomater skulle rapportera att tyskarna dödar judar, men skribenten antar att man valde att inte rapportera det. Mig övertygar inte skribentens argumentering baserat på de källor och den tankegång han presenterar.

Skribenten drar ihop i slutet att han anser att man i Finland skall medge att statsledningen visste vad som skedde, men samtidigt notera att man inte hade någon möjlighet att påverka händelseförloppet.

-----
Om vi ser på vad denna fråga hade att göra med.

A) Inga finska judar överläts. De finska judarna deltog i kriget mot Sovjetunionen både under vinterkriget och fortsättningskriget, som alla andra finska medborgare.

B) Tyskland krävde överlämning av ett antal flyktingar på straffrättliga grunder. Inrikesminister Toivo Horelli (nationella samlingspartiet) som var anti-boshevist och antisemit, beslöt överlämna 27 st., av vilka var 8 österrikiska judar. Av de 8 judarna överlevde bara en, som i slutet av kriget befriades från ett koncentrationsläger. Horelli ställdes aldrig inför rätta. Däremot ställdes den tidigare statspolischefen inför rätta, men frikändes i hovrätten, efter att ha dömts i underrätten, då överlämningen inte var ett brott.

C) Finland utbytte krigsfångar med Tyskland under frihetskriget. Sammalagt utbyttes ca 2 900 krigsfångar i flera olika skeden och avsikter. Bland dessa fanns en överlämning av "politiskt opålitliga krigsfångar" 1941-1942 på ca. 500 fångar, av vilka 9% var judiska. ca. 2 000 av de fångar som tyskarna fick gick med i Vlasovs Armé.

Prova med översättare (kort):
https://www.sshs.fi/binary/file/-/id/17/fid/1012/

Enligt denna Miika Kallatsas licenciatarbete Suomen saksalle luovuttamat sotavangit jatkosodan aikana (= Krigsfångar som Finland överlät till Tyskland under fortsättningskriget)
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y överlämnades sammanlagt 52 judiska krigsfångar, av vilka bara tre var utanför gruppen "politiskt opålitliga krigsfångar". Det var tre krigsfångar som var med andra krigsfångar på jobb på flygfältet i Björneborg, av vilka två återlämnades (med andra) och den tredje blev skjuten p.g.a. flyktförsök. Skribenten informerar också att i gruppen "politiskt opålitliga krigsfångar" var nationalitetsförhållandena rätt lika nationalitetsförhållandena i Röda armén generellt.

Först behandlades judarna lika som storryska fångar, men 1942 flyttades de flesta av dem till samma fångläger på initiativ från judiska församlingen i Helsingfors. Det var enklare att organisera hjälppaket till ett läger. Elina Sana har spekulerat att flytten skulle ha varit en förberedelse för att flytta dem till Tyskland men andra forskare har ansett att det inte stämmer. I augusti 1943 förbjöd Kotijoukkojen esikunta (=Hemtruppernas stab) överlåtande av judiska krigsfångar till tyskarna i fråga om ett läger. Från september 1943 beaktades judiska krigsfångars religiösa helger med en ledig dag.
(här läste jag sidorna 137-157 som handlade om judiska krigsfångar.

-------
Även om jag inte är övertygad om Pörhöläs argumentering på det material han presenterat, antar jag att man i den finska statsledningen fick muntliga uppgifter om att judar dödas i Tyskland i regelrätta massmord. Men vad hade man kunnat göra? Vad kunde man i Sverige göra?
Vad kunde de allierade ha gjort?

Skriv svar